Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Må vel innrømme at det ikke er den boka jeg husker best nei, men jeg husker nok litt mer enn hva jeg ga inntrykk av. Dårlig formulering for å skjule de store spoilerene for andre som kanskje vil lese boka... :roll:

Hørte først halve boka på lydbok da jeg og ei venninne kjørte til trondheim for to år sia, leste resten kanskje et halvt år seinere, så er kanskje ikke så rart at boka ikke er så klart i minne. Husker at det var grei underholdning da.

Likte vel den bedre enn Dan Brown sine bøker jeg også, kanskje mest av den grunnen at store deler av handlinga foregår på steder jeg selv har vært, og lettere kan forestille meg mens jeg leser. Selvom den kanskje var hakket for lik Dan Browns bøker til at jeg ikke småirriterte meg over det. (Men pytt, DB er jo ikke akkurat fremmed for å være overinspirert av andres bøker selv så...)

Hvordan er de andre bøkene iforhold til den første?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Tja, de blir for det første lengre. Mer av det som skjer i Sirkelens Ende, ting/gjenstander som vil forandre verdenshistorien, religion etc. slik vi kjenner det, Bjørn Beltø ufrivillig midtpunkt i alt sammen. Det er dog ikke like mye personlig historie i Paktens Voktere og Lucifers Evangelium som i Sirkelens Ende.

Sirkelens Ende kom forøvrig ut i 2001, altså to år før Da Vinci-koden (2003), dog et år etter Engler og Demoner (2000), men Engler og demoner kom på norsk første etter Da Vinci-koden, så vet ikke hvor kjent den var for Egeland da han skrev Sirkelens Ende.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Loki: Får eg nokre tankar rundt Neverwhere når du er ferdig? Alternativt no?
Skal gjere mitt beste for å hugse slenge ein kommentar inn her når den er lesen. :)

For augeblinken (omtrent ein fjerdedel inn) så slår den meg som god, men ikkje som veldig god. Den flommer over av element eg har sett andre stadar, og sjølv om han rett nok skreiv denne boka fyrst så er det likevel ikkje til dens fordel når hovudpersonen minner meg om hovudpersonen i Anansi Boys og premisset om American Gods meir enn det klarer å etablere seg som noko særskild.

Når det er sagt så er det likevel skreve av Gaiman, så, skøy er det jo. Og Mr. Croupe og Vandemar er herleg skumle. Og så likar eg Caredas eller kva han no heiter. Markien.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Takk for tipset!

Trengte mer lesestoff, så var på biblioteket i dag og lånte en bærepose av Tom Egelands bøker.
Har nådd ca 100 sider ut i Sirkelens ende, og det lover bra.

Ikke mye maling i dag nei!

Tidligere i sommer har jeg lest Bull- Hansen "Jotnens Hjemkomst". OK, en ny vri på Norrøn mytologi.
En artig liten sak som het "Filmklubben".
En ikke fullt så artig sak som het "Little Bee"....samt noe krim/spøkelseshistorietullball som jeg hverken husker navn på boka eller forfatteren. Altså noe som kan forbigåes i stillhet.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Da har jeg gjort meg ferdig med Dust of Dreams og må vente på nåler i et halvt år til den tiende og siste boka i Malazan-serien kommer. Niern slutter som en cliffhanger, men det er ikke så ille at man blir gal. :P

Nå begynner jeg på Night of Knives av Ian C. Esslemont.
Last edited by Akira on Mon Aug 16, 2010 8:35, edited 1 time in total.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Loki wrote:
Sauegjeteren wrote:Loki: Får eg nokre tankar rundt Neverwhere når du er ferdig? Alternativt no?
Skal gjere mitt beste for å hugse slenge ein kommentar inn her når den er lesen. :)
Joda, boka var god den. Vart stadig betre etter kvart som den gjekk, så hovudklagen er vel at den slutta akkurat når eg var fullstendig solgt på historia. Framtung historie, med andre ord. Eit anna problem er at den minna meg svært om veldig, veldig mange av Gaiman sine seinare historiar (magisk verd skjult rett under augene på folk, og nokon snublar inn i den). Kanskje særleg Anansi Boys.

Så, til Gaiman å vere var den "ok", men det er jo likevel godt over middels. Likte den godt, eg.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Kom ca 250 sider inn i "Crossroads of Twilight", før jeg måtte gi tapt for fristelsen og heller åpne "Clash of Kings". Nesten ferdig med den. Ikke et kjedelig øyeblikk. Har ikke fått lest hver dag, så faktisk brukt nesten 3 uker på den. Kan ikke bare lese når man har ferie.

Litt optimistisk å ta med seg CoT, KoD og 2 bøker fra ASoIaF på en 3-ukers ferietur kanskje? Kjøpte i tillegg siste boka til Tom Egeland. Tenker den blir åpnet når jeg trenger litt "innimellom bøker"-stoff.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Har begynt på Return of the Crimson Guard som er den andre romanen satt i Malazan-universet av Ian Esslemont.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Akira wrote:Har begynt på Return of the Crimson Guard som er den andre romanen satt i Malazan-universet av Ian Esslemont.
Kva tykte du om Night of Knives?
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Leser for tiden Ringen er sluttet, av Raymond Khoury. Var skeptisk til boka, men siden jeg fikk den av en venn, følte jeg at jeg måtte lese den. Ikke noe dårlig valg av meg. Liker boka så langt; den er spennende, men ikke på en overdreven måte. Også er det fantasy blandet med midtøstenproblematikk! Rimelig god kombo :P

Noen som har hørt om boka??
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Vipera
Trollok
Trollok

Post by Vipera »

Startet nettopp på første Mistborn boken. Ganske bra så langt, meget unikt magic system Sanderson har funnet på
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Har begynt å lese Frederick Forsyth - "Varulv" (The Odessa File). Aner egentlig ikke hva jeg har begitt meg utpå, men coveret var tøft, så jeg får se.
Manbearpig
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Da er jeg igang med "Lucifers Evangelium", etter å ha slukt "Sirkelens ende", "Paktens Vokter", og "ulvenatten" siste uka!

Sirkelens ende var grei nok, selv om å sammenlikne med Koden blir litt drøyt.

Ulvenatten (enkeltstående krim), vel....etterforskerne minnet litt om de i Madonnagåten...he he!

Paktens voktere, derimot....da snakker vi!! Nå begynne det å bli action!!Koste meg.

...Lucifers Evangelium, begynnelsen lover særdeles bra.

Alle bøkene er enkeltstående historier, men mye av Persongalleri, steder og organisasjoner går igjen( unntatt Ulvenatten) , så det er nok en fordel å ha lest alle.
Vipera
Trollok
Trollok

Post by Vipera »

Fultførte første boken i mistborn triologien i dag. Og startet på bok 2. Målet var å bli ferdig med serien til Way of kings kommer den 30. men ikke sikker på om jeg rekker det lengre
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Loki wrote:
Akira wrote:Har begynt på Return of the Crimson Guard som er den andre romanen satt i Malazan-universet av Ian Esslemont.
Kva tykte du om Night of Knives?
Likte den veldig godt. Det var interessant å få historien bak Kellanved og Dancer sin ascensjon, og hvordan Surly ble Empress over Malazan-imperiet. Likte best karakteren Temper, han var ganske tøff. :P
Post Reply