Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg har lest utdrag fra Ulysses, og jeg må bare si at alle som klarer å lese hele uten å gå i dvalemodus og forstår alt, de har min evige respekt.

Lurer på om jeg skal bruke sommeren til å endelig lese Kate Mosse (bøkene har vært på hylla leeeenge). Og så skal jeg på Shakespeare & Company i Paris :D Beste bokbutikken jeg har vært i? Uten tvil. Jeg får garantert overvekt på flyet pga bøker.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Hva da fra Ulysses? Jeg har bare lest deler av den stream of consciousness til Molly Bloom, og jeg synes egentlig det var litt spennende. I hvert fall sånn teknisk sett. Men James Joyce er vel ikke akkurat underholdning.

Men om man skal leke dannet og lese noe av ham likevel, tror jeg ikke Dubliners er så dum. Jeg likte i hvert fall godt The Dead.

Kate Mosse er nok et langt bedre valg om det er underholdning man vil ha. Spesielt om det er snakk om Labyrinten!

I sommer skal jeg lese meg opp på russisk litteratur. Helst Dostojevskij. Også skal jeg lese så mye Ray Bradbury som jeg klarer å få tak i. Fordi han er finest i nesten hele verden. Akkurat nå; Krøniker fra Mars.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Nå har jeg lest Crack'D Pot Trail av Steven Erikson. Dette er fjerde bind i en sideserie satt i Malazan-verdenen med necromancerne Bauchelain og Korbal Broach i hovedrollene. Meget morsom serie som jeg anbefaler alle fans av Malazan å lese.

Ellers så kan jeg fortelle at jeg nettopp har begynt på The Gathering Storm. Det var vel på høy tid. Uansett, den begynner bra og er et gledelig gjensyn med WoT.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Skrev vel på forrige side at planen var å beynne på Papillon av Henri Charriere, men de to bøkene (som den er delt inn i) er for øyeblikket forduftet under oppussingsarbeid, så har startet på den andre boka jeg nevnte, nemlig Graham Greens "Vår Man I Havana". En ytterst morsom bok, og flott sommerlektyre!
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ble ferdig med Winter's Heart i helga. Likte den veldig godt.

Har startet på første bok av Shadows of the Apt av Adrian Tchaikovsky. Foreløpig liker jeg boka veldig godt. Blir spennende å bli bedre kjent med den nye verden av "insektmennesker" man blir presentert for i denne historien.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Har akkurat lest ferdig The Gathering Storm. Likte den veldig godt, og var fint med et gjensyn med WoT, er faktisk fire og et halvt år siden jeg leste en WoT-bok sist, og det var Knife of Dreams. Kjenner at det hadde vært deilig med en gjenlesning, men det må jeg nesten ta seinere, mye annet som skal leses også.
Nå begynner jeg på Dust of Dreams av Steven Erikson som er bok nr ni i Malazan-serien.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Omtrent ferdig med "Empire in Black and Gold" nå. Lettlest og grei bok. Må vel kanskje bite i det sure eplet og få åpnet neste Wot bok snart. "Crossroads of twilight" står for tur..
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Eerath wrote:Omtrent ferdig med "Empire in Black and Gold" nå. Lettlest og grei bok. Må vel kanskje bite i det sure eplet og få åpnet neste Wot bok snart. "Crossroads of twilight" står for tur..
Surt eple? Ingen tvinger deg :P Selvom kanskje akkurat eplet CoT kan være litt småsurt.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg klarer nå av en eller annen grunn til å lese bøker igjen, uten å måtte gi etter å skaffe meg briller. Så jeg feirer med å lese Millenium triologien til Stieg Larsson. Har kommet til 3dje boka, Luftslottet som sprengtes.

Bøkene er veldig spennende, absolutt å anbefale, selv om jeg antar at kanskje de fleste av dere har lest dem.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Hm. Jeg har lest de to første, men av en eller annen grunn aldri kommet mer enn et par sider ut i tredje. Skal jeg plukke opp boka igjen?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tja, den har ikke begynt så bra, den fortsetter der bok 2 slapp. Jeg tipper den tar seg opp.
Aginor
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Thu May 27, 2010 9:25
Location: Oslo

Post by Aginor »

[quote="Lily"]Jeg har lest utdrag fra Ulysses, og jeg må bare si at alle som klarer å lese hele uten å gå i dvalemodus og forstår alt, de har min evige respekt.

Evig respekt på meg, for den har man lest, og likt! :)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg skulle eigentleg lese ein Pol Pot-biografi etter eg var ferdig med Vikingskatten av Gunnar Staalesen (sikkert greit, men litt for barnleg for meg. Eg var neppe målgruppa uansett.). Omtrent 100 sider uti har eg byrja å få litt taket på det, men det er i overkant tungt med haugevis av navn og omgrep eg har ikkje har peiling på, og brått starta eg på A Game of Thrones. Det gjekk langt fortare å lese 100 sider der, og jaggu er det godt å gjenlese serien att.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kjetil wrote:Tja, den har ikke begynt så bra, den fortsetter der bok 2 slapp. Jeg tipper den tar seg opp.
Tok seg definitivt opp, leste så lenge igår kveld, at jeg sovnet under spurte på Tour de France idag, Krise.

Er dermed ferdig med triologien, og det er med blandede følesler, det skal bli godt å slippe å lese til vekkerklokken ringer, men samtidig kommer jeg til å savne karakterene og spenningen veldig.

Jaja, jeg får se filmene :P
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Begynt såvidt på CoT, og var egentlig godt å være i Randland igjen. Fikk hentelapp fra posten i dag, så regner med hele ASoIaF ligger og venter på meg. Da er ferien redda.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Post Reply