Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
For å snu litt på det; hvorfor burde elever med god fantasi straffes ved å ikke ha noveller med i oppgavelisten til tentamener og eksamener? Det kan godt tenkes at noen synes det er lettere å skrive skjønnlitteratur enn det er å skrive sakprosa, og selv om sakprosa er tusen ganger nyttigere, så synes jeg ikke det utelukker at f. eks 1/6 av oppgavelisten kunne være skjønnlitterær.Eivind wrote:
Så er absolutt ikke enig med deg i at det burde være mer noveller. Noveller er både vanskelig å skrive, og lite relevant for hva de fleste vil skrive senere. Da er artikler en mye bedre form. Hvorfor skal man straffes for å ha dårlig fantasi?
Personlig synes jeg at jeg håndterer begge deler på en grei måte, men liker meg bedre når jeg får bruke fantasien min på noveller eller kåserier (som er den mest skjønnlitterære sakprosasjangeren).
Jeg skal forresten ha norsktentamen på mandag. Vi fikk utlevert en liten oversikt over hvilke svangre vi burde kunne, og ingen av dem var skjønnlitterære. 4 artikkeloppgaver og 2 tolkningsoppgaver. Oppgavene er faktisk hentet fra eksamensoppgaver til L97, da ingen på vår VGS har peiling på hva Kunnskapsløftets eksamensform skal se ut som...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Ved å utforske andre skrivearter blir man bedre skribenter. Når man skriver skjønnlitteratur lærer man seg mye om spenningsoppbyggelse og man finner nye, kreative måter å bruke språket på. Skjønnlitterær skriving er slettes ikke bortkastet, men en nødvendighet for at ikke alle skal skrive på eksakt samme måte (noe som blir kjedelig i lengden.)Kjetil wrote:Noveller er ikke relevant for andre enn den mikroskopiske prosenten av oss som blir forfattere, så hvorfor skal en bruke halvparten av norskfaget for igjennom 13 år for å lære seg det?
Artikler og lignende er nesten alle mennesker innom i en eller annen form hver dag, mye bedre å bruke tiden på.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Du har kanskje rett i det, men til hvilken pris? Det er vanskelig å skrive gode noveller, det er ikke særlig relevant for de som ikke skal bli forfattere, og skolen er ment for allmennkunnskap. Da passer det ikke inn at man må ha noveller. Dere burde heller være glad for at dere fikk lov til å skrive historier på ungdomsskolen, etter min mening hører det hjemme i barneskolen. Som de sa når jeg begynte på NTNU: «Deres største utfordring blir å skrive faglige tekster på en god måte». I og med at tanken bak allmenfag er at man skal ta utdanning videre, så ser man her at Lillestrøm VGS prioriterer helt riktig når de har kuttet ut noveller.
Husker vi hadde en historiebok i 3. klasse eller noe, som ble sendt på rundgang hver uke, hvor man enten kunne fortsette på forrige historie, eller starte ny. Selvfølgelig med obligatorisk høytopplesning, det var saker det
Husker vi hadde en historiebok i 3. klasse eller noe, som ble sendt på rundgang hver uke, hvor man enten kunne fortsette på forrige historie, eller starte ny. Selvfølgelig med obligatorisk høytopplesning, det var saker det
Skjønner poenget ditt, men vi burde få muligheten til å vise oss fra vår beste vinkel i Norsk. Norsklæreren min har lest en del av mine noveller og mener at det står til en 5 eller 6. sakliteratur skriver jeg kun til 4, selvfølgelig kan dette forandre seg, men personlig synes jeg vi skal ha muligheten til å vise hva vi kan, få muligheten til å vise oss fra vår beste vinkel.
Som vann til tørst strupe
Skriver du ikke artikler bedre enn til 4, mens du skriver noveller til 5 eller 6, synes jeg du egentlig burde fjerne noen mentale sperrer opp i hodet ditt. For det er tydelivis ikke skrivinga du sliter med, kanskje mer holdningen til det. Kan man skrive, så kan man skrive
Selv har jeg ikke skrevet skjønnlitterære tekster på tre år. Siste var til juletentamen i 10. klasse.
Selv har jeg ikke skrevet skjønnlitterære tekster på tre år. Siste var til juletentamen i 10. klasse.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Trur ikkje eg hadde nokon form for skjønnlitterære skriveoppgåver etter ungdomsskulen, heller, nei. Eller, jo, hugsar noko diktgreier, men det var vanleg lekse, ikkje innlevering for karaktergiving. Ikkje ser eg kvifor me skulle hatt skjønnlitterære oppgåver heller. På barneskulen og ungdomsskulen er det fin opptrening i skriving og bruk av kreativitet, men det blir då ein forferdeleg snever ting å skulle bruke tid til å trene seg i på videregåande når det er så mykje anna som er viktigare å lære seg å gjere bra.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Ikke si det. Det er [i]store[/i] forskjeller på å skrive en god novelle og, for eksempel, et godt kåseri.Faile wrote:Skriver du ikke artikler bedre enn til 4, mens du skriver noveller til 5 eller 6, synes jeg du egentlig burde fjerne noen mentale sperrer opp i hodet ditt. For det er tydelivis ikke skrivinga du sliter med, kanskje mer holdningen til det. Kan man skrive, så kan man skrive![]()
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Faile wrote:Skriver du ikke artikler bedre enn til 4, mens du skriver noveller til 5 eller 6, synes jeg du egentlig burde fjerne noen mentale sperrer opp i hodet ditt. For det er tydelivis ikke skrivinga du sliter med, kanskje mer holdningen til det. Kan man skrive, så kan man skrive![]()
quote]
Mentale sperrer har vi vel alle noen av. Nei, det er nok ikke noe galt med holdningene mine til det, synes alt er kjempe gøy, men det hadde vert fint å få vist hva du kan i alle sjangere, og kunne få litt avveksling, det tror jeg alle kunne drat nytt av, ikke bare jeg.
Kåseri er vanskelig, essay derimot er lett.Ikke si det. Det er store forskjeller på å skrive en god novelle og, for eksempel, et godt kåseri.
Som vann til tørst strupe
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Synes nå engang å huske at jeg aldri huska forskjellen mellom kåseri og essay, derfor valgte jeg aldri evt en slik oppgave.
Synes uansett at det er lettere med en faglitteraturoppgave, enn en skjønnlitterær oppgave. Ved f.eks en novelle så er det egentlig ganske så tighte regler man må følge, og om man ikke følger disse reglene så skal egentlig ikke en novelle gi deg god karakter selv om du skriver aldri så godt ellers. Når det kommer til faglitterære oppgaver så er det jo en del regler vis man skal prøve seg på analyser og tolkninger. At jeg i tillegg hadde en lærer som ikke godtok at du fant dine egne tolkninger av feks et dikt, hjalp heller ikke på lysten til det. Det jeg for min del heller skrev var drøftingsoppgaver. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke velger sånne oppgaver; her får man en tekst med et standpunkt, eller bare et spørsmål man må greie ut om og drøfte. Her får man jo også lov til en viss grad til å si det en vill og uttrykke sine egne meninger. Det er også en god hjelp til universitetet hvor man ofte får oppgaver om å greie ut og drøfte, men her får ens egen holdninger ikke komme så mye til syne.
Det hadde sikkert vært gøy med skjønnlitterære oppgaver, men jeg tviler på om vis jeg hadde valgt dem om de hadde vært nyttige for meg i dag. Men at vgs har en oppgave på tentamene, evt hjemmestiler, hvor man kan skrive skjønnlitterært er vel greit nok, man må prøve å ha en viss bredde. Men skolen er uansett et sted man skal lære fag...
Synes uansett at det er lettere med en faglitteraturoppgave, enn en skjønnlitterær oppgave. Ved f.eks en novelle så er det egentlig ganske så tighte regler man må følge, og om man ikke følger disse reglene så skal egentlig ikke en novelle gi deg god karakter selv om du skriver aldri så godt ellers. Når det kommer til faglitterære oppgaver så er det jo en del regler vis man skal prøve seg på analyser og tolkninger. At jeg i tillegg hadde en lærer som ikke godtok at du fant dine egne tolkninger av feks et dikt, hjalp heller ikke på lysten til det. Det jeg for min del heller skrev var drøftingsoppgaver. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke velger sånne oppgaver; her får man en tekst med et standpunkt, eller bare et spørsmål man må greie ut om og drøfte. Her får man jo også lov til en viss grad til å si det en vill og uttrykke sine egne meninger. Det er også en god hjelp til universitetet hvor man ofte får oppgaver om å greie ut og drøfte, men her får ens egen holdninger ikke komme så mye til syne.
Det hadde sikkert vært gøy med skjønnlitterære oppgaver, men jeg tviler på om vis jeg hadde valgt dem om de hadde vært nyttige for meg i dag. Men at vgs har en oppgave på tentamene, evt hjemmestiler, hvor man kan skrive skjønnlitterært er vel greit nok, man må prøve å ha en viss bredde. Men skolen er uansett et sted man skal lære fag...
Manbearpig
-
davram bashere
- Sitter

-
davram bashere
- Sitter