Knife of Dreams
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Nå har jeg riktignok ikke sjekka Morgenbladet, som vel er det mest sannsynelige stedet å finne en anmeldelse (kanskje nest etter Dagbladet?), men de skal være så akademiske hele tida, at de neppe nedverdiger seg med å ta i fantasy... 
Heh, eneste jeg fant i arkivet deres var et intervju fra '96...
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dl ... +jordan%22
Og man må være abonnement for å lese det...
Heh, eneste jeg fant i arkivet deres var et intervju fra '96...
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dl ... +jordan%22
Og man må være abonnement for å lese det...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Boka var glimrende, skal si RJ har satt opp tempoet.
Sekvensene med Egwene var for engangsskyld interessante, tidligere har disse stort sett vært fryktelig kjedelige.
Siden de gode punktene stort sett har vært nevnt så vil jeg gjerne dra frem det jeg ikke syntes var fullt så bra.
Sekvensen der Rand mister hånda...hva skjer?
Her møtes den gjenfødte dragen og selveste Semirhage, man skulle trodd at det skulle få litt mer sideantall en det som er tilfellet.
Dessuten er det min bestemmte mening at denne mishandlingen av Rand må ta slutt, nå er han snart så full av diverse skader at noen bør gjennomføre et barmhjertighetsdrap.
Makan til mishandling av en av mine favorit karakterer
Videre er jeg forundret over det som skjer etter at Tuon fullbyrder ekteskapseremonien, det er liksom:
jaja, nå er vi gift, så går vi bare videre med våre separate liv
Som andre har påpekt tidligere så har jeg vanskeligheter med å skjønne hvordan RJ skal fullføre serien på bare 1 bok til, enten så må han lage en skikkelig monsterstor bok, eller så må han haste seg gjennom serien...
Sekvensene med Egwene var for engangsskyld interessante, tidligere har disse stort sett vært fryktelig kjedelige.
Siden de gode punktene stort sett har vært nevnt så vil jeg gjerne dra frem det jeg ikke syntes var fullt så bra.
Sekvensen der Rand mister hånda...hva skjer?
Her møtes den gjenfødte dragen og selveste Semirhage, man skulle trodd at det skulle få litt mer sideantall en det som er tilfellet.
Dessuten er det min bestemmte mening at denne mishandlingen av Rand må ta slutt, nå er han snart så full av diverse skader at noen bør gjennomføre et barmhjertighetsdrap.
Makan til mishandling av en av mine favorit karakterer
Videre er jeg forundret over det som skjer etter at Tuon fullbyrder ekteskapseremonien, det er liksom:
jaja, nå er vi gift, så går vi bare videre med våre separate liv
Som andre har påpekt tidligere så har jeg vanskeligheter med å skjønne hvordan RJ skal fullføre serien på bare 1 bok til, enten så må han lage en skikkelig monsterstor bok, eller så må han haste seg gjennom serien...
mhm
Er veldig redd for den sise der. At han vil haste seg igjennom den siste boka.
Elayne - HVA mor er du i live?
Morgase - Ja.
Neste kapittel.
Rand - Hei far
Tam - hei sønn
neste kapittel.
Matt - Ha vi klarte å redde deg Moiraine.
Moiraine - Ja det gjorde dere visst.
Thom - Jahu!!
Neste kapittel.
Den Siste Strid har begynt.
Oh shit. Den må ha gjordt vondt.
Den Mørkeste er fri. Rand sloss og kaster Den Mørkeste ut av verden.
Alivia hjelper Rand med å dø så folk tror han har død på ordentlig.
ferdig.
Neste kapittel
Osv Osv Osv. Har en stygg følelse at det kommer til å bli no jalla det. Fryktlig redd.
Elayne - HVA mor er du i live?
Morgase - Ja.
Neste kapittel.
Rand - Hei far
Tam - hei sønn
neste kapittel.
Matt - Ha vi klarte å redde deg Moiraine.
Moiraine - Ja det gjorde dere visst.
Thom - Jahu!!
Neste kapittel.
Den Siste Strid har begynt.
Oh shit. Den må ha gjordt vondt.
Den Mørkeste er fri. Rand sloss og kaster Den Mørkeste ut av verden.
Alivia hjelper Rand med å dø så folk tror han har død på ordentlig.
ferdig.
Neste kapittel
Osv Osv Osv. Har en stygg følelse at det kommer til å bli no jalla det. Fryktlig redd.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Kanskje mannen har forlest seg på Hemingway...Vimes wrote:Sekvensen der Rand mister hånda...hva skjer?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
bedre å låne den på biblioteket før den tid
jeg tror nå fremdeles at den greia med semirhage var fiksa av henne selv(eller av noen andre fortapte) og at det er ledd i en syk plan! hun kan ikke være SÅ arogant, og jeg tror RJ hadde gjort litt mer utav det en som så, om det skulle være et seriøst mislykka forsøk på å fange Rand.
jeg tror nå fremdeles at den greia med semirhage var fiksa av henne selv(eller av noen andre fortapte) og at det er ledd i en syk plan! hun kan ikke være SÅ arogant, og jeg tror RJ hadde gjort litt mer utav det en som så, om det skulle være et seriøst mislykka forsøk på å fange Rand.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Re: weeeeeeeee
Nettopp ferdig med å lese nå, tok alt for lang tid å få tak i boka!! hehe.ludde wrote: Men vi visste jo at Taim var DF fra bok ni. Bare synd de røde ikke skjønte det hehe. Der kommer det til å bli skapt kaos.
Bra saker i hvertfall, verdt å vente på! Det meste er jo kommentert nå, men jeg har allikevel et spm eller to.
Hvordan vet vi at Taim er DF? Må si at jeg føler det er noe jeg gikk glipp av på den siste siden.
Og visste vi på forhånd at Rand skulle miste hånda?
Ingen veit at Taim er mørkefrende, men det er svært få som ikkje trur det. Spesielt på grunn av utsagnet "let the Lord of Chaos rule" (i epilogen av KoD), som er ein del av ein ordre som kom direkte frå den Mørkaste, til Demandred, i prologen til LoC.
Når det gjeld handa til Rand, so har det vore ulike syner/draumer om blodige hender o.l. Lurer på om Min hadde ei om Elayne (a bloody hand, not hers). Akkurat dette har eg litt vanskar for å forstå korleis er knytta til Rand, då han ikkje fekk handa kappa av, men brent heilt bort...
Når det gjeld handa til Rand, so har det vore ulike syner/draumer om blodige hender o.l. Lurer på om Min hadde ei om Elayne (a bloody hand, not hers). Akkurat dette har eg litt vanskar for å forstå korleis er knytta til Rand, då han ikkje fekk handa kappa av, men brent heilt bort...
Har Min sett det? Nicola hadde ei Forutsigelse med tre i ein båt osb. (Elayne, Aviendha, Min og Rand), og Egwene drøymde om Logain som gjekk over Rand på ei gravferdsbåre. Min såg at Alivia ville hjelpe han å døy, medan Aelfinnane sa at han måtte døy for å leve. Det var dei eg kom på no, men det er fleire, so det kan hende du har rett. Du finn alle i FAQane til Wotmania.
Edit: Har vanskar med å halde styr på alle syn, draumer osb, so det er godt mogleg eg tek feil med noko av det som står overfor...
Edit: Har vanskar med å halde styr på alle syn, draumer osb, so det er godt mogleg eg tek feil med noko av det som står overfor...
Du har heilt rett. Eg sjekka på Wotmania:
Min wrote:"A sword that isn't a sword, a golden crown of laurel leaves, a beggar's staff, [Rand] pouring water on sand, a bloody hand and a white-hot iron, three women standing over a funeral bier with you on it, black rock wet with blood. . . . Most of all, I see lightning around you, some striking you, some coming out of you. I don’t know what any of it means, except for one thing. You and I will meet again." She gave him a quizzical look, as if she did not understand that, either.