Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Er Tidshjulet en god bokserie?

Huff og huff og huff
0
No votes
Tja... Har lest bedre
6
10%
Jeg kommer ikke til å lese den mer enn 1 gang!
3
5%
En av mine favorittserier!
39
67%
Dumt spørsmål: jeg leser ikke annet enn WoT!
10
17%
 
Total votes: 58

Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Helt enig med Kjetil, det der er den verste bokanmeldelsen jeg noen gang har sett! Medregnet alle de dårlige klassen min har skrevet.
Hele bokanmeldelsen var gjennomsyret av at han syns den var for lang. Jeg mener en bokanmeldelse til en viss grad bør være objektiv, så klart skal den inneholde din mening, men ikke så mye at du ikke formidler budskapet i boka!

Edit: De bør ikke kalle det der "review", argumenterende tekst passer mye bedre.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

SF er i denne sammenhengen en forkortelse for "speculative fiction", noe som enten er et snobbete navn på fantasy, eller en samlebetegnelse for fantasy og sci-fi. Muligens begge deler. (Og ja, jeg er enig i at denne Inchoatus-gjengen er en gjeng med snobber.)

Og ja, det var en ganske dårlig anmeldelse. Den mest opplagte innsigelse mot den, ved siden av den du hadde (altså at den var for lang i forhold til hva de sa: "Vi synes serien er for lang."), er vel at de disser serien noe helt forferdelig, mens de likevel gir den en karakter som jeg ville karakterisert som "bra", eventuelt "på den gode sida av middelmådig". Dessuten syntes jeg kanskje ikke det var så spesielt nyttig -- eller noe annet, egentlig -- å gang etter gang si at WoT for tida bare er ei melkeku for Tor og RJ, og å spekulere i at serien aldri kommer til å slutte, så lenge de to nevnte skurkene tjener penger på den. (En innsigelse de for øvrig har mot SoT også...)
Jeg mener en bokanmeldelse til en viss grad bør være objektiv
Cluet medInchoatus er at de ikke er objektive; de vurderer alle fantasybøker ut fra ett kriterium, og bare ett: Hvorvidt boka kan bidra til å bedre fantasylitteraturens rykte eller ikke.

Dessuten, objektive vurderinger av kunst? No such thing, my dear.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Enig med Kjetil. Den anmeldelsen var ikke god. Den var ensidig i sin kritikk, repetetiv til det kjedsommelige og var full av absolutter og slag under beltestedet. De anklager Jordan for å bruke andre forfattere til å skrive romanene hans mens de selv later til å ha klippet og limt de verste argumentene mot WoT fra andre i blogosfæren.

Når det er sagt, så har de et poeng med det meste de sier, de sier det bare på en så grusom dårlig måte.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Sitat: We elected to average these two ideas together and award this mess a 4—which is really sort of a surrender on our part because we don’t know what else to do with this unholy thing.


Hva er dette? Unholy thing! Disse folka er usaklige så det holder i lange baner!
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Det var en elendig anmeldelse, men bøkene har blitt verre. Jeg liker ikke bøkene like godt lenger, jeg legger mer merke til de irriternde momentene i bøkene. Det har vært veldig mye løping i de siste bøkene, mistenker RJ for å dra ut bøkene pga. penger. Alle damene i bøkene er furtete, og guttene har som oftest rett. Også er det så mange navn! Jeg hadde ikke klart meg uten www.encyclopaedia-wot.org.

Men jeg liker fortsatt bøkene. Serien er ikke lenger min favoritt, men blandt topp 5.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Apropos, fant et litt forfriskende syn på serien på Wotmania i dag:
and I specifically object to what seems to be the majority consensus regarding WoT.

If I were to rank each WoT book out of 10, It would probably go
6
7
7
8
8.5
10
9
9
8.5
8.5
10

books 6-8 are in my opinion the finest in the series, untill book 11, which is my new favorite. I am particularly fond of the egwene and the Elayne plotlines, and I quite enjoyed the 'andoran west wing' feel of the later books.

the only thing which spoiled the later books slightly was the 'faile kidnapped' plotline, which I tired of quickly.

Book 10 was RJ's experiment with a different narrative structure, and I didn't mind that so much as the perrin/faile element.

one point I will make, is that the later books do not stand alone as well, they feel more like chapters of a greater whole. when you read the entire series at once it makes for a much better experience, I can see how underwhelming some of the later books would have been to those who had to wait years between each book, especially softcore fans who had not completed several re-readings in the intervening period, and thus were not as familiar with some of the more minor characters.
Alltid morsomt å se innlegg som skiller seg fra den typiske nedrakkinga, særlig når det argumenteres litt. Gir god motivasjon til å lese videre, egentlig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

wot er en av mine fav. serier gjennom tidene. den slåss helt der oppe med bl.a. lotr og "kong leopolds arv"(historie bok)...
for meg er den dog den jeg idag liker best, men det er fordi jeg har lest lotr en hæv av genger, og kong leopolds arv ikke er en bok som man leser om og om igjen.
det er noe med serien som gjør at det kribler i magen...
(vel, dette var da ikke så ille til å være første innlegg innpå her, eller hva?)
Manbearpig
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Neida, bare husk og skriv på nynorsk eller bokmål. Og overhold vår uransakelige "Stor bokstav regel" etter punktum.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

stefan_hoy wrote:Neida, bare husk og skriv på nynorsk eller bokmål. Og overhold vår uransakelige "Stor bokstav regel" etter punktum.
Stor bokstav etter punktum blir da ikke alltid fulgt...
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ikke? Si hvem det er, så vi kan koke og spise personen.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

I alle fall ikke meg. :roll:
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Loki »

Kokte og spiste me alle i tråden, sidan det så brått blei knyst i over tretten år?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Asphyxiate »

Jeg overlevde jo denne mottagelsen. Og lærte meg dette med norsk og store bokstaver
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Loki »

Så har forumet gjort sin samfunnsnytte nok ein gong! :o
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Re: Tidshjulet – Bra eller dårlig?

Post by Siri Sedai »

Stille her i 13 år! Ja det har vel snaut kommet noen nye medlemmer til. Håper det hjelper nå når serien kommer.

Usikker på om jeg kommer til å ta fatt på gjenlesning av hyllemeteren. Det er jo noen år siden jeg leste bøkene sist.
Post Reply