Page 2 of 5

Posted: Thu Jun 09, 2005 15:32
by Loki
Gurthang wrote:RJ beskriver den som en "novella".
virtualsalt.com wrote:"A prose fiction longer than a short story but shorter than a novel. There is no standard definition of length, but since rules of thumb are sometimes handy, we might say that the short story ends at about 20,000 words, while the novel begins at about 50,000. Thus, the novella is a fictional work of about 20,000 to 50,000 words."
Så det er ikke en roman, men heller ikke en novelle. :)
Ja, er klar over at han gjer det, men den er likevel lang nok til at ein burde kunne omtale den som roman, spør du meg, i alle fall på norsk. :P

Posted: Thu Jun 09, 2005 19:23
by Treveler
Var det ikke den gamle utgaven av NS han mente ikke var en roman? Den før den nye utgaven? New Spring slik den er nå kan ikke kalles novelle ihvertfall.

Posted: Thu Jun 09, 2005 21:02
by Loki
Treveler wrote:Var det ikke den gamle utgaven av NS han mente ikke var en roman? Den før den nye utgaven? New Spring slik den er nå kan ikke kalles novelle ihvertfall.
Han snakka om den gamle, ja, men det norske ordet "novelle" kan ikkje bukast om den heller, den er altfor lang og omfattande.

Posted: Thu Jun 09, 2005 21:10
by Terje
Norske "novelle" sammenfaller vel både lengde- og sjangermesig med "short stories"?

Posted: Thu Jun 09, 2005 21:12
by Gurthang
Ja, men vi har ikke et norsk ord for "novella".

Posted: Thu Jun 09, 2005 21:15
by Terje
Aha.

Posted: Fri Jun 10, 2005 15:26
by Lews Therin Telamon
Det er en romanette altså :wink:

Posted: Fri Jun 10, 2005 16:54
by Loki
Lews Therin Telamon wrote:Det er en romanette altså :wink:
Vel, teknisk sett, ja. :lol:

Posted: Fri Jun 10, 2005 20:01
by Terje
Gurthang wrote:Ja, men vi har ikke et norsk ord for "novella".
Jeg skulle slå opp for å sjekke dette, og selv om jeg ikke fant noe, så lærte jeg et nytt engelsk idiom - en paralell til det er ugler i mosen:

"There's a nigger in the woodpile". Hadde vært gøy og visst bakgrunnen for dette uttrykket. :lol:

Kjøp av NS

Posted: Mon Jul 18, 2005 21:20
by Ashaman
Hvor er d lettest å kjøpe Ung Vår eller New Spring om du vil???
Med andre ord; hvilken nettbutikk er billigst og best???
(Vil helst ha boka på norsk)

Re: Kjøp av NS

Posted: Mon Jul 18, 2005 21:54
by Stefan
ashaman17 wrote:Hvor er d lettest å kjøpe Ung Vår eller New Spring om du vil???
Med andre ord; hvilken nettbutikk er billigst og best???
(Vil helst ha boka på norsk)
Jeg bruker for det meste www.haugenbok.no, som har gratis porto, men benytter også bokkilden. Har prøvd amazon.co.uk også.

Tror Outland.no har bra utvalg av fantasy-bøker, skal prøve å skaffe World of WoT i hard-cover derfra, noen som har denne i hard-cover?

Posted: Wed Jul 20, 2005 16:36
by Ashaman
ENDELIG!!!

Jeg har fått tak i Ung Vår. Nå er d bare å sette igang å lese!!!!

Posted: Wed Jul 20, 2005 19:13
by Morten
Gurthang wrote:Ja, men vi har ikke et norsk ord for "novella".
Joda. Kortroman.

Morten

Posted: Wed Jul 20, 2005 19:55
by Ashaman
Unskyld meg altså, men er d ikke slik at novel betyr roman, og at novelle på engelsk er short story. D vil si at novel IKKE er novelle på norsk!!!![/b]

Posted: Wed Jul 20, 2005 20:06
by Morten
ashaman17 wrote:Unskyld meg altså, men er d ikke slik at novel betyr roman, og at novelle på engelsk er short story. D vil si at novel IKKE er novelle på norsk!!!![/b]
Ja, nettopp.

Morten