Dan Browne - Det tapte symbol

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Dan Browne - Det tapte symbol

Post by Siri Sedai »

Dan Brown klarer vel ikke å skrive noe uten at det blir spennende men der stopper det positive jeg har å si om boka.

Detter er oppgulp av innhold fra de andre bøkene ....og kanskje litt "National Treasure".

Er lei av koder...inni koder...inni koder!....og gale massemordere som liker selvpining!...på jakt etter en eller annene mystisk skatt.

Nei uff!....men hvis en har fått "Krøll på halen", og er desperat etter noe lettlest spennede, så greit!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Hm.. Har kanskje tenkt til å lese denne på tysk.

Vil du si den er lettlest?

edit: ordstilling
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Har også tenkt å lese den. Har den faktisk stående i hylla, men har valgt å konsentrere meg om WoT først (Shadow Rising for øyeblikket).

Boka var altså ikke så mye å skryte av? Var redd den var lite nytenkende. Han har jo egentlig melket samme oppskriften nokså lenge nå. Han har vel skjønt hva som selger flest bøker :)

Kommer til å lese den da, siden jeg allerede har lest alt annet han har skrevet, men gidder ihvertfall ikke å haste med WoT for å få tid til å lese den.

Takk for tipset ;)
Prix.
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 20
Joined: Mon Oct 12, 2009 14:51
Location: Tromsø
Contact:

Post by Prix. »

Syns denne boka var veldig bra, jeg. ^^
~ - - ~
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Hadde en liten pause fra WoT, da jeg rett og slett ikke klarte å konsentrere meg når jeg leste, og løp kjapt gjennom The Lost Symbol. Må si meg enig med Siri Sedai her. Spennende er den jo. Velkjente korte kapitler der omtrent alle ender som cliffhangers, men føles som godeste herr Brown begynner å gå tom for idéer. Skulle jeg gitt terningkast så hadde den nok fått 3.

Nå har jeg ihvertfall fått ladet opp konsentrasjonen og begynt med WoT igjen.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg vet ikke om det er bare jeg som er rar, men jeg synes at alle Dan Browns bøker har lik struktur og dermed er de forutsigbare. Jeg har lest Da Vinci-koden, Iskaldt bedrag og Engler og demoner, og de er alle kjempelike.

Vi har for eksempel mannlig og kvinnelig hovedperson, romantikk mellom de to, en som virker som skurken men som i virkeligheten prøver å hjelpe heltene, og en som er en alliert, men som i virkeligheten er skurken. Og dette forholdet mellom personene forandrer seg jo aldri! Nei, det er greit hvis du kjeder deg, synes jeg, men ikke noe mer.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Tror ikke det er du som er rar :P Jeg har bare lest DaVinci-koden, og fant ikke denne spesielt interessant heller.

Det er spennende, det er det eneste, gir likevel ikke mersmak i det hele tatt, og da gjør du noe feil som forfatter :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Godt å høre ;)

Da Vinci-koden er bra fordi den foregår i Paris! (Lily er frankofil)
Demandred
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Thu Jul 29, 2010 13:02
Location: harestua

Post by Demandred »

Den eneste boka av Brown jeg virkelig vil si jeg slukte, var engler og demoner. Kan være fordi det var den første, eller bare fordi den var veldig spennende. Da Vinci koden likte jeg vel sånn midt på treet, uten at den gav meg noe større. Det tapte symbol hadde vel et litt mer nytenkende plott (til brown å være, vel og merke) men den ble litt treg, og da mister liksom bøkene mye av det de har.

Ellers helt enig i det som sies om bøkenes oppbygning. Samme oppskriften og persongalleri (med andre navn) hver gang.
“He smiles too much, I cannot abide a man who smiles too much.”
- Perrin.
Post Reply