Page 2 of 12

Posted: Wed Jun 01, 2005 16:25
by Simen
Tror noe med ideen med de bøkene var at leserne skulle vokse i takt med Harry Potter og kunne identifisere seg best mulig med han og miljøet rundt. Nå som både "barnebøkene" og de mer "dystre" bøkene er ute, er det hvertfall blitt spennende for de fleste.
Når det kommer til filmene gjelder jo det samme der. De prøvde jo hardt (eller pga ny regissør) å få til en mer dyster film forrige gang, og jeg er sikker på at de siste filmene er mer tilsiktet et eldre publikum.

Posted: Wed Jun 01, 2005 16:31
by Loki
Stefan wrote:Men som Loki sier, ingenting galt i å være barnebøker, ser på Hobbiten som en barnebok også jeg, men syntes også den er svært bra.
Absolutt. Den er skreven med tanke på born, ergo er det ei barnebok.

Posted: Wed Jun 01, 2005 17:04
by Stine
Stefan wrote:Elsker Harry Potter bøkene og gleder meg til neste bok, men liker absolutt ikke filmene. De er definitivt barnefilmer, og passer ikke for meg.
Kunne ikke vært mer enig.

Posted: Wed Jun 01, 2005 21:23
by Terje
Tja, selv om jeg er enig i at dette gjelder de første filmene, synes jeg de traff bullseye med den siste...

Posted: Wed Jun 01, 2005 21:46
by Stefan
terje wrote:Tja, selv om jeg er enig i at dette gjelder de første filmene, synes jeg de traff bullseye med den siste...
Oj, kan bare huske å ha sett enern, kanskje toern jeg :shock:

Posted: Wed Jun 01, 2005 22:53
by Terje
Treeren syntes jeg var rett og slett vakker. I tillegg til at den var svært dyktig laget, rent estetisk sett, hadde regissøren ikke bare klart å gjenskape den utrolig deilige HP-atmospfæren, som er voldsomt viktig for meg, men han hadde også gjenskapt en noe slemmere og mer morbid versjon av humoren i bøkene.

Mer vekt på historie framfor action hadde han også... :)

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:04
by Treveler
Mitt problem med HP filmene er den **!@*#£##$!!`s musikken. Film-musikken er kanskje det aller viktigste når selve følelsen fra boken skal overføres til film. Det ble gjort glimrende i Ringenes Herre filmene, men i HP stemmer det bare ikke for meg.

Film-musikken i HP minner meg alt for mye om film-musikken til Hjemme alene filmene (hadde ikke overrasket om det er samme person som står bak musikken til begge filmene) og jeg husker godt at jeg satt og irriterte meg grenseløst over dette spesielt i den første filmen.

Har dog sett alle filmene og er enig i at den siste tok et kvantesprang i riktig retning. Har stor tro på den neste filmen da ildbegeret også er min favoritt i serien. Skal bli morsomt å se hvordan Voldemort ser ut i levende live! :wink:

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:24
by Terje
Forresten sett teaseren?

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:27
by Treveler
Nei har faktisk ikke det. Har du en direkte link liggende?

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:31
by Terje
Skal se om jeg husker url-en; så den hos noen venner av typen til søstra mi, av alle ting...

Oi, se: den har kommet på filmweb!
http://www2.filmweb.no/trailer/article. ... leID=56324

Så den et sted hvor man bare trengte MSMediaPlayer, men denne trenger man QuickTime for å se. QuickTime er det imidlertid utrolig enkelt å få tak i...

Posted: Wed Jun 01, 2005 23:35
by Treveler
Hehe ser bra ut. Gleder meg til denne filmen!

Posted: Thu Jun 02, 2005 9:37
by Stine
syntes filmmusikken til hp var helt grei, jeg. theme-sangen er ordentlig fin.

Posted: Thu Jun 02, 2005 17:45
by Terje
Ja, den er faktisk en av de beste hoved-themene jeg har hørt. Den er jo nesten klassisk, som Wilhelm Tell-overturen, bare mer mystisk og dramatisk. :D

Posted: Thu Jun 02, 2005 18:13
by hydronses
Jeg har hatt mye moro med å lese Harry Potter-bøkene men synes også filmene er gode. Da jeg leste den første boka var jeg jo også et barn...

Posted: Fri Jun 03, 2005 13:49
by Ceres
Enig med mye av det dere skriver. HP er en god serie, men de første par bøkene er litt ... vel... barnslige. Historia topper seg hver gang JKR avslutter et kapittel. Dette er en enkel måte å skape spenning på, men litt for enkel for oss litt voksnere.

Jeg mener dette er problemet med filmene. Bøkene er fulle av små episoder, og for å få en film til å fungere må alle "småepisodene" syes sammen. Dette har de klart bra i forhold til hva de har å arbeide med synes jeg. Film en var utrolig flott og magisk. Kjempe bra rollebesetning!

Film to og tre har derimot ikke klart seg så bra. Fikk seriøse grøss av en assosiasjon jeg fikk mens jeg satt og kikka på treeren på kino: Olsenbanden junior, tenkte jeg, og så var filmen ødelagt for min del.

Nå skal det også sies at av alle fem bøkene så er jo toeren dårligst, så jeg forstår at det var vanskelig å gjøre den filmen så bra som de andre. Men jeg gleder meg til film nummer fire, og til bok nummer seks! :D