Merkelig hva man finner ut på 3 sekunder ved hjelp av google. Nå har da ikke jeg tentk på WoT på lang lang tid, men får se om jeg ikke får til et spørsmål fordet.
RJ bruker sjelden det samme navnet to ganger, har han gjort noen unntak?
Okei, takk
Hmm... nytt spørsmål: Hva var det Mesaana gjorde i Krigen om Kraften (War of Power, husker ikke om det var sånn på norsk) som hun ble kjent og fryktet for?
Ho oppretta skular som lærte opp born i storheita til den Mørkaste. Vart sagt noko meir om dei skulane ogso trur eg, men det hugser eg ikkje akkurat no. Avventer bekreftelse på at svaret er godkjent før eg stiller nytt.
Nja, det er for så vidt riktig, men vil gjerne ha en utdypelse. Hva var det Mesaana gjorde som var så horribelt, så fryktelig at hun ble husket for det over 3000 år senere?
Det at hun lærte barn opp i den Mørkestes storhet tilfredstiller ikke dette helt.
Det at borna vart oppfordra til å øydeleggje ned på alt som talte imot den Mørkaste, spesielt museum, bibliotek o.l. Dei jakta på lærarar, forskarar, bibliotekarar og kuratorar, mange forrådte eigne slektningar, og under andre halvdel av krigen utførte borna til og med avrettingar. Bander av «Mesaanas Born» øydelagde mykje under Øydeleggjinga.