Så klart jeg böjer meg i stövet. Jeg er jo tross allt bare en sauegjeter!!!Terje wrote:Det er et faktum jeg ikke bestrider, men du ser da vel ikke bare såne filmer? Det hender seg vel at du har behov for å se en håpløs, men underholdende eventyrfilm eller noe sånt?Nicke wrote:Har ikke sett den förste filmen du nevnte men American history X og schindlers liste er ikke bare underholdene men DRIIIT BRA
Filmliste – Top 10
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Å der var du ikke Sauegjeter lenger, men Soldat! Gratulerer!
Men er enig i at av og til må man bare se en film som er underholdene, og ikke noe mer!
Men er enig i at av og til må man bare se en film som er underholdene, og ikke noe mer!
Last edited by Ashaman on Sun Jan 29, 2006 1:06, edited 1 time in total.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Men. Liste over 10 beste filmer...
1. Der Untergang* - husker jeg angra på at jeg hadde gitt andre filmer 10/10 i filmloggen min etter å ha sett denne. Fant på en ny karakter til den: 10+/10...
2. City of God* - denne er bare dødsbra. Skikkelig god skildring av oppvekst og sosiale forhold i brasiliansk slum, fra 1970- til 1990-tallet.
3. Den fantastiske Amelié fra Monmatre* - herlig søt film. Glitrende fortalt, og historia som fortelles er også superb.
4. Evig solskinn i et plettfritt sinn - husker ikke egentlig hvorfor jeg ga denne 10/10, men da jeg hadde sett den sto i alle fall dette igjen som den eneste mulige karakteren. Skikkelig konge.
5. Ulvenes Borskap - fransk eventyraction bsert på ei snnhistorie. Stemninga skapes på en aldeles uforlignelig måte, og resten av filmen er også godt over gjennomsnittet.
6. Ringens Brorskap* - den beste av de tre. Er litt mer kontraster her enn i de andre bøkene, noe den i aller høyeste grad tjener på.
7. High Fidelity - så denne i forrige uke, så den er en av de jeg har sett nylig som jeg husker som god nok til å ta med. En av de få filmene hvor John Cusak har vært til å leve med.
8. Kjøpmannen i Venedig* - kanskje den beste Shkespeare-filmatiseringa jeg har sett. Følger den relativt nye trenden med å framstille jøden på en sympatisk måte, men her har han også en hel haug med usympatiske trekk. Sympati og antipati spredes jevnt over nesten alle karakterene.
9. Life of Brian* - hva kan man si? En av de beste religionsoppgjørene jeg har vært borti. Og en helvetes morsom film i tillegg.
10. Goodbye Lenin* - "Vi skapte i mors stue den sosialistiske demokratiske republikk slik den burde ha vært." Nok en utsøkt "oppvekstfilm".
Andre genile filmer: Name of the Rose; Loop; Pianisten; American History X; Stor ståhei for ingenting; Hero/Crouching Tiger, Hidden Dragon; Kingdom of Heaven; Varulvkaninen; Sleepy Hollow; From Hell; Garden State (denne er strengt tatt inne på topp 10-lista mi; den beste rom.kom.en jeg har sett i mitt liv, og jeg har sett mange...); Fight Club (burde også ha vært på lista, men lista er som sagt raskt sammenkasta); et par Harry Potter-filmer; resten av LotR-filmene; +++++++++...
Merk at dette ikke er noen absolutt liste - hverken rekkefølge eller filmene selv er nødvendigvis riktig. Det er heller ingen filmer her som det er lenger enn 1,5 år siden jeg så, noe som naturlig nok begrenser utvalget noe. Filmene markert med * er de eneste som bortimot er garantert en plass på lista.
1. Der Untergang* - husker jeg angra på at jeg hadde gitt andre filmer 10/10 i filmloggen min etter å ha sett denne. Fant på en ny karakter til den: 10+/10...
2. City of God* - denne er bare dødsbra. Skikkelig god skildring av oppvekst og sosiale forhold i brasiliansk slum, fra 1970- til 1990-tallet.
3. Den fantastiske Amelié fra Monmatre* - herlig søt film. Glitrende fortalt, og historia som fortelles er også superb.
4. Evig solskinn i et plettfritt sinn - husker ikke egentlig hvorfor jeg ga denne 10/10, men da jeg hadde sett den sto i alle fall dette igjen som den eneste mulige karakteren. Skikkelig konge.
5. Ulvenes Borskap - fransk eventyraction bsert på ei snnhistorie. Stemninga skapes på en aldeles uforlignelig måte, og resten av filmen er også godt over gjennomsnittet.
6. Ringens Brorskap* - den beste av de tre. Er litt mer kontraster her enn i de andre bøkene, noe den i aller høyeste grad tjener på.
7. High Fidelity - så denne i forrige uke, så den er en av de jeg har sett nylig som jeg husker som god nok til å ta med. En av de få filmene hvor John Cusak har vært til å leve med.
8. Kjøpmannen i Venedig* - kanskje den beste Shkespeare-filmatiseringa jeg har sett. Følger den relativt nye trenden med å framstille jøden på en sympatisk måte, men her har han også en hel haug med usympatiske trekk. Sympati og antipati spredes jevnt over nesten alle karakterene.
9. Life of Brian* - hva kan man si? En av de beste religionsoppgjørene jeg har vært borti. Og en helvetes morsom film i tillegg.
10. Goodbye Lenin* - "Vi skapte i mors stue den sosialistiske demokratiske republikk slik den burde ha vært." Nok en utsøkt "oppvekstfilm".
Andre genile filmer: Name of the Rose; Loop; Pianisten; American History X; Stor ståhei for ingenting; Hero/Crouching Tiger, Hidden Dragon; Kingdom of Heaven; Varulvkaninen; Sleepy Hollow; From Hell; Garden State (denne er strengt tatt inne på topp 10-lista mi; den beste rom.kom.en jeg har sett i mitt liv, og jeg har sett mange...); Fight Club (burde også ha vært på lista, men lista er som sagt raskt sammenkasta); et par Harry Potter-filmer; resten av LotR-filmene; +++++++++...
Merk at dette ikke er noen absolutt liste - hverken rekkefølge eller filmene selv er nødvendigvis riktig. Det er heller ingen filmer her som det er lenger enn 1,5 år siden jeg så, noe som naturlig nok begrenser utvalget noe. Filmene markert med * er de eneste som bortimot er garantert en plass på lista.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jepp, dette er en særdeles bra film. Desverre gikk noe av innholdet meg hus forbi siden vi så den på tysk i tysk-timen.Terje wrote:1. Der Untergang* - husker jeg angra på at jeg hadde gitt andre filmer 10/10 i filmloggen min etter å ha sett denne. Fant på en ny karakter til den: 10+/10...
Har lest denne som bok, og syns den var veldig bra. Så får kanskje ta å se den en dag på film også.7. High Fidelity - så denne i forrige uke, så den er en av de jeg har sett nylig som jeg husker som god nok til å ta med. En av de få filmene hvor John Cusak har vært til å leve med.
Absolutt enig9. Life of Brian* - hva kan man si? En av de beste religionsoppgjørene jeg har vært borti. Og en helvetes morsom film i tillegg.
Jepp, klarer også å være litt morsom til tider for oss som ikke er tyskere, Traumschiff Surprise anyone?10. Goodbye Lenin* - "Vi skapte i mors stue den sosialistiske demokratiske republikk slik den burde ha vært." Nok en utsøkt "oppvekstfilm".
Veldig mye "seriøse" filmer der da!
Utenom "Life of Brian," og den er jo liksom sett på som intelektuell humor...
Neida, filmene ovenfor er stort sett meget bra! Men samtidig er de filmer jeg ikke gidder å se mer en to ganger. De fleste av dem i hvert fall. Noen er bedre enn du skildret, andre verre. I mine øyne.
Neida, filmene ovenfor er stort sett meget bra! Men samtidig er de filmer jeg ikke gidder å se mer en to ganger. De fleste av dem i hvert fall. Noen er bedre enn du skildret, andre verre. I mine øyne.
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

For å si det sånn, så er jeg ikke akkurat typen til å kalle Team America eller 2 Fast 2 Furious "verdens beste film"...Ceres wrote:Veldig mye "seriøse" filmer der da!
Utenom "Life of Brian," og den er jo liksom sett på som intelektuell humor...
For ikke å snakke om "ufattelig tøysete"!
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hm, du har ein anelse for intellektuell smak for meg, Terje - mange av filmene du lister (av dei eg har sett, uansett) er filmar eg ser er objektivt gode, men som simpelthen blir for, vel, tungt fordøyelege for meg personleg. Eg har ingenting i mot enorme mengder subtekst og samfunnskommentar, men berre dersom det ligg under eit lag av lettfordøyeleg underhaldning som held interessenivået ved like. (Eit av mine problemer med til dømes mange Discworld-bøker er at sjølv om vitsene og poengene er svært gode er det for lite energi brukt på å skape eit interessant plott til å drive leserviljen vidare. Det blir noko av det same)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Er klar over at du ikkje spurte meg, men "Den Grønne Mil" er for meg som "Der Untergang" ein veldig god film, men ein anelse for tungfordøyeleg til at eg gir den toppscore. "Gudfaren"... eg er antakeleg sær, for eg likar den tredje best, og det seier vel kva eg tykkjer om dei. Fint plott, fin dialog, fint skodespel, men for treg progresjon, det skjer for lite for meg. "Matrix" er veldig bra, men når neppe topp 10 fordi eg ikkje har den umiddelbare WOW-SÅ-FANTASTISK-reaksjonen eg treng for å verkeleg falle for ein film vedrørende den. Er ikkje heilt sikker på kvifor, men den følest som om den manglar noko. Oppfølgjerene til den er ok, ikkje noko å hoppe i taket for men heller ikkje noko å deppe over.
"Kill Bill" er ein film som er fantastisk bra gjennomført, men som ikkje treff min personlege smak særleg godt. (Omtrent som at eg kan sjå kor mange geniale detaljer og gjennomført kvalitet det er i eit bilete utan å ville ha det på veggen fordi det brukar fargar eg ikkje føler er så veldig fine) Liker forøvrig volume 1 eit lite hakk betre enn volume 2, følte den mista ein smule tempo, men den er absolutt veldig god den òg.
"Kill Bill" er ein film som er fantastisk bra gjennomført, men som ikkje treff min personlege smak særleg godt. (Omtrent som at eg kan sjå kor mange geniale detaljer og gjennomført kvalitet det er i eit bilete utan å ville ha det på veggen fordi det brukar fargar eg ikkje føler er så veldig fine) Liker forøvrig volume 1 eit lite hakk betre enn volume 2, følte den mista ein smule tempo, men den er absolutt veldig god den òg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nå skal det sies at flere av disse filmene kun er sett en gang, så hvorvidt de holder flere gjennomsyninger er uklart. I tillegg må jeg innrømme at jeg fenges lett, og at jeg lett lar meg rive med/engasjere av filmer.Loki wrote:Hm, du har ein anelse for intellektuell smak for meg, Terje - mange av filmene du lister (av dei eg har sett, uansett) er filmar eg ser er objektivt gode, men som simpelthen blir for, vel, tungt fordøyelege for meg personleg. Eg har ingenting i mot enorme mengder subtekst og samfunnskommentar, men berre dersom det ligg under eit lag av lettfordøyeleg underhaldning som held interessenivået ved like.
Og som jeg har sagt tidligere, så har jeg ingenting mot en skikkelig underholdende film, hvor det primære målet er underholdning. Det er bare det at jeg synes alt for mange filmskapere lar være å problematisere tematikken sin, og bare kjøre den overfladiske "XXX" eller "2 fast 2 furious"-løsninga, med stilig men tanketom vold, og den pakka der. (Nå skal det sies at jeg ikke har sett disse to filmene, så jeg bommer sikkert fullstendig med mine fordommer mot dem...
Den Grønne mil?Stefan wrote:Av de jeg har sett, så var det bare gode filmer ja.
Hva med Den Grønne Mil? Gudfaren? Matrix? Kill Bill?
Bare nysgjerrig på hvor disse ligger i din bok
Har sett den en gang eller to, men den fenga liksom ikke. Er jo stilig at de viser hvordan en mislykka elektrohenrettelse ser ut, men for oss som har lest Bjørneboe er ikke dette noe nytt.
Men meninga mi om denne filmen er sterkt prega av fordommene mine mot Stephen King, så...
Gudfaren?
Har ikke sett den på et år, og de to siste har jeg ikke sett på nesten 10. Tror ikke jeg vil uttale meg...
Matrix?
Joda, kongefilm, men jeg har aldri sett den på kino, noe som vel demper helhetsinntrykket. Likte film 1 og 2 mye bedre før film 3, hvor de ikke benytter seg av alle de mulighetene historia og settingen byr på. For ikke å snakke om at alle effektene og sånt ikke er like imponerende lenger, nå som selv den simpleste moldovianske filmkalkun benytter seg av dem...
Men for all del, utsøkt underholdning, særlig de to første. Og særlig den aller første. I tillegg til at Agent Smith er en av mine favorittfilmskurker...
Kill Bill?
Ganske tynn historie og alt det der, men estetisk sett er den herlig, og ubeskrivelig kul. Muligens favorittactionfilm (en av dem, ialle fall...).
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Her er min liste (ikke i noen spesiell rekkefølge!):
The Punisher - Det er ikke hevn, det er avstraffelse! Film om en som skal hevne femilien sin.
The Matrix - Sci-fi. Alle har vell sett den!
Underworld - Vampyrer vs. Varulver. Genial film om kampen mellom to onder!
Man on Fire - Nesten det samme som The Punisher, men her skal mannen hevne en jente han var livvakt for!
Dungeons and Dragons 2 - Genial fantasy film. Utroig bra film, men ting skjer litt fort! Kampen for å drepe en drage som onde makter har vekket til live! Inneholder alle slags vesner, fra Alver, til råsterke kvinner, og magikere!
Torque - Motorsykkel film. En nærmere kikk på motorsykkelmiljøet.
King Arthur - Middelalder film.
Bandockt Saints - To brødre og en kamerat som går rundt å dreper en haug med russere, fordi de blei kasta ut av en bar! Alt for mye banning i filmen da! Kameraten til brødrene sier f-ordet minst 150 ganger!
Constantine - En mann som dreper demoner! Han skal egentlig til helvete, fordi han overlevde et selvmordsforsøk!
Slednecks 8 - Ekstremt god snøscooter film!
The Punisher - Det er ikke hevn, det er avstraffelse! Film om en som skal hevne femilien sin.
The Matrix - Sci-fi. Alle har vell sett den!
Underworld - Vampyrer vs. Varulver. Genial film om kampen mellom to onder!
Man on Fire - Nesten det samme som The Punisher, men her skal mannen hevne en jente han var livvakt for!
Dungeons and Dragons 2 - Genial fantasy film. Utroig bra film, men ting skjer litt fort! Kampen for å drepe en drage som onde makter har vekket til live! Inneholder alle slags vesner, fra Alver, til råsterke kvinner, og magikere!
Torque - Motorsykkel film. En nærmere kikk på motorsykkelmiljøet.
King Arthur - Middelalder film.
Bandockt Saints - To brødre og en kamerat som går rundt å dreper en haug med russere, fordi de blei kasta ut av en bar! Alt for mye banning i filmen da! Kameraten til brødrene sier f-ordet minst 150 ganger!
Constantine - En mann som dreper demoner! Han skal egentlig til helvete, fordi han overlevde et selvmordsforsøk!
Slednecks 8 - Ekstremt god snøscooter film!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere