Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Går i gang med "Ringenes Herre" for første gang. :)

Var ikke videre begeistret over skrivestilen til Tolkien etter å ha lest "Hobbiten", men i mangel over lesestoff klokka elleve i går kveld, ble det første og beste alternativet påbegynt.
Men terskelen for å legge vekk boka er ikke like høy som vanlig.. :roll:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Tolkien har en spesiell stil ja. Kanskje litt mer utpreget i Hobbiten enn i Ringenes Herre. Men er jo en skandale å ikke ha lest den før nå! ;)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

A Storm of Swords, del 2: Blood and Gold. Det går litt opp og ned med lesetempoet om dagen, så selv om disse bøkene fort kunne blitt slukt på kort tid, så bruker jeg ganske lang tid på dem. Jaja, nyter dem mer da...
Manbearpig
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Nettopp blitt ferdig med Towers Of Midnight. Flott bok, herlig å få nøstet opp i så mange løse tråder. Gleder meg vilt til den siste boken. I mellomtiden har jeg begynt på The Crippled God av Steven Erikson. Spennende!
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Har begynt på "Gardens of the moon" . Mye å sette seg inn i, men bitene faller forhåpentligvis på plass etterhvert.
"Why do we fall, sir?"

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Malazan Book of the Fallen-serien er ikke tidenes letteste fantasyserie. Gardens of the Moon er ei heller ikke den mest forklarende førsteboka i en fantasyserie. Men herregud så bra bøkene i den serien er.
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Asphyxiate wrote:Malazan Book of the Fallen-serien er ikke tidenes letteste fantasyserie. Gardens of the Moon er ei heller ikke den mest forklarende førsteboka i en fantasyserie. Men herregud så bra bøkene i den serien er.
Merker det er litt tungt ja. Må lese ting om igjen noen ganger, men går ihvertfall fremover. Fascinerende historie så langt, selv om man ikke får spesielt mye bakgrunnsstoff.
"Why do we fall, sir?"

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Du får eigentleg veldig mykje bakgrunnsstoff, men du får det dessverre vanlegvis ein-til-to bøker etter at du trengte det. Og "Gardens of the Moon" er antakeleg mellom dei svakaste, om ikkje DEN svakaste, boka i serien, så om du liker den berre litt vil eg påstå det er verdt å sjekke ut neste.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Liker den veldig godt foreløpig, så jeg kommer til å fortsette å lese serien.
"Why do we fall, sir?"

TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Nå er det påskeferie - tid for å lese MASSE!

Etter at R.H. forhåpentligvis blir ferdiglest innen onsdag, gyver det løs på "Ulovlig norsk" av Maria Amelie.

Har stått på venteliste hos det lokale biblioteket siden januar, og så får jeg den til påske. Perfekt timing! Gleder meg virkelig. :D

EDIT: Går på samme vgs som hun gikk på, så jeg ser frem til å lese hva hun opplevde på den tiden.. :)
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Felali
Trollok
Trollok

Post by Felali »

For tiden har jeg alt for mange bøker jeg vil lese og har dermed 3(4) bøker jeg leser.

Har begynt å lese WoT fra begynnelsen av og er kommet til "Himmelens Flammer". Fantastiske bøker :D

Jeg leser også den nyeste boken av Jean M. Auel som heter "De hellige hulers land". Jeg anbefaler gjerne denne serien.

I tillegg er jeg begynt å lese "Game of Thrones".
Hadde bøkene på engelsk liggende, men hadde desverre pakket dem bort.
Da jeg så den første episoden av serien var min interesse vekket og jeg bare måtte finne frem bøkene med en gang. Det ble til at jeg kjøpte "I vargens tid" også, så jeg har frem til nå lest boken litt på engelsk og litt på norsk.
Men i dag ble jeg ferdig med den norske versjonen, så nå er det nok bare den engelske som gjenstår. Jeg må si jeg liker boken bedre på engelsk enn på norsk, men det gikk overraskende greit å lese begge bøkene om hverandre.
Det eneste jeg synes er merkelig er at forlaget valgte å dele "Game of Thrones" i to og gi den ut i to deler på norsk. Kan ikke helt skjønne vitsen med dette..
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Ble ferdig med "Gardens of the Moon" for en ukes tid siden og har nå fortsatt gjenlesningen av WoT der jeg er kommet til "The Shadow Rising", mens jeg venter på at lønningen skal komme og jeg kan bestille et par nye bøker i Malazan serien.
"Why do we fall, sir?"

Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Ble ferdig med The Crippled God på mandag. Godt at noen forfattere klarer å fullføre seriene sine :P.

Deretter brukte jeg 2 dager på Harry Potter and the Deathly Hallows. Fant ut etter å ha sett traileren til del 2 at jeg måtte få lest boka før den kommer på kino, selv om jeg allerede hadde sett del 1. Ble helt oppslukt og klarte ganske enkelt ikke å legge den fra meg før jeg hadde fullført den, så da må jeg konkludere med at jeg likte den meget godt.

Og nå har jeg såvidt begynt på Esslemonts Stonewielder. Alltid kos med flere romaner fra Malazan-universet.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Fullførte siste to bøkene i Sword of Truth for nokre veker tilbake. Skulle eigentleg gå tilbake til volum 2 av Dreamsongs etterpå, men endte opp med å byrje gjenlesinga av A Storm of Swords, så eg kjem gjennom den og fireren igjen før bok fem kjem ut i paperback.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Leser Bibelen 2 av Are Kalvø med illustrasjoner av Steffen Kverneland. Lett sommerlektyre. Brukte hele våren på de til nå utgitte bøkene i A Song of Ice and Fire. Har stort sett gått treigere enn forventet, spesielt siste bok gikk sakte (det skyldtes eksamenslesning og før det studietur til Skottland), og fikk ikke lese så mye om gangen som jeg ønsket. Det ødelegger fort flyten i fortellingen. Det fungerer best når man har tid til å sette seg ned og lese en del om gangen, ikke ett og ett kapittel om kvelden. Jaja.

For lengst ferdig med Bibelen 2. Anbefales. Tidvis veldig morsom, og tar norsk media på kornet. Har etter Bibelen 2 lest Hodejegerne av Jo Nesbø, og må innrømme at jeg ikke helt skjønner oppstusset rundt ham. Har da bare lest denne boken av ham, kan hende at krimbøkene er bedre, men synes denne var forutsigbar og jeg ventet på at den skulle ta av, gjøre noen syke vendinger etc. Men det kom aldri. Skuffende.

Akkurat nå leser jeg Frykt og Avsky i Las Vegas av Hunter S. Thompson. Ikke kommer langt, men makan til doporgie på ca 40 sider allerede!
Manbearpig
Post Reply