Orddelingsfeil

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Lothair Mantelar wrote:Ville man ikke levert det man skriver her til norsklæreren sin burde man trolig ikke poste det.
Ville ikke det vært litt stivt og kjedelig i lengden. Hvis vi bare skulle skrevet ting vi tenkte skulle få karakter. Kanskje du mener noe annet.
Men hva var feil i trådtittel? Forandret du på noe?
lolzi
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg tror det Lothair mener er at hvis ikke språket er godt nok til en skolestil eller noe, altså kommafeil og lignende, så skal du ikke bruke det her heller.

Litt som at jeg de fleste steder skriver enkli, selv om jeg vet at det heter egentlig. På en norskstil ville jeg skrevet egentlig, og velger også dette alternativet på forumet :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det var brukt et emoticon i tittelen til denne tråden, og det er nå fjernet.

Jeg oppfordrer alle til å bruke så korrekt norsk som mulig på forumet. Dette bidrar til å hjelpe både norske og utenlandske lesere til å forstå hva du leser og opprettholde en viss standard på forumet. Ikke sleng emoticon etter hver setning - det er helt unødvending og veldig fjortis - og prøv til enhver tid å finne den korrekte stavemåten, da skriveleifer gjør at lesere tror du ikke er helt god i topplokket og kan etterhvert miste respekten for deg.

Det er også spesielt viktig at man skriver så riktig som mulig i en tråd som gjør narr av folk med dårlige grammatikk. Ellers kan man risikere å drukne i sitt eget badekar av ironi.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jeg synes du tar det med smilefjes litt vel alvorlig. Dette er jo bare for morroskyld.
Men jeg gidder ikke å diskutere. Denne tråden var jo tross alt til for å legge ut orddelingsfeil, fordi de er morsomme, ikke for å gjøre narr av, eller drite ut folk som begår dem.
:) :) :) (Smilefjes er koselig, og viser at man sier ting på glad måte. Dessuten tar det spissen av det man sier, siden det ikke alltid er så lett å vite hvordan ting blir sagt på internett)
lolzi
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Jeg bare stiller meg bak Lotta her når det gjelder språk og smiletryner. Om du ikke formulerer deg på en slik måte at du er usikker på om du blir forstått får du heller sende pm til den aktuelle, eller skrive så du helt sikkert blir forstått.

Og en norskstil trenger da slett ikke være tørr og kjedelig. Det er faktisk en fordel at den ikke er det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Nei, her er jeg enig med Mierin. Når det gjelder smilefjes. Det med at korrekt norsk skal brukes så mye som mulig er jeg enig i. Jeg mener og at smilefjes er med på å fremheve poeng og ja.. som sagt, stiller meg bak det Mierin sier om den saken. :P
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Sauegjeteren wrote:Og en norskstil trenger da slett ikke være tørr og kjedelig. Det er faktisk en fordel at den ikke er det.
Men tviler på at folk har tid til å begynne å skrive interessante norskstiler på forumet. I hvert fall ikke de fleste.
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Hey! Mange tekster skrevet på rollespilldelen av forumet kan godt fungere som gode skjønnlitterære tekster! :D
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Chriz wrote:Hey! Mange tekster skrevet på rollespilldelen av forumet kan godt fungere som gode skjønnlitterære tekster! :D
HAHA! Ja, det er sant!
Men de er ganske bra da. Sånn hadde ikke jeg klart å skrive. :D
lolzi
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jeg syns du skal prøve. :) Du kan jo prøve det på den mer useriøse Farmen først, hvor det ikke kreves så mye, også kan du kanskje gå videre på den mer omfattende Jakten på Hornet. :P
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Lothair Mantelar wrote:Det var brukt et emoticon i tittelen til denne tråden, og det er nå fjernet.

Jeg oppfordrer alle til å bruke så korrekt norsk som mulig på forumet. Dette bidrar til å hjelpe både norske og utenlandske lesere til å forstå hva du leser og opprettholde en viss standard på forumet. Ikke sleng emoticon etter hver setning - det er helt unødvending og veldig fjortis - og prøv til enhver tid å finne den korrekte stavemåten, da skriveleifer gjør at lesere tror du ikke er helt god i topplokket og kan etterhvert miste respekten for deg.

Det er også spesielt viktig at man skriver så riktig som mulig i en tråd som gjør narr av folk med dårlige grammatikk. Ellers kan man risikere å drukne i sitt eget badekar av ironi.
Jeg synes dette heller trekker ned standarden på forumet, trekk heller tømmerstokken ut av rumpa, en smiley i en trådtittel har da vel ignenting å si.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Hei! Jeg liker tømmerstokken jeg!

jeg holder med Lotta. Jeg har ikke tid til å lese søppel. Vil man ha den typen poster kan man gå på Blink eller Fettnerd.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Du skriver store mengder søppel selv, så om du ikke har tid til å lese andres, er du veldig selvopptatt.

Uansett, vil jeg ikke si en smiley fra eller til er forskjellen mellom søppel og en spennende post.
Leowilde
Soldat
Soldat
Posts: 86
Joined: Mon Jun 23, 2008 9:30

Post by Leowilde »

Lothair Mantelar wrote:og prøv til enhver tid å finne den korrekte stavemåten, da skriveleifer gjør at lesere tror du ikke er helt god i topplokket
Ha ha, sorry, men jeg kunne ikke dy meg for å sitere den setningen. Legg merke til det uthevede ordet... Den var jo riktig velplassert.

Ikke vondt ment. ;)

Når det gjelder smileys, eller emoticons, er det selvfølgelig litt avhengig av hvordan man bruker dem. Men generelt sett ser jeg på dem som 'tonefall', siden man ikke hører stemmen til den som skriver. Det er greit at man skal skrive så tydelig som mulig for å bli riktig forstått, men noen ganger kan man tro at en person er ironisk når han ikke er det.

Hvis jeg sier "Ha ha." Så kan det lett oppfattes som ironi, at jeg ler i en sånn ikke-morsom måte. Men skriver jeg "Ha ha. :)" Så får du med en gang det muntre tonefallet. Og nei, jeg kunne ikke brue utropstegn i stedet for punktum. Da hadde tonefallet blitt mye mer livlig enn jeg ville ha det.

Men selvfølgelig skal man ikke bruke smilefjes i skjønnlitterære tekster, som det heter så fint. Seriøs skrivning utelukker bruken av smileys. Der kan man heller beskrive hvordan karakterene snakker.
Et forum på nettet er ikke det samme som en skjønnlitterær tekst, så man kan godt være litt friere i sin skrivemåte. Men noter at det ikke er det samme som å droppe bruken av punktum, komma og stor bokstav... De er alltid lure å ta med. Ellers er det lett at man slutter å bruke dem i andre sammenhanger også, og det blir vanskelig for andre å lese innleggene.

;)

Sant, sant, det er mange meget bra tekster i rollespillforumet! Jeg ble veldig overrasket da jeg tittet innom der for første gang, før jeg visste hva rollespill på nett handlet om. Mange kommende forfattere, tror jeg.
Hastian: "Hva er vitsen med å ha dørbolten på UTSIDEN? Nå kommer jo alle seg inn!" Horatiu lempet den av, før han svarte med selvfølgelig stemme: "Var den på innsiden, ville jo ikke VI komme oss inn!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Leowilde wrote:
Lothair Mantelar wrote:og prøv til enhver tid å finne den korrekte stavemåten, da skriveleifer gjør at lesere tror du ikke er helt god i topplokket
Ha ha, sorry, men jeg kunne ikke dy meg for å sitere den setningen. Legg merke til det uthevede ordet... Den var jo riktig velplassert.
Å drukne i sitt eget badekar av selvironi sa Lotta. Som vi alle vet er feil et sterkt verb og bøyes aldri feiler i det hele tatt. Og en leif er vel det klassiske eksempelet nettopp på feil?

Akkurat her var det kanskje nødvendig med smiley i en av postene, helst i Lotta sin, siden han ser ut til å ha blitt misforstått.

Og for å utdype smileydiskusjonen, så var reaksjonen til Lotta hovedsaklig på smiley i trådtittelen. Siden ironi er så vanskelig skriftlig er smileyer ofte til hjelp slik, men det bør ikke være mange smileyer i en post, og aldri i en trådtittel. Trådtittelsmileyer er mest forstyrrende, og lite forklarende.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply