Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Men hvordan går det med folka på skolen nå da?

Er alle som har startet på Vgs fornøyde?

Selv er jeg kjempe fornøyd med skolen, tross i at lærerne er noe spesiele.
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hva kan man egentlig si? Nesten alle lærerne våre er gamle gubber og lite glade i ny teknologi, samtlige er konservative og trumfer gjennom sine meninger om de har lov eller ikke. Om vi liker det eller ikke.

For meg er det ikke noe problem. Jeg liker dem. Problemet ligger i at resten av klassa ikke gjør det.

Oh well. Programfagene mine, drama, er jo kjempeartige, og vi får praktisk talt ikke lekser, og jeg gjør dem enda mer praktisk talt ikke.

Det beste med å ha kommet til ny skole er jo selvsagt miljøet, det at jeg har kommet med mange flere likesinnede. Og det er absolutt en fordel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Hva bør du velge hvis du har tenkt å bli arkitekt?
Elsker å tegne og den slags.. :D
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Sauegjeteren wrote:Hva kan man egentlig si? Nesten alle lærerne våre er gamle gubber og lite glade i ny teknologi, samtlige er konservative og trumfer gjennom sine meninger om de har lov eller ikke. Om vi liker det eller ikke.

For meg er det ikke noe problem. Jeg liker dem. Problemet ligger i at resten av klassa ikke gjør det.
Den norske skole har jo blitt så løs, at når lærere (som tross alt har best eraring i slike ting) foreslår litt mere disiplinære måter å lære på (som man ser over hele verden gir de beste resultatene (dette er helt sant!!)) blir elevene furtne og begynner å mislike den aktuelle læreren. Det hjelper ikke at politikere og kontor-pedagoger er enige med sutrete elever.

Det er greit at lærere ikke slår elever lenger, men det får være måte på. Alt skal ikke være gøy hele tiden.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Chiad wrote:Hva bør du velge hvis du har tenkt å bli arkitekt?
Vel, det kjem ann på kva for type arkitekt en vil bli.
Men det går ann å søkje seg inn på arkitektlinja på NTNU. Der kan ein ta både 3 årig og 5 årig utannelse. Etter 5 år har ein mastergrad. Trur ein derretter kan ta doktorgrad om ein er heilt skule hekta og ikkje har bruk for pengar med det første. :roll:
Før ein går der må ein ta viaregåande då. Der har du valget mellom Teknisk Tegning i 2 år, men byggfag eller Teknisk byggfag før det. Eller å kan ein ta Almenfag.
Teknisk tegning er det vel 3 skular i Noreg som har, Oslo, Buskerud og Vestfold. Er 15 elevar på kvar linje, så en må jobbe litt for karakterane på GK(VG1).

Eg har gjenge tømrar, og er snart ferdig som lærling, så lurar på å ta påbygg og Realfagsfordjuping og så søke NTNU, men har ikkje heeeilt bestemd meg enno.

Men så skal det seiast: Arkitektlinja på NTNU har eit inntakskrav på 64,3 studiepoeng, dvs at du må, dersom du gjeng almen, må ha meir enn 5,5 i snitt, og ha alle tillegsfaga for å få nok poeng, om det ikkje er noko anna lurt eg ikkje har fenge med meg om studiepoenga da. Får jau litt for alder etterkvart og...

(Skal oppdatere denne posten seinare idag, har ikkje tid no...)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Eller så har du vel en arkitektskole i Oslo, hvor det ikke er karakterkrav for å komme inn. Om jeg ikke husker feil, så blir en tatt opp på vurdering av et prosjekt eller noe slikt.

En siste mulighet er noe som ligner, Byggeteknikk og arkitektur på UMB i ås.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Sauegjeteren wrote:Hva kan man egentlig si? Nesten alle lærerne våre er gamle gubber og lite glade i ny teknologi, samtlige er konservative og trumfer gjennom sine meninger om de har lov eller ikke. Om vi liker det eller ikke.

Det beste med å ha kommet til ny skole er jo selvsagt miljøet, det at jeg har kommet med mange flere likesinnede. Og det er absolutt en fordel.
Det han sa.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Kjetil wrote:Eller så har du vel en arkitektskole i Oslo, hvor det ikke er karakterkrav for å komme inn. Om jeg ikke husker feil, så blir en tatt opp på vurdering av et prosjekt eller noe slikt.

En siste mulighet er noe som ligner, Byggeteknikk og arkitektur på UMB i ås.
Men den prøva/prosjektet er stein hardt. Og man må gjøre en oppgave før det igjen for å se om de vil la deg ta opptaksprøva/prosjektet. Kjenner en som ikke kom inn før på 3 forsøk, og en annen som prøvde i år fikk ikke godkjent på den første oppgava en gang, og han jobba med den i hele vår.
Manbearpig
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Du må vel være litt interessert i det på forhånd tenker jeg :)
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Nei, de fleste som prøver seg på arkitekt har heller interesse i dasstømmeri...

Anyways, nå braker det straks løs med eksamener her. Kjenner på meg at dette blir hardt, aldri hatt noen universitetseksamener før jeg, så er temmelig usikker hva de neste ukene vil bringe
Manbearpig
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Ashaman wrote:
Hmm, tror jeg kunne tenkt meg hus eller landskap..
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

davram bashere wrote:

Det han sa.
Er enig i det meste der bortsett fra det med ny teknologi, Lærene våre er for glad i ny teknologi. Power Point i vær time, de vet ikke lenger hva tavla brukes til! Og Itslearning er vist en fantastisk opfinnelse :roll: Jeg synes de overdriver.

Og skolen min har høyest gjennomsnittsalder på lærerne. Alle er spess og små gærne. Jeg har lavest snitt i klassen, sykt egentlig. Så utrolig mange flinke elever :D
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Chiad wrote:
Ashaman wrote:
Hmm, tror jeg kunne tenkt meg hus eller landskap..
Trur ein kan velge kva type ein blir om du kjem inn på NTNU. På teknisk tegning så blir du fyrst teknisk tegnar, og så kan du ta arkitekt.

Eg lurar på å sende ein email til NTNU iløpet av nokre dagar og få brosjyrer eller anna informasjon sidan eg vurderar å prøve å koma inn der. Kan seie ifrå om viktige ting eg får vita der.

Men anngåande kva du bør gjera så er vel det å anten ta vanleg almenn, med realfag (ikkje sikker, men iallfall ikkje språk) eller ta Teknisk Byggfag og så Teknisk Tegning VK1 og VK2 (VG2 og VG3). Begge delar tek 3 år og gjev studiekompetanse. Men etter almenn er ein ingenting og etter Teknisk Tegning kan ein ta jobb som teknisk tegnar.

Anbefallar deg å ta kontakt med NTNU eller ein arkitekt for å finne ut kva den enklaste og beste måten å gjere ting på er.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Chiad:
Her kan du lese litt om hva NTNU krever vis du ønsker å gå sivilinginør/arkitekt studier, bare se rundt og titt. Det ga meg i jallefall flere ideer om hva de forskjelige utdanningene egentlig innebar.

http://www.ntnu.no/studier/siviingarkitektteknologi
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Takk, folkens, nå har jeg litt mer peiling på ting og sånt! :D :D
Post Reply