Musikk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Det som er synd er at det kan ødelegge konsertopplevelsen for andre, i og med at de kan, avhengig av hvor mange som begir seg ut i moshpiten, ta veldig mye plass. Kjedelig for folk som bare vil se konserten og nyte øyeblikket, og blir dyttet lengre bak pga. en gjeng vil gå tilbake til sine primitive røtter.
Har også sett mine hardcoredokumentarer, og det ser unektelig skummelt ut å være i moshpiter på flere av konsertene der, hvor det ser ut som om målet er å havne på legevakta med flest mulig brukne bein. Det har vel utviklet seg siden det
Har også sett mine hardcoredokumentarer, og det ser unektelig skummelt ut å være i moshpiter på flere av konsertene der, hvor det ser ut som om målet er å havne på legevakta med flest mulig brukne bein. Det har vel utviklet seg siden det
Manbearpig
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Heh, fikk meg til å tenke på ei anekdote jeg hørte fra et litt eldre metallhue for noen år siden. Han fortalte om en konsert han hadde vært på, med et eller annet forholdsvis brutalt death metal-band, hvor det hadde oppstått en moshpit og slikt. I løpet av ballet hadde en tulling bestemt seg for å stagedive fra sikkerhetsgjerdet, selvfølgelig med beina først. Stuperen traff min brave forteller rett i ansiktet med to solide marsjstøvler, og fortelleren gikk i dørken. Han blir hjulpet på bena igjen av omkringstående, som deretter gyver løs på stuperen og gir ham en skikkelig runde grisebank, før de lemper ham over sikkerhetsgjerdet til Røde Kors-folka, eller hva det nå var.Akira wrote:Når folk tryner og går i gulvet blir de nesten alltid skjermet og hjulpet opp igjen så fort som mulig, ellers kan man jo bli trampa ihjel. Så det er sjelden skader forekommer egentlig. Men det er jo klart at det forekommer vold og slikt, men da er det alltids enkelte som er ute etter å gjøre ugagn eller har brukt et eller annet stoff. Disse blir gjerne tatt ut av vakter og får resten av massen med hederlige moshere mot seg.
Så det er nesten nusselig hvor godt dere tar vare på hverandre. Eller, i Norge blir vi vel mest eksponert for black metal-kulturen, som tilsynelatende er mer egoistisk rettet og innadvendt, hvor man vanskelig kan se for seg slikt. (Selv om også svartmetallere vel er mennesker under all liksminka.
Ehem. Det var dagens fordommer.
Jeg hører uansett mest på indie og alternativcountry for tida.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hehe. Sitter og ser på siste episoden av americas next top model, og der skal de ta innspirasjon fra diverse stilarter innen dans. og en av dem er nettopp moshing. Så er det bra nok for Tyra, burde det være bra nok for meg også, så jeg må innse at det er dans, ikke slossing... 
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
Thom Merrilin
- Trollok

Hehe høres mye på metall, spiller i metallband og har vært på store internasjonale metalfestivaler og jeg vil bare si meg veldig enig i observasjonen dinTerje wrote:Så det er nesten nusselig hvor godt dere tar vare på hverandre. Eller, i Norge blir vi vel mest eksponert for black metal-kulturen, som tilsynelatende er mer egoistisk rettet og innadvendt, hvor man vanskelig kan se for seg slikt. (Selv om også svartmetallere vel er mennesker under all liksminka.Akira wrote:Når folk tryner og går i gulvet blir de nesten alltid skjermet og hjulpet opp igjen så fort som mulig, ellers kan man jo bli trampa ihjel. Så det er sjelden skader forekommer egentlig. Men det er jo klart at det forekommer vold og slikt, men da er det alltids enkelte som er ute etter å gjøre ugagn eller har brukt et eller annet stoff. Disse blir gjerne tatt ut av vakter og får resten av massen med hederlige moshere mot seg.) Tilhengere av death metal, metalcore og slikt får man gjerne inntrykk av at er litt mer joviale. De vil kanskje fremstå som brutale vikinger eller andre romantiserte krigere, men de aller fleste er i såfall veldig trivelige vikinger.
Tror kanskje jeg slo deg på å trekke alt under en kam Terje
Ved siden av metall går det forsåvidt mye i Justice, Røyksopp og Foo Fighters fortiden, så vet dere det!
EDIT: Da jeg snakket om metalcore're var det egentlig snakk om hardcore-ppl. Metalcore er egentlig litt mindre ekstreme der, men kompanserer vel med litt grellere hårsveiser sånn gjennomsnittlig
A beautiful battle is one you don't have to fight
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg sitter faktisk og hører på Murder by Death akkurat nå. Fikk dem anbefalt av en musicpodcast for ei uke sida eller så. Veldig opera-aktig country-musikk, med flotte innslag av strykere. Minner meg så smått om The Drive-By Truckers sine mer feiende skiver (Brighter Than Creation's Dark) osv.
Murder by Death har også noen morsomme titler: "Until Morale Improves, The Beatings Will Continue", "Intergalactic Menopause", "I'm Afraid of Who's Afraid of Virgina Wolfe" og ikke minst, "Holy Lord Shawshank Redemption Is Such a Good Movie". Disse titlene er fra deres første album, som jeg mener er et consept-album(?). Uansett er vel deres nyeste album det beste de har gjort så langt: "Red of Tooth & Claw". Jeg hadde faktisk tenkt å tipse Terje om dem på last.fm
Murder by Death har også noen morsomme titler: "Until Morale Improves, The Beatings Will Continue", "Intergalactic Menopause", "I'm Afraid of Who's Afraid of Virgina Wolfe" og ikke minst, "Holy Lord Shawshank Redemption Is Such a Good Movie". Disse titlene er fra deres første album, som jeg mener er et consept-album(?). Uansett er vel deres nyeste album det beste de har gjort så langt: "Red of Tooth & Claw". Jeg hadde faktisk tenkt å tipse Terje om dem på last.fm
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Jeg har personlig bare hørt en og annen låt utenom albumet "In Bocca al Lupo" som jeg er en veldig stolt eier av. Det albumet er noe så svinaktig bra, feller nesten ei tåre eller tre av "The Big Sleep". Så vidt jeg har forstått er alle albumene deres "konsept"-album, i.o.m. at de alle kretser rundt visse temaer. Den første om djevelen, den andre om Den Guddommelige Komedie, og den tredje om alle verdens synder - ikke så oppløftende kanskje... "Konseptet" er, i følget internettet, ikke alltid så lett å følge, som med In Bucco al Lupo (Den guddommelige komedie), men skal visstnok være der. Jaja, høres skitkult ut uansett. Tror også at de har, eller kommer straks til å gi ut en ny plate. Sammenligningen med Drive By-Truckers er kanskje ok, men jeg er ikke helt med på den - de er kanskje mer i gate med 16 horsepowers, og muligens tidlig The Gun Club - mørk alternativ countryrock. Og det er en kjennsgjerning at In Bucco Al Lupo er deres definitive mesterstykke per dags dato!
I dag dumpet det forsåvidt to finfine pakker ned i postkassa mi, begge fra amazon. Den første inneholdt Watchmen - The Ultimate Cut (stilig cover!), mens den andre inneholdt fire cd'er. Gray Matter - Food for Thought+Take it Back, Elliott - Song In The Air, Youth Group - The Night Is Ours og The Replacements - Don't You Know Who I Think I Am, The Best of. Vil ta tid å få hørt nok igjennom disse.
Dæven så nydelig "Here Comes a Regular" er
I dag dumpet det forsåvidt to finfine pakker ned i postkassa mi, begge fra amazon. Den første inneholdt Watchmen - The Ultimate Cut (stilig cover!), mens den andre inneholdt fire cd'er. Gray Matter - Food for Thought+Take it Back, Elliott - Song In The Air, Youth Group - The Night Is Ours og The Replacements - Don't You Know Who I Think I Am, The Best of. Vil ta tid å få hørt nok igjennom disse.
Dæven så nydelig "Here Comes a Regular" er
Manbearpig
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg skal gå til anskaffelse av nevnte album, Asphy, dog mine metoder er mer lyssky...
Jeg synes 2010 ser ut som til å bli et jubelår for musikk, akkurat slik 2007 var. De aller fleste av mine favorittartister skal utgi heller har utgitt nytt album, og en god del av dem har vært veldig bra også. Når vi skriver April 2010 har allerede Joanna Newsom utgitt et nytt mesterverk med det velklingende 3-skivers opuset "Have One On Me" (dog jeg foretrekker hennes to forrige album, men det endrer seg sikkert etter hvert som jeg får tak i alle nyansene). Andre band som har utgitt gode album allerede er Spoon's "Transference" (mye mer produsert og mer edgy enn deres kjempehit "Ga Ga Ga Ga Ga"), Beach House's "Teen Dream" ("Norway" er en nydelig sang), Motorpsycho's "Heavy Metal Fruits" var en opptur fra fjorårets Child of the Future, og selv om jeg ikke falt pladask for Titus Andronicus sin nyeste skive, så var det absolutt et godt forsøk på å utvide repertoaret. Jeg tror de kommer sterkere tilbake ved neste anledning.
Mitt personlige favorittalbum så langt i år er The Tallest Man's on Earth follow-up til hans allerede små-klassiske debutalbum, "Shallow Graves". Det nye heter "The Wild Hunt", og selv om den kanskje ikke er på nivå med sangene på "Shallow Graves", så er det ikke langt unna. En ny, svensk Bob Dylan? Det er ikke langt unna i hvert fall.
Andre band som skal utgi skiver i 2010 er:
The National (verdens beste indieband?)
Band of Horses
Wolf Parade
Arcade Fire
The Gaslight Anthem
og sikkert mange flere.
Med andre ord: en god start på det nye musikktiåret.
Jeg synes 2010 ser ut som til å bli et jubelår for musikk, akkurat slik 2007 var. De aller fleste av mine favorittartister skal utgi heller har utgitt nytt album, og en god del av dem har vært veldig bra også. Når vi skriver April 2010 har allerede Joanna Newsom utgitt et nytt mesterverk med det velklingende 3-skivers opuset "Have One On Me" (dog jeg foretrekker hennes to forrige album, men det endrer seg sikkert etter hvert som jeg får tak i alle nyansene). Andre band som har utgitt gode album allerede er Spoon's "Transference" (mye mer produsert og mer edgy enn deres kjempehit "Ga Ga Ga Ga Ga"), Beach House's "Teen Dream" ("Norway" er en nydelig sang), Motorpsycho's "Heavy Metal Fruits" var en opptur fra fjorårets Child of the Future, og selv om jeg ikke falt pladask for Titus Andronicus sin nyeste skive, så var det absolutt et godt forsøk på å utvide repertoaret. Jeg tror de kommer sterkere tilbake ved neste anledning.
Mitt personlige favorittalbum så langt i år er The Tallest Man's on Earth follow-up til hans allerede små-klassiske debutalbum, "Shallow Graves". Det nye heter "The Wild Hunt", og selv om den kanskje ikke er på nivå med sangene på "Shallow Graves", så er det ikke langt unna. En ny, svensk Bob Dylan? Det er ikke langt unna i hvert fall.
Andre band som skal utgi skiver i 2010 er:
The National (verdens beste indieband?)
Band of Horses
Wolf Parade
Arcade Fire
The Gaslight Anthem
og sikkert mange flere.
Med andre ord: en god start på det nye musikktiåret.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Hørte førstesingelen til Band of horses på nettet her om dagen (i går?), og må si at jeg er litt skuffet. Nå har de skjørt tilnærmet lik formel på sine to første plater (hvor Everything All The Time er den personlige favoritten), så skulle ønske at de utforket litt nyere teritorier på den nye plata. Men igjen: Never change a winning team, right?
Min store "most anticipated" i år er den nye til The Gaslight Anthem (American Slang) - førstesingel ute og sirkulerer nå, og den er bunnsolid. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva som kommer i år. Muligens at den nye Jimmy Eat World-skiva kommer i løpet av høsten/tidlig vinter, driver og mikser nå. Kan jo alltids håpe at The Aquabats kommer med noe, noe de har sagt at de skal i lang tid, men som vanlig surrer de det sikkert bort. Ellers så er disse verdt å nevne (ikke sikker hele veien om hva det er, om det er album, ep, nyutgivelse, samleskive etc)
Også må man vel med sorg si at Malcolm McLaren har gått bort.
Min store "most anticipated" i år er den nye til The Gaslight Anthem (American Slang) - førstesingel ute og sirkulerer nå, og den er bunnsolid. Ellers er jeg ikke helt sikker på hva som kommer i år. Muligens at den nye Jimmy Eat World-skiva kommer i løpet av høsten/tidlig vinter, driver og mikser nå. Kan jo alltids håpe at The Aquabats kommer med noe, noe de har sagt at de skal i lang tid, men som vanlig surrer de det sikkert bort. Ellers så er disse verdt å nevne (ikke sikker hele veien om hva det er, om det er album, ep, nyutgivelse, samleskive etc)
- Murder By Death
Propagandhi
Sick Of It All
Modest Mouse
Against Me!
Tokyo Police Club
Danzig
Minus The Bear
Tom Petty And The Heartbreakers
Blink 182
Bad Religion
Interpol
Beastie Boys
My Chemical Romance
The Offspring
Også må man vel med sorg si at Malcolm McLaren har gått bort.
Manbearpig
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Håper at Bad Religion vil fortsette slik de var på "New Maps Of Hell", litt tilbake til tøffere melodisk hardcore punk. Platene før den hadde en tendens til å dra ned tempoet, slik at det ble sånn halvveis, og det sparket rett og slett ikke så mye rumpe som man vet Bad Religion kan!
En annen ny plate som trolig kommer i 2010, og som jeg har, etter nå å ha fått vite det, forventninger til, er Frontier(s)'s debutplate "There Will Be No Miracles Here", med tidligere Falling Forward- og Elliottvokalist Chris Hidgon. Han har en meget smukk stemme, og håper at de fortsetter litt i Elliotts fotspor; dramatisk og stemningsfull poprock
En annen ny plate som trolig kommer i 2010, og som jeg har, etter nå å ha fått vite det, forventninger til, er Frontier(s)'s debutplate "There Will Be No Miracles Here", med tidligere Falling Forward- og Elliottvokalist Chris Hidgon. Han har en meget smukk stemme, og håper at de fortsetter litt i Elliotts fotspor; dramatisk og stemningsfull poprock
Manbearpig
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Fant frem Murder by Death på Spotify nå, Asphyxiate, og så langt, etter to-tre spor, høres det finfint ut. Litt DBT møter Nick Cave & the Bad Seeds, med litt Rural Alberta Advantage, American Princes (tror jeg, men det kan liksågodt være Two Cow Garage) og ikke minst kanskje Magnolia Electric Co. tossed in the mix. Sehr gut!
Ellers var det veldig mye spennende på lista over nye utgivelser i år, med Modest Mouse, The National, Arcade Fire, Band of Horses (som skal få en sjanse til), og muligens Wolf Parade som de mest tydelige favorittene for min del.
Ellers var det veldig mye spennende på lista over nye utgivelser i år, med Modest Mouse, The National, Arcade Fire, Band of Horses (som skal få en sjanse til), og muligens Wolf Parade som de mest tydelige favorittene for min del.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

Det nye albumet til Murder by Death, "Good Morning Magpie" er absolutt deres beste så langt. Noen andre som har fått hørt gjennom det? Det har gått på repeat i på mitt anlegg ei god stund nå.
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Det er altså såpass bra? Fint å høre, selv om det ødelegger "jeg har den beste Murder By Death-skiva i samlinga mi"-skrytinga mi (som fungerer veldig dårlig på byen desverre), må få sjekket ut noen låter, og mulig gå til innskaffelse av den (ja jeg kjøper fortsatt cd'er, og spotify er fyfy på pc'en (ikke min avgjørelse)) vis den er SÅ bra.
Manbearpig
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg kjøper også CDer, selv om det har blitt litt lite av det det siste året, pga. diverse andre utgifter. Men jeg supplerer med et Spotify Premium-abonnement, som jeg for det meste bruker til å sjekke ut nye ting. Veldig praktisk liten sak, selv om utvalget dessverre er litt tynt.
Er det forresten noen spesiell grunn til at Spotify ikke får innpass på pcen din?
Er det forresten noen spesiell grunn til at Spotify ikke får innpass på pcen din?
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.