TV-serier, sesong II

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Herregud, the cape var jo helt tragisk! Han pisker ting med kappa si! Og som om det ikke var nok, superskurken var jo ikke en gang særlig skummel! Huff. Også så fort alt sammen gikk da! Helt feil måte å begynne på. De burde begynt midt i handlinga, og heller latt starten komme gjennom flashbacks etterhvert gjennom serien. Det ville gjort alt mer mystisk og (antakeligvis) mindre kjip.

Ellers så har hustle startet opp igjen med ett par episoder nå. Det er jo en virkelig herlig serie. Love love love... :)
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hustle er ok. Den er ganske artig, men dei har slitt i fleire sesongar no med at serien blir meir og meir repetitiv. Ser slutt-twistene komme i større eller mindre grad i kvar einaste episode, og dermed står utelukkande humoren att som underholdningsmoment.


Kunne ikkje vore meir ueinig om Cape. Elskar særleg James Frain (skurken), som kan føre denne til ei lang rekke rollar han har imponert meg i. Fullstendig sosiopat som faktisk tek på seg kattekontaktlinser og ei tåpeleg drakt for å utagere. Det er jo nettopp det at det ER så tåpeleg som gjer det skummelt - denne mannen er mangemilliardær og sjef for nesten alle politi- og lovorgan i byen han bur i. Han kan gjere akkurat kva han vil. Og det han vil er tydelegvis å springe rundt i eit dustete kostyme og drepe menneske. Korleis pokker er ikkje det skummelt?!

Kappa er for øvrig heilt ok, som plottmekanisme. Ein finfin måte å ha eit snev av overnaturlege evner utan å gjere Heroes-tabben med vanvittige superkrefter i alle mogelege retningar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Noen som så første episode av "Camelot"?
Veit igrunn ikke helt hva jeg synes, men er langt fra overbevist.

Thoughts?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Har akkurat sett hele sesong 1 av Lie to me, og jeg anbefaler den virkelig! Går rett på sesong 2, jeg.
(Litt kort innlegg dette, men sånn går det når man ikke kommer på noe fornuftig å si.)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ashaman wrote:Noen som så første episode av "Camelot"?
Veit igrunn ikke helt hva jeg synes, men er langt fra overbevist.

Thoughts?
Eg var verken skuffa eller ekstatisk. Verka heilt ok.


På pluss-sida tek den settinga relativt seriøst - gode kulisser, tykte eg, og gode kostymer. Litt vel mange digre slott til å vere før-normannisk England, men det er jo fantasy, så litt ekstra dill må ein tillate. Eg likte den nesten Tolkien-aktige sparsomme magibruken (svært lite flash og veldig mykje mystikk), og eg tykte det jevnt over verka til å vere svært dyktige skodespelarar involvert. Og så det store argumentet - sjølv om dei tek seg uendeleg mange fridomar så er det svært tydeleg at dei som lagar denne serien har sett seg djupt og breidt inn i bakgrunnsmaterialet og refererar og brukar det deretter. Det er hovudargumentet som gjer at eg tør føle meg bittelitt meir positiv enn likegyldig til prosjektet. Arthur-mytene har den særeigenheita at det ikkje eksisterar ein definitiv autoritær versjon ein enten held seg til eller fjerner seg frå, så ei heilt ny historie der ein respekterar og brukar element hist og her frå dei eldre versjonane trur eg verkeleg er vegen å gå. Så får ein berre håpe dei går den på ein god måte.

På minus-sida, så verkar politikk-og-intrige-biten litt trist undereksponert med tanke på premisset. Det kan jo endre seg framover, men eg tvilar. Fokuset i plottet er altså det same gamle ung utvalt med suspekt mentor vs. dei slemme. Kva den utvalte sjølvangår så slo han meg vel òg som den einaste av dei sentrale skodespelarane som ikkje fekk imponere i piloten, diverre. Han var ikkje dårleg heller, men... det attstår for han å overtyde meg. Til sist, sjølv om manus ikkje var direkte dårleg slo det meg som i ein liga litt under kostymene og skodespelarane.

Uansett så er det jo ein pilot. Ein kan omtrent aldri dømme seriar på piloten aleine. Så så framt episode 2 ikkje suger vilt så gir eg nok serien minst to episodar til før eg byrjar gjere meg opp ei meining - rein fantasy på TV ser ein neiggu ikkje så ofte at eg vil kimse av det eg får før eg absolutt må.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Må si meg skyldig i å ha sett hver eneste episode av supernatural og digget det, jeg er også skyldig i å glede meg veldig til neste sesong.
Så enten så er det en god serie ellers så er det bare jeg som har elendig smaksans når det gjelder TV serier og filmer :D

Eller igjen så er det en helt grei serie :P
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Er selv veldig glad i Supernatural, og har alle sesonger som er sluppet på DVD, på DVD. Har ikke sett sesong 6 ennå, men kommer vel på DVD til høsten, da den har gått på FEM (teit) i våres (vet ikke om de er ferdige ennå). Var en serie jeg tidlig fikk sansen for, og som jeg har fulgt med på siden. Ikke tidenes beste serie, verken historiemessig eller skuespillermessig men som du sier, den er helt grei. Likte de første sesongene best, da det var mer selvstendige historier pr episode og hovedfortellingen utvikla seg litt mer i bakkant. Når hovedarc'en tok over, mistet serien litt sjarmen. At jeg heller ikke så serien på tv, med en ukes pause mellom episodene og heller så alt sammen på en gang på dvd (fom sesong 4), forsvant også litt av følelsen av å se en tv-serie. Englenes betydning er forsåvidt tatt opp av andre serier og, t.o.m. av Disney Channel-serien Wizards of Waverly Place (som forøvrig er et sted i Edinburgh, Skottland - togstasjonen!).

Other news: Boardwalk Empire starter på NRK til mandag. Da var mandagskveldene denne sommeren fikset
Manbearpig
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Har begynt å kikke på Homeland. Foreløpig kan den ikke anbefales nok :) . Godt å se at Showtime har mer i ermet, etter at jeg ikke lenger syns Dexter er noe særlig å skryte av.

Digger fortsatt Fringe.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Blir fortsatt meget underholdt av Dexter jeg. Syntes det er litt lamt at han har gått fra å være en dyrisk morder som må-må-må drepe folk, men begrenser seg til onde, slik at han faktisk gjør noe "godt" til å være en "unholy Messias", men ellers tommel opp for min del!

Er jo likevel flere serier å ta av. Spartacus og Suits anyone?
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Har skreve minianmeldingar av dei 27 nye TV-seriane frå 2011 som eg har prøvd ut, i fall nokon er interessert:

http://my.opera.com/Loki%20Aesir/blog/2 ... -of-2011-2


Merrilin: Spartacus sesong 1 var elendig (vel, ok, den vart ganske bra heilt mot slutten), men prequelsesongen i 2011 var fenomenal! Har store forhåpningar til vårens sesong 2, men har ikkje fått byrja på den enno.

Suits er veldig god fluffunderhaldning, ja, kan absolutt tilrådast. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Må begynne med å si at episode en av Spartacus er det dårligste jeg har sett. Punktum. Det til tross for at jeg hadde veldig lave forventninger. Og at konseptet virket interessant. Så, mitt spørsmål er; kan 'Gods of the Arena' sees uten å se sesong 1?

Er generelt enig med det jeg selv har sett på listen din. Gledelig å se andre verdsette Shameless så mye. De siste årene er det kanskje bare Terriers jeg liker bedre. Også fint å se at Suits digges, selvom jeg kanskje ville satt Lights Out foran. Noterer meg at jeg kanskje ikke trenger å se resten av The Chicago Code. Hvordan kan Shawn Ryan + Tim Minear ikke bli awesome? Skuff å lese. Noterer meg òg Revenge som jeg ikke har hørt så mye om. Virker som noe jeg kan like.

Selv sett endel britisk krim i det siste og kan varmt anbefale Luther, og ikke minst - State of Play. Dessuten sett Dollhouse på dvd, og Firefly på BD så er litt i Whedon/Minear rus for tiden.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wolfbrother wrote:Må begynne med å si at episode en av Spartacus er det dårligste jeg har sett. Punktum. Det til tross for at jeg hadde veldig lave forventninger. Og at konseptet virket interessant. Så, mitt spørsmål er; kan 'Gods of the Arena' sees uten å se sesong 1?
JA! Det var det eg gjorde, alle sa sesong 1 var elendig. Likte Gods of the Arena så godt at eg faktisk leid meg gjennom sesong 1 etterpå (den blir bedre mot slutten, som sagt). Den einaste minusen er at Gods of the Arena har ei bittelita "rammehistorie" som spoiler slutten på sesong 1 for deg, men det er det jaggu verdt.
Er generelt enig med det jeg selv har sett på listen din. Gledelig å se andre verdsette Shameless så mye. De siste årene er det kanskje bare Terriers jeg liker bedre. Også fint å se at Suits digges, selvom jeg kanskje ville satt Lights Out foran.
Det er forsåvidt sant, Lights Out er ikkje naudsynleg dårlegare enn Suits - dagshumøret mitt peika vel mot lettere saker då eg skreiv posten, antakelelg.
Noterer meg at jeg kanskje ikke trenger å se resten av The Chicago Code. Hvordan kan Shawn Ryan + Tim Minear ikke bli awesome? Skuff å lese.
Heilt einig! No skal det seiast at Terriers var kabel-TV og Chicago Code not so much, då... Men digga slemmingen.
Noterer meg òg Revenge som jeg ikke har hørt så mye om. Virker som noe jeg kan like.
Er mogeleg at Revenge er for såpete for enkelte, men eg er verkeleg glad eg gav den ein sjanse. Sjeldan at hovudpersonen er meir iskald og utan anger enn skurkane. :D
Selv sett endel britisk krim i det siste og kan varmt anbefale Luther, og ikke minst - State of Play. Dessuten sett Dollhouse på dvd, og Firefly på BD så er litt i Whedon/Minear rus for tiden.
Luther er på lista. State of Play var herleg, ja! Har ikkje sett den amerikanske versjonen, veit du om den er noko tess?

Har ikkje sett Dollhouse sidan det gjekk på TV, mogeleg eit gjensyn ville vore bra no... men for mykje anna å gjere. Ikkje fått byrja på dei nye sesongane av Justified, Shameless, Hustle eller Spartacus enno, og har framleis att å sjå haustens sesongar av Boardwalk Empire (høyrer den tok seg opp, og eg likte sesong 1 slik den allereie var) og Dexter. Pluss at eg nyleg byrja sjå amerikanske The Office (måtte jo det, elskar Parks & Recreation, så...), som etter ein svak (og bitteliten) fyrstesesong verkeleg slo an med meg der den britiske kom litt skeivt ut for min smak.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Har heller ikke sett den amerikanske (film?)versjonen. Vil tro orginalen er bedre i dette tilfellet.

Jeg ligger bak omtrent alt av tv, og har dermed kuttet mange serier. Det er bare noen ytterst få som jeg er up to date med. Serier jeg faktisk skal se ferdig/videre:
Justified (sett sesong 1)
Chuck (må se ferdig sesong 5)
Homeland (sett 6-7 ep)
Eastbound and Down (up to date)
Shameless US (sett sesong 1)
Game of Thrones (up to date)
American Horror Story (up to date)
Community (up to date)
Big Bang Theory (up to date)

Castle og Sons of Anarchy er også i planene (godt i gang med begge), men de legges på vent. Av kommende serier er Girls, Awake og den nye serien til Sorkin på listen over "skal se".
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kjenner lite til Eastbound and Down og har ikkje høyrt om denne kommende Girls-serien. Kan du gå litt i djupna? :D

Mange gode seriar på den lista. Community er den mest vågale og sprø komedien eg har sett sidan Arrested Development. Dersom du berre har sett 1 sesong av Justified har du forresten svært gode saker i vente, den er ein av dei beste dramaseriane som går for tida, spør du meg. (Berre slått av Breaking Bad, og kanskje Shameless og Game of Thrones). Homeland var òg bunnsolid. Eg digger dessutan Sons of Anarchy, men sesongane der er litt ujamne (s2 > s3 > s4 > s1).

Er sjølvsagt veldig spent på Sorkins HBO-prosjekt og Awake eg med. Gler meg òg til å få prøvd ut Milch (Deadwood) sin nye serie Luck, og har høyrt gode ting om House of Lies.

Manglar siste sesong på Chuck, men kjærasten elskar den serien, så det blir vel sett snart. Har aldri vore så veldig imponert av Chuck, men det er grei sjarmerande underhaldning, så går lett ned liksom.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Loki wrote: Merrilin: Spartacus sesong 1 var elendig (vel, ok, den vart ganske bra heilt mot slutten), men prequelsesongen i 2011 var fenomenal! Har store forhåpningar til vårens sesong 2, men har ikkje fått byrja på den enno.
Både/og. Jeg begynte med å se første episode en gang, og skrinla hele serien, pga jeg syntes denne var helt ubrukelig. Men ble så overtalt til å "holde ut" noen episoder til, og da tok det ikke lang tid før jeg var hekta. Så enig i at starten er treig, men mener likevel den tar seg opp før og mer enn du tydeligvis syntes.

Men Gods of the Arena er jo bare helt sinnsyk, helt enig!! I ettertid skulle jeg gjerne sett denne sesongen først, men til deg som vurderer dette;
Du må gjerne se denne først, men se opp før spoilers i slutten av siste episode. (Lurer også på om det er en spoiler helt i starten på episode 1??) Spoilerne er avslutningen på "Blood and Sand", som er noe frem i tid, så dette er viktig å unngå!

Camelot er forøvrig supersøppel..
Post Reply