KoD

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

KoD

Post by Ceres »

Jeg sendte fra meg KoD for en ukes tid siden til min yngre bror, men kom til å tenke på noe i forbindelse med tv-aksjonen, drømmefangeren.

Fant Aviendha en tarangreal som skjulte henne fra the dark? Husker ikke nøyaktig hva det var det skjulte mot...

Burde vært midt i blinken for Rand. Skjule han fra Moridin...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, eg meiner ho fann ein ter'angreal som skjulte ho frå den Mørkaste, eller tjenarane hans (rotter, ravner etc.). Gav ho den til Elayne? Hugser ikkje heilt, so eg må nok lese opp att boka snart...

Rand sitt problem er nok ikkje å skjule seg frå Moridin, men å få Moridin ut av hovudet sitt...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

joda, hun fant den, og gav den til elayne, og fikk en angreal av henne igjen...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hvordan skal Rand klare det? Få Moridin ut av hodet?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Nei, sei det... Drepe han kanskje. Eg veit eigentleg ikkje, men ein av dei kjem til å døy (Min's syn: Rand med fleire ansikt eller kva det var. Ho visste ikkje anna enn at det tyda at ein ville døy, og ein ville leve). Dette kan vel kanskje vere LTT og, men han er jo død...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det høres ikke så villt ut... Hm... Drepe Moridin. Men "to live, you must die," må vel bety at han må bli kvitt ltt også, ja... hm...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Og sidan Alivia skal hjelpe han å døy, vil vel ho hjelpe han å leve då...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det kan argumenteres med at "å leve" betyr å bli husket. Altså vil hans død bety fødselen av en ny alder, og han vil bli en myte... Men... Håper han lever!

Tror vi forresten at hans morder skal banblusses og at han så skal komme tilbake til liv igjen på den måten? Lurer på om RJ i samme slengen utvisker LTT. Ser ikke egentlig noen grunn til det men...

Sa semi at ALLE som ble innvadert av døde ble gale, eller kunne noen muligens kvitte seg med den døde?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Hugser ikkje om alle vart galne eller ikkje...

Men ho sa vel noko om at det var Graendal som visste mest om sjukdomar som hadde med sinnet å gjere. (Semirhage sjølv veit mest om kroppen.) Har sett nokon som meiner at det var planen hennar å verte fanga, og at dei rundt Rand (Cadsuane, Nynaeve osb.) vil få ho til å seie kor Graendal er, for so å prøve å få Graendal til å lege Rand. Men det er kanskje ikkje det mest sannsynlege...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg ser at Semi kan ha latt seg fange. Det eneste som egentlig teller mot det er adamen som de fant. Og det er jo ikke mye. Men hva kan Semi pønske på? Hm...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ein haug med a'damar (både mannlege og kvinnelege) lagt i ein liten treboks rett innanfor døra... Og ingen av sul'damane visste kven dei skulle møte, so dei trudde vel berre dei skulle vere ein æreseskorte, ikkje at dei plutseleg måtte skjerme opptil fleire Aes Sedaiar og Asha'Manar...

Men Semi har vel vorte beskrive som ein veldig stolt person, so det kan jo hende ho trudde ho ville vere i stand til å fange alle Rand hadde med seg åleine. Kven veit...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Angående den ter'angrealen som ble nevnt i første post, så gjorde den at personen som bar den ble usynlig for Skyggen, hva det nå måtte bety...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Men den måtte da være rimelig kjekk å ha for både Rand og Mat! Elayne er jo trygg til ho føder likevel...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kunne vært kjekk å ha for Mat, ja, med den Gho'lamen i hæla. Rand er vel litt mer tvilsom, som dere har vært inne på, siden båndet til Moridin trolig er av en annen sort... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply