TamalThor wrote:
Men er det så lurt å filmatisere andre, gode bøker? Det er vel sånn 30/70 sjanse for at filmen blir bra..? Personlig håper jeg at WoT aldri blir filmatisert, da de nesten må kutte halvparten av hver bok, eller lage dobbelt så mange filmer som det er bøker, for å få med alle hendelsene.
Men på en annen side, kanskje det kan bli en slags Star Wars-rekke med filmer?

Nå vet jeg ikke hvilke "gode bøker" du bygger tallene dine på, men jeg må si meg veldig uenig i at filmatiseringer er noe som bør unngås. Det er klart at det alltid ligger en viss mulighet for at resultatet ikke blir like bra som originalverket, men det betyr ikke at boka slutter å eksistere av den grunn. Og om du ikke ønsker å la deg farge av inntrykkene til en film... ja, da kan du jo bare unngå å se den. Jeg har for eksempel aldri sett "Daredevil"-filmen, selv om jeg har lest så og si alle bladene i serien (over 600 i tallet á 23 sider + en masse DD-tegneserieromaner o.l.), og den akter jeg å unngå så lenge jeg lever. Verre er det ikke.
Det er dessuten et utall med eksempel der en filmatisering gjør originalmaterialet bedre; "Blade Runner", "Gudfaren", "Gudfaren 2" (Gudfaren 3 glemmer vi), "Forrest Gump" var basert på ei bok, det samme var "No Country for Old Men" osv.
For meg er det utelukkende en positiv ting at noe blir filmatisert: 1. Flere mennesker får kjennskap til noe jeg liker. 2. Forfatteren får mer penger, noe de ofte trenger 3. Jeg kan nerde ut om forskjeller og likheter mellom filmen og boka så mye jeg orker
De negative sidene er jeg nå ser for meg Legolas som Orlando Bloom, og at jeg i framtida trolig må gjense Order of the Pheonix, men det kan jeg godt leve med. Tror jeg.
Diskusjonen om en evt. WoT-film bør vel helst finne sted på dertil egnet sted

But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov