Hva leser du for tiden? II
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
For tiden leser jeg Perelandra av C. S. Lewis, og jeg må innrømme at det er første gang jeg leser noe av Lewis som ikke er Narnia. Før jeg fant ut at jeg hadde den, visste jeg egentlig ikke om noe annet Lewis hadde skrevet enn Narnia. Eller om han i det hele tatt hadde skrevet noe annet enn Narnia.
Så det jeg lurer på, er om C. S Lewis forfatterskap er noe velkjent som jeg bare ikke har fått med meg, eller om de fleste aldri har tenkt over at Lewis skrev om noe annet enn barn som sloss mot det onde i en magisk verden.
Så det jeg lurer på, er om C. S Lewis forfatterskap er noe velkjent som jeg bare ikke har fått med meg, eller om de fleste aldri har tenkt over at Lewis skrev om noe annet enn barn som sloss mot det onde i en magisk verden.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Rodel Ituralde
- Hengiven

Sisteaaret paa videregaande anbefalte engelsklaeraren min meg ein sci-fi-serie av Lewis paa det sterkaste (hugsar ikkje tittelen no, fekk aldri somla meg til aa lese den), og eg hugsar eg var vagt overraska, saa eg hadde sikkert ikkje hoeyrt om anna av han den gongen eg heller.Moghedien wrote: Så det jeg lurer på, er om C. S Lewis forfatterskap er noe velkjent som jeg bare ikke har fått med meg, eller om de fleste aldri har tenkt over at Lewis skrev om noe annet enn barn som sloss mot det onde i en magisk verden.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Vaskeseddelen til Perelandra sier at man i denne boken møter igjen helten fra science fiction-klassikeren Reisen til Malacandra, som originalt heter noe sånt som Out of the Silent Planet. Jeg har sjekket ut litt mer om C. S Lewis forfatterskap siden sist, og det virker som om dette er det eneste ved siden av Narnia han har skrevet som kan minne om en serie. Det er en triologi.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
-
Rodel Ituralde
- Hengiven

Kjøpte meg en my bok når jeg var i Finland i helgen. På siden med all mulig copyright greier leser jeg dette:

Ingen problemer med det i utganspunktet, men haken er at dette er Conn Igguldens "Bones of the Hills", tredje bok i hans Conqueror serie. Altså bøkene om Genghis Khan... Ganske sikker på at jeg hørte om han før Iggulden skrev disse.This novel is entirely a work of fiction. The names, characters and incidents portrayed in it are the work of the author's imagination. Any resemblance to actual persons, living or dead, events or localities is entirely coincidental.
"Once more the drama begins"
- Paul Muad'dib
- Paul Muad'dib
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Ja, det kan være litt snålt å se den linja i ei slik bok, eller for den saks skyld i rene fantasyverk som f. eks. Steven Eriksons bøker. Men det hindrer jo forfatteren og forlaget fra å bli saksøkt for den minste ting. Conn Iggulden kunne jo ha skrevet en versjon av Ghengis Khan sterkt inspirert av noe en annen forfatter hadde skrevet før elller noe lignende, og hadde da stått i faresonen. Morsomt synes jeg faktisk det er å lese den linja når boka/filmen åpenbart går ut på å parodiere kjent materiale. Den kommende Oliver Stone filmen "W" (om Bush m. fl.) burde være morsom sånn sett.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte