Men synes du det er for dyrt? Det er jo det som er saken, ikke sant? Og ville du heller ha lånt bøkene fra skolen? (Og mulig som den femte eier av den boka, og ikke den samme, nye utgaven som du bruker nå?)Eivind wrote:Ang. skolebøker, så kommer de til å bli billigere etter nyttår, når det endelig blir konkuranse for bokhandlerne
Mattebøkene vi bruker på 3MX koster liksom 750 kr tilsammen. Fysikkbøkene og kjemibøkene er vel på samme nivå de og, så hvis man tar realfag blir det dyrt. Må legge til at mattebøkene er en ny utgave man ikke kan kjøpe brukt enda.
Statsbudsjettet 2005, ny regjering
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Ayreon
- Asha’man

Syntes at de kan gjøre hva de vil jeg. De har like stor rett som alle oss andreWolfbrother wrote:Noen som har noe å si om homofile ekteskap:
Last edited by Ayreon on Mon Nov 14, 2005 18:54, edited 1 time in total.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Mener at det ikke står på hvem som er verdt hva, men hva som er passende å gjøre, men helt enig med at de har like mye rett som alle andreAyreon wrote:Syntes at de kan gjøre hva de vil jeg. De er jo ikke mindre vært en oss andreWolfbrother wrote:Noen som har noe å si om homofile ekteskap:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ja, jeg syns det er for dyrt. Heldigvis blir det bedre nå som det blir konkuranse. Å låne bøker fra skolen er jeg ikke helt sikker på ville vært så veldig bra. Vi har mulighet til det nå med noen bøker, men det er jo mange som ikke leverer dem tilbake og heller selger dem. Men hvis alle fikk låne bøkene de trengte, ville jo ikke det skje i samme grad som nå. Men det blir jo veldig dyrt for staten å ordne bøker til alle. Å få ned prisene på bøkene, og effektive stipendordninger, tror jeg er den beste løsningen.Ceres wrote:Men synes du det er for dyrt? Det er jo det som er saken, ikke sant? Og ville du heller ha lånt bøkene fra skolen? (Og mulig som den femte eier av den boka, og ikke den samme, nye utgaven som du bruker nå?)Eivind wrote:Ang. skolebøker, så kommer de til å bli billigere etter nyttår, når det endelig blir konkuranse for bokhandlerne
Mattebøkene vi bruker på 3MX koster liksom 750 kr tilsammen. Fysikkbøkene og kjemibøkene er vel på samme nivå de og, så hvis man tar realfag blir det dyrt. Må legge til at mattebøkene er en ny utgave man ikke kan kjøpe brukt enda.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Angående gratis skolebøker, er jeg egentlig enig med Ceres, selv om jeg naturligvis også forstår dem som ikke har råd/ikke kan ta seg råd til å kjøpe alle bøkene. Dette kan ha sammenheng med at jeg ikke kjøpte bøkene mine selv (jeg hadde dog enormt stor skydlfølelse for at jeg ikke betalte dem selv...), men ellers er Ceres' analyse omtrent akkurat den samme som den jeg selv har foretatt.

For at markedet skal fungere skikkelig, kreves det jo flere SMB-er (tror det er den vanlige forkortelsa for Små og Mellomstore Bedrifter) som driver med bokhandel, og i dette tilfellet mer spesifikt skolebokhandel, og i mange små byer er det maks to eller tre, og ofte så få som en bokhandel med et tilfredsstillende tilbud. Og da blir det begrensa hvor stor konkurranse det er mulig å få til. Men det skal jo bli interessant å se om du får rett - hadde jo vært fint, siden det hadde vært billig for alle parter...
Når det er sagt er min egen foretrukne metode for prisreduksjon at staten subsidierer forfatterne av bøker som blir brukt i skolene. Dette ville ikke bare redusert prisen på bøkene (forhåpentligvis; det begynner å bli ei stund siden jeg hadde samfunnsøkonomi, så jeg er ikke lenger helt sikker på alle effekter og sånt...), men også gitt et insentiv til akademikere, og forhåpentligvis på denne måten stimulert deres lyst til å skrive gode fagbøker.
Mange av bøkene som i dag benyttes i den videregående skolen er jo skrevet av lærere i den videregående skolen, og selv om jeg ikke har til hensikt å rakke ned på dem (hater folk som skal disse lærerne hele tida...), må det jo være lov å si at ei bok skrevet av en professor i matematikk sannsynligvis er bedre enn ei bok skrevet av en lektor...*
Denne løsninga forutsetter naturligvis at min oppfatning av hvordan ei lærebok blir til er korrekt (at forfatteren tar initiativ til den selv, og så selger den til et forlag og mottar royalties fra salget - ikke så veldig sannsynlig, egentlig), men jeg mistenker at lærebøker blir skrevet på oppdrag fra forlagene, til en på forhånd bestemt sum, utne royalties. Og da blir denne subsidieringsmodellen ubrukelig...
*En av årsakene til at Ungarn utdanner så gode leger og forskere, er jo at professorer må tilbringe en viss del av hvert år som lærere i den videregående skolen.
Enig. Men hvordan får man ned prisene?Eivind wrote:Å få ned prisene på bøkene, og effektive stipendordninger, tror jeg er den beste løsningen.
Heh, hadde jeg hatt like stor tiltro til Marx som enkelte av dere markedstilhengere har til Markedet (bruk av stor bokstav meget tilsikta), ville jeg vært ute i verden og agitert for Revolusjonen nå...Eivind wrote:Heldigvis blir det bedre nå som det blir konkuranse.
For at markedet skal fungere skikkelig, kreves det jo flere SMB-er (tror det er den vanlige forkortelsa for Små og Mellomstore Bedrifter) som driver med bokhandel, og i dette tilfellet mer spesifikt skolebokhandel, og i mange små byer er det maks to eller tre, og ofte så få som en bokhandel med et tilfredsstillende tilbud. Og da blir det begrensa hvor stor konkurranse det er mulig å få til. Men det skal jo bli interessant å se om du får rett - hadde jo vært fint, siden det hadde vært billig for alle parter...
Når det er sagt er min egen foretrukne metode for prisreduksjon at staten subsidierer forfatterne av bøker som blir brukt i skolene. Dette ville ikke bare redusert prisen på bøkene (forhåpentligvis; det begynner å bli ei stund siden jeg hadde samfunnsøkonomi, så jeg er ikke lenger helt sikker på alle effekter og sånt...), men også gitt et insentiv til akademikere, og forhåpentligvis på denne måten stimulert deres lyst til å skrive gode fagbøker.
Mange av bøkene som i dag benyttes i den videregående skolen er jo skrevet av lærere i den videregående skolen, og selv om jeg ikke har til hensikt å rakke ned på dem (hater folk som skal disse lærerne hele tida...), må det jo være lov å si at ei bok skrevet av en professor i matematikk sannsynligvis er bedre enn ei bok skrevet av en lektor...*
Denne løsninga forutsetter naturligvis at min oppfatning av hvordan ei lærebok blir til er korrekt (at forfatteren tar initiativ til den selv, og så selger den til et forlag og mottar royalties fra salget - ikke så veldig sannsynlig, egentlig), men jeg mistenker at lærebøker blir skrevet på oppdrag fra forlagene, til en på forhånd bestemt sum, utne royalties. Og da blir denne subsidieringsmodellen ubrukelig...
*En av årsakene til at Ungarn utdanner så gode leger og forskere, er jo at professorer må tilbringe en viss del av hvert år som lærere i den videregående skolen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Problemet er at dersom det ikke funker må politikerne som foreslo og stemte det gjennom innrømme at de tok feil, og så omgjøre det. Dette er ikke sånt den jevne velger setter pris på, akkurat. (Uff, som jeg hater den jevne velger...
)
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
terje wrote:(Uff, som jeg hater den jevne velger...)
Eg hatar forøvrig den jamne veljar like mykje som du gjer.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
enig! merker forskjellen på faren og mora mi.. mamma setter seg skikkelig inn i saker, og hører på alle argumenter før hun stemmer, mens pappa stemmer det samme hvert år, fordi han har en vag formening om at det var logisk å stemme slik en gang... *riste på hodet*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Sosialister av min avskygning er vel generelt sett noen av de mest folkeforaktende menneskene på kloden. Og med god grunn - "folk flest" skal stemme Ap, ikke Frp.Loki wrote:terje wrote:(Uff, som jeg hater den jevne velger...)
Eg elskar det når sosialistar seier slikt, det er så herleg ambivalent...
Idiotene aner jo ikke hva som er best for dem!
(Paternalistisk moralist!? Jeg!? Neei...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Nettopp. Og dette ser du ikkje ambivalensen i?terje wrote:Sosialister av min avskygning er vel generelt sett noen av de mest folkeforaktende menneskene på kloden. Og med god grunn - "folk flest" skal stemme Ap, ikke Frp.Loki wrote:terje wrote:(Uff, som jeg hater den jevne velger...)
Eg elskar det når sosialistar seier slikt, det er så herleg ambivalent...
Jaggu greit at dei ikkje gjer. 4 millioner gonger uttrykte individuelle behov er IKKJE det som best viser det kollektive behovet. Ikkje på vilkår. Og det vil igjen reflektere dårleg på dei individuelle behovene på langsikt.Idiotene aner jo ikke hva som er best for dem!
Kålrabihovud, heile gjengen. Cersei-logikk og det som verre er.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Tror det var det jeg forsøkte å få fram...Loki wrote:Nettopp. Og dette ser du ikkje ambivalensen i?terje wrote: Sosialister av min avskygning er vel generelt sett noen av de mest folkeforaktende menneskene på kloden. Og med god grunn - "folk flest" skal stemme Ap, ikke Frp.
Som Ned sa til Arya: When winter comes, the lone wolf dies, but the pack survives.Jaggu greit at dei ikkje gjer. 4 millioner gonger uttrykte individuelle behov er IKKJE det som best viser det kollektive behovet. Ikkje på vilkår. Og det vil igjen reflektere dårleg på dei individuelle behovene på langsikt.
Slik jeg ser det, kan enkeltindividers interesse ligge annetsteds hen enn kollektivets bare på kort sikt. På lang sikt er individers interesser alltid sammenfallende med kollektivets, innenfor rimelighetens (det vil si rasjonalitetens) grenser. Hvis kollektivet for eksempel styres av Hitler, sammenfeller ikke "kollektivets interesser" (som jeg nøler med å kalle det i dette tilfellet) med individets, og i hvertfall ikke på lang sikt. (Forstå meg rett, det kan sikkert argumenteres for det omvendte, spesielt i dette tilfellet: Individets og Det tredje rikets (det smerter meg å sidestille dette med det diffuse begrepet "kollektivet") interesser kunne sikkert sammenfalle på kort sikt, men på lang sikt ble "kollektivet" som var Det tredje rike utsletta, noe som kanskje strengt tatt beviser at det ikke var kollektivets interesser som sto i sentrum, men noen enkeltindividers. Uff, men dette er både lite gjennomtenkt og veldig rotete...)
Kålrabihovud, heile gjengen. Cersei-logikk og det som verre er.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jepp, det var det eg forsøkte å sei med det over.terje wrote:Som Ned sa til Arya: When winter comes, the lone wolf dies, but the pack survives.Loki wrote:Jaggu greit at dei ikkje gjer. 4 millioner gonger uttrykte individuelle behov er IKKJE det som best viser det kollektive behovet. Ikkje på vilkår. Og det vil igjen reflektere dårleg på dei individuelle behovene på langsikt.
Slik jeg ser det, kan enkeltindividers interesse ligge annetsteds hen enn kollektivets bare på kort sikt. På lang sikt er individers interesser alltid sammenfallende med kollektivets, innenfor rimelighetens (det vil si rasjonalitetens) grenser. Hvis kollektivet for eksempel styres av Hitler, sammenfeller ikke "kollektivets interesser" (som jeg nøler med å kalle det i dette tilfellet) med individets, og i hvertfall ikke på lang sikt.