Narnia

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

hvor bra var Narnia?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
1
7%
4
5
33%
5
7
47%
6
2
13%

Total votes: 15

aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

Så Narnia 3. juledag, jeg :) Likde den veldi godt :D
Denne var litt bedre enn den andre Narnia serien.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Damien Frost wrote:Er virkelig ikke kinoen i Molde bedre enn den på Sunndalsøra? Jeg synes den på øra er dårlig jeg..
Øra er naturligvis ikke så bra, sammenligna med f.eks. Prinsen elelr Nova her i Trondheim. Men I forhold til Storsalen i Molde Kino, er Hovsalen (eller hva den nå heter) Himmelrik. Høye seterygger, bratt sal, god fotplass. Lyden og bildet er jeg ikke helt sikker på, men ingen av delene i Molde er særlig bra, så...

Sorry off-topicen... (=
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Nå har jeg sett filmen. Jeg synes den var bra jeg, men noen småting var det jo her og der. Men den får en 5er fra meg.
Ceres wrote:- Nissen burde være litt rødkledd i hvert fall!
Senere i filmen sier noen(Susan tror jeg) et eller annet med å få noe fra en i rød kappe. (Husker egentlig ganske lite av setningen, men det var noe slik.) Blir jo litt feil å snakke om nissen i røde klær, da han ikke har det.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

var vel noe sånnt:

Just because a guy in a red cloak gave you a sword, it doesn't make you a hero.

eller noe i den duren :P
er enig i at det ble litt feil. men det kan forklares med at Susan er vant med at julenissen har rød kappe, og det var det hun tenkte på når hun tenke på ham...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Den var det!!
Det tenkte jeg også, men jeg mener kanskje at han var kledd i rødt i boka. :?
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Er litt usikker på hav jeg skal stemme, gir filmen 4/5.

Vet dere om det er planlagt å filmatisere de andre bøkene også?
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Småsvak femmer (7,5-8, må sjå den omatt før eg bestemmer meg, men trur eg endar på 8) gir eg den, såg den før i kveld. Liam Neeson gjorde som vanleg ein glitrande jobb (visste ikkje at han dubba Aslan, så det var positiv overraskelse) og Pevensyborn-skodespelarane imponerte. Heksa var bra, men eg må tilstå at eg kanskje likte BBC-versjonen hakket betre... Dei hadde mange sterke scener - søskenforhaldene rørte meg til tårer fleire gonger - men enkelte ting (som Peters drap av Maugrim) kunne dei godt gjort litt tøffare... dei kunne ha utsatt den hendinga til etter at han hadde fått litt trening med sverdet, så det ikkje såg fullt så mykje ut som pur flaks at han overlevde og dermed ridderslåinga etterpå ikkje vert like malplassert.

Ellers gjorde dei eit dristig valg ved å gjere dei snakkende dyra til vanlege dyr, størrelsesmessig, då dette strider mot Lewis' bøker. Trur nok det var til det beste, dog, svære bevere ville fort blitt latterleg, på same måte som å etablere ein skilnad mellom vanlege dyr og talende dyr ville tatt unødvendig med tid. Dessutan var Lewis alltid vag på nøyaktig korleis skilnadane på talende og stumme dyr var utover at dei generelt var større/mindre for å komme nærmare menneskestørrelse, reint fysisk sett, så det er antakeleg eit "moot point".

Uansett, hovudklagepunktene mine er gode, små replikker her og der som eg hugsar frå tv-serien og bøkene som kunne ha vore med utan problemer i scenar dei hadde, men som av uforklarlege grunnar er kutta - som t.d. "must more die for Edmund?" Heksa og Aslan var forøvrig underspelt til tider, skjønt på sistnemnde var det ikkje så mykje av sjølve opptredenen til løva som av spesialeffektene - eg tenkjer då på krafta i stemma og ikkje minst dei heller lite imponerende brølene. Det burde ikkje ha vore eit problem å ha minst dobla volumet på dei. Heksa var godt spelt, stort sett, men her og der kunne eg tenkt meg meir sinne. Med unntak av den fyrste scenen med Edmund følte eg at ho var merkeleg roleg uansett kva som skjedde samanlikna med korleis eg hugsar henne frå bøkene og tv-serien. Menmen, kanskje det berre var meg.

Jenta som spelte Lucy skal forresten ha ekstra kreditt, ho var skummeleg sjarmerende og vekka absolutt alt eg har av storebrorinstinkt i omtrent kvar einaste scene. :lol:

Og så det er klart: Joda, nissen hadde raude klede. Det var mykje brunt i påklesninga hans òg, men jakkeermene hans var tydeleg i mørk raud. Eg likte måten dei takla han på, forresten, den scenen kunne fort blitt frykteleg latterleg og teit, men det unngjekk dei nesten heilt fullstendig. Dessutan var der ein artig internreferanse for dei som har lest bøkene etter at han i filmen kun fråråder Lucy frå å delta i krigen, medan han i bøkene jo vil halde både Lucy og Susan borte frå valdsamheitane... dei er jo jenter, forstås! :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Taraisilwèn wrote:Vet dere om det er planlagt å filmatisere de andre bøkene også?
alle untatt den første...
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Faile wrote:
Taraisilwèn wrote:Vet dere om det er planlagt å filmatisere de andre bøkene også?
alle untatt den første...
Hm, merkeleg, skulle tru den var lettare å filmatisere enn kva t.d. den siste er.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

var venninna mi som sa det, ta det med en klype salt... hun trakk i alle fall den sluttningen at de ikke lager den første ettersom de starta på nr. 2
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Faile wrote:var venninna mi som sa det, ta det med en klype salt... hun trakk i alle fall den sluttningen at de ikke lager den første ettersom de starta på nr. 2
Men nr 1 vart vel utgitt som nummer... seks eller sju, eg hugsar ikkje om den kom før eller etter Last Battle, men Lion, Witch and Wardrobe kom i alle fall fyrst. Så det kan jo hende at dei berre følgjer utgivelseskronologien. For om dei følgjer den interne rekkefølgja så skal det jo vere "Horse and his boy" som kjem neste gong, ikkje "Prince Caspian"... og det tvilar eg på at det gjer. Men me får sjå.
aviendha
Hengiven
Hengiven

Post by aviendha »

Damien Frost wrote:
Ceres wrote:- Nissen burde være litt rødkledd i hvert fall!
Så Narnia for andre gang i går, og nissen hadde litt rødbrun farge på kappen sin.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hørte de skulle lage sju filmer eller noe sånt. Skal bli moro å se om de klarer den neste bedre enn denne - for LWW var en seriøs skuffelse. Nå skal det sies at jeg ga den en 8.5/10 ("Lucy" alene tjente inn over 0.5 poeng) i et anfall av snillisme.

Det jyntes mangla, var stemning. I motsetning til både LotR- og HP-filmene fikk jeg aldri følelsen av å være i den magiske verdenen filmen skulle foregå i. Greit nok, Tumnus var herlig, og det var flere av de andre bifigurene også, i tillegg til at ungene var voldsomt gode (særlig Edmund fikk en helt annen substans enn i f.eks. BBC-serien).

I tillegg til at de kunne ha stjålet noen minutter fra slagene for å ta plottet skikkelig for seg, og kanskje lagt inn 10-15 minutter hvor Peter faktisk gjorde seg fortjent til titlene sine. Seieren over Maugrim var litt vel lettvint, og måten alle de store krigerne i hæren aksepterte å få en 15-åring uten erfaring plassert over seg i kommandohierarkiet var langt fra troverdig - greit nok at dyra og fabelvesnene trodde på profetiene, men regissøren fikk ikke publikum (i alle fall ikke meg, kompisen min, søstra mi eller søstra hans) til å tro på dem. Og da er de liksom bare bogus. De kunne som sagt godt ha brukt litt tid til å forklare dette bedre, men dette er vel heller ikke forklart så bra i boka, hvis jeg husker riktig. Det er altså ikke alltid de bør følge boka slavisk - for eksempel lønner det seg ikke å kopiere dens svakheter...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

...og der trur eg du dekka alt som eg var meint å sei men gløymde å sei i posten min, gitt. :shock:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Loki wrote:...og der trur eg du dekka alt som eg var meint å sei men gløymde å sei i posten min, gitt. :shock:
Dude, you seriously creep me out. :shock:
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply