E-bøker

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

E-bøker

Post by Shallis »

Okei, i det siste har jeg sett et par med noe jeg ikke kan tro er noe annet enn en E-bok som de leser på t-banen. Er det noe som har noe erfaring med disse, bruker det, eller eventuelt kunne tenke seg det?

Jeg ser jo fordelen ved at man slipper å bære tunge bøker rundt, og vår kjære MoL kunne blitt gitt ut i én bok på denne formen, noe flere av oss hadde blitt glad for, men personlig liker jeg lukten av nye bøker og klarer ikke se helt for meg at e-bøker klarer å erstatte de ordentlige bøkene.

Hva tror dere?

Edit: For de som ikke vet det så finnes det digitale lesebrett hvor du kan laste inn bøker, som da kalles e-bøker, og disse kan også lastes ned til mobiler og andre medier.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det er vel ingen tvil om at E-bøker er framtida; det eneste som gjenstår å se er hvor lenge det tar før de bøkene blir sjalta ut. Dette kommer til å skje fordi leveringssystemet og trykkeprossessen koster en masse penger, og selv om forlagene gir en kraftig redusert pris på e-bøker, så sitter de igjen med mye av det samme.

Dette er ikke det samme som å si at vanlige bøker kommer til å forsvinne helt og holdent. Det er selvsagt ikke tenkelig i hverken nær eller fjern framtid; det kommer alltid til å være et marked for å ha det fysiske objektet, akkurat slik det fortsatt finnes folk som samler på LP'er og CD'er o.l. Sammenligningen med musikkbransjen er vel ganske treffende i så måte, og selv om boksamlingen har hatt en betydelig lengre levetid som konsept enn musikken har hatt, er det bare naturlig at folk flest vil spare plass og penger på erstatte biblioteket med et lesebrett.

Personlig vil jeg nok holde ut i det lengste med å kjøpe noe lignende. Apples iPad ser ikke helt brukbar ut for E-bøker (feil skjermtype; uten såkalt "E-Ink", slik Amazons Kindle-brett har), og jeg blar ikke opp en masse penger for et lesebrett som ikke har publiseringskontraktene sine i order i Norge (igjen, her referer jeg spesielt til Amazons Kindle, som fungerer på et annet nettverk enn det vi har i Norge så vidt jeg forstår).

Dessuten er jeg altfor glad i boksamlinga mi til å erstatte den med noen stakkarslige pixler.

E-Bøker har forresten vært et hett tema på nettet i det siste. Amazon.com bestemte seg for å fjerne alle bøkene fra et av verdens største forlag - Macmillan (som blant annet eier Tor, som er forlaget som utgir WoT i USA) - i realiteten ca. 1/3 av bokutvalget til Amazon. Dette gjorde de fordi Macmillan ville sette opp prisen på E-Bøker fra 10 dollar til 15 dollar per stykk. Dette ville Amazon forhindre fordi en høyere stykkpris på E-Bøker ville gjort deres dyre Kindle mindre attraktiv, spesielt nå som iPaden seiler opp på horisonten. Heldigvis ga amazon etter for presset og la bøkene tilbake på nettsida, men ikke etter ei god stund, og dette beit selvfølgelig langt inn i levebrødet til mange uskyldige forfattere, bare for at Amazon skulle se hvem som hadde størst ... ehrm... reproduktive organer av de og Macmillan.

Jeg slutta å bruke Amazon som hovedkilde for min bokhandling på nettet for lenge siden, og etter denne "skandalen" er jeg bare mer fast bestemt på å unngå dem. Arbeidsforholdene ved pakkestasjonene deres er visst helt horrible, og de er dessuten dyrere enn for eksempel play.com eller thebookdepository.co.uk
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Har samme tankene som Shallis. Skjønner jo at det er fremtida, men føler ikke jeg kan klare å sette meg i godstolen og kose meg med et elektronisk brett i fanget.

Tror bare ikke det vil føles riktig. Men hvem vet, når dette virkelig tar av så blir man kanskje sittende med et brett og spørre seg selv; "Hvorfor kjøpte jeg ikke dette tidligere?"

Ser jo absolutt fordelene med f.eks Kindle. Mange kjekke funksjoner. Men er liksom noe med lukten av trykksverte som tiltaler meg ;)

Edit: Lothair: Er det seriøst så dårlige arbeidsforhold hos Amazon? Visste jeg ikke. Takk for opplysningen. Har handlet mye der i det siste, men kanskje jeg rett og slett skal sjekke ut de andre sidene. Kommer nok til å kjøpe resten av WoT bøkene der dog, da man støtter driften av Tidshjulet.net.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Et annet argument for meg er at jeg blir så utrolig sliten av å lese på skjerm, ihvertfall lengre tekster, og vil tro det er mye av det samme for disse lesebrettene, men jeg har ikke i nærheten samme problemet med vanlig tekst.

Men hadde vært deilig å slippe å drasse den 1500-sider lange fysikkboka mi frem og tilbake til skolen. ;)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ja som du sier Shallis, jeg blir også sliten i øyna av å lese for lenge på skjerm, så hvis jeg skal finne på å bruke e-bok må den være konstruert slik at man ikke blir sliten, for ellers blir det for slitsomt.
Personlig skulle jeg likt å hatt alle skole/fagbøker på e-bok, det hadde vært veldig praktisk. Men hva skjønnlitteratur angår vil jeg så langt det lar seg gjøre, fortsette å lese fysiske bøker. Jeg er nemlig også en slik sær boksamler som deg Lothair. :D

Synd å lese at forholdene hos amazon er så dårlige, men det er ikke mange som kan slå utvalget de har på en del produkter, særlig når man skal handle bøker på nett.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
elric
Hengiven
Hengiven

Post by elric »

jeg syns det er deilig å bare sku av alt elektronisk en gang iblant for å bare beholde et eller to og lese en god bok. det er noe helt magisk med det og ikke samme gode stemninig som å måtte date for å lese noe
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

De fleste lesebrettene er ikke det samme som å lese fra en dataskjerm. I hvert fall etter det jeg har fått med meg. De lyser ikke sånn.
Når det er sagt vil jeg si at jeg kommer til å kjøpe bøker en goood stund. Ingenting slår det å skru av PC og TV og legge seg i sengen med ullteppe, god bok og kakao med krem.
Tenk om skjermbrettet henger seg opp.. Da kan man angre på at det ikke var bok man kjøpte.
lolzi
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ja, det er altså ankepunktet mot iPad'en at den ikke har samme skjermtype som Kindle'n har. De fleste håpet at den skulle ha E-Ink, men den gang ei.

Amazon ble avslørt av det som tilvarer NAV i Storbritannia, og ble slaktet på de fleste punkter som angår arbeidsforhold. For alt jeg vet så kan de andre britiske nettbutikkene være like dårlige, men det har jeg altså ikke noe grunnlag for å si.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Nei, e-bøker har jeg ikke vurdert en gang. Kan ikke se for meg at det er like avslappende å lese på skjerm, enten den lyser sånn eller ikke, som å lese på godt, gammeldags papir. Glaner for mye på skjerm til vanlig.. Er for øvrig helt enig når det gjelder lukten av ny bok! :D
Jeg tror, og håper (?), at bøker fremdeles vil gjøre seg gjeldende framover. Tror neppe overgangen til e-bøker går like "glatt" som overgangen fra LP til CD, til datafiler. Men det kan jo hende jeg kun tenker sånn fordi jeg er vant til musikk på ipod og data, og ikke tenker over at det fins e-bøker en gang.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Selv om jeg, da jeg først fikk høre om lesebrettene, øyeblikkelig øynet muligheten for å komponere en slags Haikerens Guide Til Galaksen med en mengde oppslagsverker og reisebøker and what have you, venter jeg litt. Har hørt om en del som har ebøker på ipoden, iphone og slikt, og det er ingenting som tyder på at det er spesielt verre enn å ha med seg ei lita bok på buss, trikk, eller tog. Men jeg har aldri vært medlem av teknologiavantgarden, jeg henger gjerne litt etter og plukker opp slike greier når de har blitt betydelig billigere og når de verste bugsa har blitt luka ut.

Dessuten er jeg bibliofil, som en som fortsatt synes det er en forringende opplevelse å kjøpe bøker på nett heller enn å møysommelig lete dem frem i diverse bokhandlere og antikvariater, tror jeg ikke rusen av å skimme gjennom innholdet på lesebrettet vil være like stor som å stå foran bokhylla mi og la fingrene gli over bokryggene, ta ut ei praktutgave om et eller annet, åpne den på måfå, lese noen avsnitt, sette den tilbake på plass, og så fortsette med neste.

Men jeg er jo ganske reaksjonær, da. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote: Men jeg er jo ganske reaksjonær, da. :P
Hoeyr, hoeyr!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lily
Hengiven
Hengiven

Post by Lily »

Man burde vel sikkert ta sikkerhetskopier av bøkene sine, da?
Jeg ser store muligheter for skolebøker på ebok-form (spesielt hvis de kunne inkludere en søkefunksjon, det har jeg ofte savnet i norskboka), men når det gjelder skjønnlitteratur vil jeg aller helst ha bøkene mine på papir. Jeg har et mye bedre forhold til ordentlige bøker enn datafiler. Jeg er riktignok ikke spesielt representativt når det gjelder noe av dette, siden jeg fortsatt kjøper CD-er... Jeg liker å ha noe jeg kan holde i hånda :)
elric
Hengiven
Hengiven

Post by elric »

Det er jo også lettere å ta vare på ting som man har for hånd. Ting som man har på skjermer er så mye mindre å kontrolere. Da kan folk liksom bestemme selv hvordan eiendelene ser ut, ødelagt eller god stand osv...
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Uhm... Så hvis du har ei bok du ikke liker, så banker du livsskiten ut av den for å vise folk som ser bokhylla di at du ikke liker den? :P

Jeg liker egentlig å ha pensumbøkene mine i håndfast bokform for å si det slik. Liker å skrive ting i margen, understreke viktige ord osv. Gjør repetering til eksamen veldig mye lettere for min del. Men jeg kunne gjerne hatt opplagsverk på digital form. (men hvem trenger vel egentlig det om de har tilgang på nett...)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Faile wrote:Uhm... Så hvis du har ei bok du ikke liker, så banker du livsskiten ut av den for å vise folk som ser bokhylla di at du ikke liker den? :P
Ville vel ha verka mot sin intensjon, i saa fall - utslitte, istykkerrevne boeker tenderer vel til aa vere dei som har blitt lese svaert, svaert ofte...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply