Wolfbrother wrote:Driver å ser Friday Night Lights nå. Serien er ikke verdt å se om du ikke liker Amerikansk fotball drama. Selv jeg som gjør det er ikke videre imponert, men se ferdig den blir jeg. For den ser ut til å bli bedre utover sesongen. Ellers kan jeg nevne at serien er langt bedre enn filmen.
Mer om serien.
Ble ferdig med hele første sesong av dramaserien Friday Night Lights denne uka, og er ganske uenig i det meste som ble sagt av Wolfbrother for over en måned siden.
Jeg har aldri likt eller forstått amerikansk fotball, men jeg elsker denne serien. Dette er sannsynligvis årets dramaserie, med høy kvalitet på både skuespillere og produksjon, noe som ikke alltid er tilfellet med ungdomsdramaer.
Serien handler om et high schoollag i amerikansk fotball, og tar for seg presset som ligger på ungdommene (både fotballrelaterte og livsrelaterte problemer) og også trenerne, foreldrene og vennene. Kyle Chandler som spilte i Morgenutgaven på TV3 har hovedrollen som Coach Taylor, og jeg ville ikke blitt overrasket om han ble tildelt en Emmy for denne rollen. Serien har veldig mange karakterer, og vi blir veldig godt kjent med stort sett alle sammen.
Jeg har fått sansen for amerikansk fotball etter å ha sett på denne serien, men om man liker denne sporten har ikke avgjørende betydning for om man liker serien eller ikke - enkelte episoder ser man faktisk ikke en ball i det hele tatt. Man må selvsagt ha et snev av sportsinteresse, for å forstå presset som ligger på spillerne og bli revet med av seirene / opprørt over tapene.
Serien kan sammenlignes både med O.C. og One Tree Hill, kvalitetsmessig er serien i samme klasse som O.C., mens tematikken er mer lik One Tree Hill (der de spiller basketball). Dramaet i FNL er dog mye dystrere og dypere enn begge disse, og det gjennomsnittlige nivået på skuespillerne er også over O.C. og milevis foran One Tree Hill. Det er både positivt og negativt at man ikke blir like hektet på FNL, siden handlingen er noe av det mest realistiske jeg har sett i en dramaserie (selv om man selvsagt alltid vet hvordan fotballen ender).
Anbefaler alle som liker dramaserier, og har et snev av sportsinteresse å prøve ut denne serien.
Trailer:
http://youtube.com/watch?v=rC7ES7UNWUw