De fem store kapteinene

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvem av de Fem kapteinene synes du er best?

Rodel Ituralde
7
37%
Pedron Niall
1
5%
Gareth Bryne
1
5%
Davram Bashere
3
16%
Agelmar Jagad
0
No votes
Mattrim Cauthon
7
37%
 
Total votes: 19

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvilke andre store generaler er det vi vet om, da?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Galgan(eller hva han seanchan fyrn heter, husker ikke)
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Finnes vel en del generaler å ta av. Selveste Sammael er èn. Og om man vurderer Haukevinge, kan man ikke se bort i fra hans fremste general, Souran Maravaile. Andre er aieler, seanchanere, gamle "helter" som nevnes i blant. Lunal Galgan, for eksempel. Rands far Janduin, kanskje? Aranvor Naldwinn, andorsk kapteingeneral som var en de ledende generalene under aielkrigen. Culain, som nå er i Matts hode. Eller Lews Therin, for den saks skyld.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvis man dømmer på meritter alene, er Haukevinge nokså overlegen. Mannen tok jo over to kontinenter (eller flere - vi vet jo ikke hvordan Sean'chan er oppbygd).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Strengt tatt betyr vel det at han tok over så store landområder ikke all verden? Han ledet neppe hvert eneste slag selv, for å si det sånn. Og det er jo mange andre faktorer inn i bildet.

Mitt poeng er uansett at det er liten vits i å diskutere generaler vi vet så lite om. Å holde seg til de fem store er kanskje det greieste, selv om det er noe tynt grunnlag der også.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Weiramon er jo også en god kandidat!

CHARGE!
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Gi nå Matt og de andre en liten sjanse, da.

Edit: Forresten. http://nolandda.org/rpg/wot/seanchan.jpg Her kan du se et kart, Lothair. Om dette er en tegner som kjedet seg eller en person som faktisk har et begrep om hvordan Seanchan ser ut, vet jeg ikke.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det så jo ganske ekte ut, for alt jeg vet :)

Hvis ikke meritter skal telle, hvordan skal man da avgjøre hvilke generaler som er gode? Da kan man jo nominere hvem som helst som har vunnet et slag eller to. Grunnen til at "De fem store" ble et begrep var jo fordi de vant mer enn den gemene hop, og Haukevinge vant mer enn alle de fem store til sammen. At han kanskje ikke ledet hvert eneste slag er av ingen betydning. Jeg tviler sterkt på at alle de fem store sto først i køen hver gang de vant. En general er jo bare et uttrykk for lederen av hæren, og det er det jo ikke tvil om at Haukevinge var.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det kartet er henta frå BWB, om eg ikkje hugser feil.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Lothair Mantelar wrote:Hvis ikke meritter skal telle, hvordan skal man da avgjøre hvilke generaler som er gode?
Vel, jeg mener jo vi ikke kan gjøre oss noen fornuftig konklusjon. Den eneste vi har et betydelig grunnlag for å uttale oss om er Matt? Vi har opplevd litt Ituralde på slagmarken i Tarabon og en del Bryne i planleggingen og utførelsen av Tar Valon-beleiringen, men ikke nok. Bashere har vært mye eksponert, men ikke så mye som general i felten? Jagad og Niall har vi ikke hatt noe å gjøre med av betydning.

Når det gjelder Haukevinge vet vi at han erobret enorme landområder, ja. Den største erobreren i den delen av WoT-verdenens historie vi kjenner til, regner jeg med. Men bør han virkelig anses som overlegen som general av den grunn? Ta for eksempel seanchanerne, som har potensiale til å erobre akkurat de samme landområdene (hvis man ser bort i fra at det nå er en gjenfødt drage å hamle opp med). Ikke dermed sagt at de har bedre generaler. Det er så mange faktorer som spiller inn at meritter ikke er sterkt nok grunnlag til å konkludere med at den ene er bedre enn den andre.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Angående de seanchanske generalene er det vel noen som bemerker et sted (CoT eller KoD) at alle sammen er som De Fem Store; de lærer av feil, og de tilpasser seg veldig fort nye situasjoner. Hvilket kanskje virker ganske spesielt i og med at det er et så aristokratisk samfunn som det er. Men samtidig er det mer meritokratisk enn noe samfunn i Randland, sett bort fra Sjøfolket og Aielene, i tillegg til at de er veldig fokuserte på skam og sosial klatring, og begge disse er tett knytta til oppnådde resultater.

EDIT: Angående Seanchans geografi har Torbjørn helt rett. Selv om det er en upresis gjengivelse, så vidt jeg er i stand til å forstå:
Crisscrossed by rivers and mountain ranges, the continent also has four major islands to the south, east, and west, as well as three islands located in the dividing channel.
EDIT 2: At det er lite presist er vel uansett ikke noen overraskelse; RJ har vært særdeles lite heldig med illustratører. Eller, det får vi i alle fall håpe; det hadde vært litt kjipt hvis hvert eneste rom i huset hans hadde et eller flere malerier av f.eks. Darryl K. Sweet.

EDIT 3: Men hun som tegner de nye svart-hvitt-kartene i bøkene er bra. (Men det er kanskje den samme Teresa Patterson som har illustrert BWB? Som RJ ve uansett må antas å ha gitt en endelige godkjenning av...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Litt sent ute i denne tråden, men jeg har meninger jeg og!
For det første, jeg mener det blir bittelitt feil å ha med Matt her, han er ikke en av De Fem Store, han har fått minner fra andre menn, og ikke minst så er han ta'veren. Vi vet ganske sikkert at ingen av De Fem Store er ta'veren, derfor et enklere grunnlag å dømme fra. Så er det selvsagt forskjell i hvor stor spilletid de forskjellige har fått i bøkene.
Selv om jeg syns Matt er desidert kulest, i hvert fall i sine beste scener, går jeg for Ituralde her. Jeg digger "korstoget" hans mot Seanchanerne, det er gull verdt!
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Post Reply