Tusen takk for det!Simen wrote:La til religion og historie i pollen.
Hvilke skolefag er best?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Einig, eg likte aldri tysk - verste faget eg har hatt - men engelsk likte eg veldig godt. (Fordi eg måtte jobbe i tysk og kunne skli gjennom utan særleg innsats i engelsk
)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Jepp, læreren har mykje å bety - men eg har hatt flinke lærere i tysk, eg har hatt snille lærere, og eg har hatt strenge lærere. Eg har hatt ein snill og flink (fyrste året med tysk på ungdomsskulen), ei streng og elendig (resten av ungdomsskulen), ein snill men ikkje særleg flink (GK) og ein flink men streng (VKI). Og alle årene var det verste faget eg hadde, bortsett frå det heilt fyrste, men ærleg talt, pensum det året var å sei namnet sitt, alderen sin og adressa si samt telje til ti, det tells ikkje.Eivind wrote:Jeg er av den oppfatning at læreren har det avgjørende ordet for hvilket fag man liker. Tysk er mitt favorittfag, ene og alene p.g.a. læreren. Hun er helt utrolig motiverende!
Karakteren endra seg betrakteleg frå lærer til lærer, ja, men ikkje interessen for faget.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Et par år siden jeg gikk på skolen nå, men setter en knapp på både historie og gym.. Norsk og matte var noe jeg absolutt ikke hadde sansen for. 
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
-
the black wind
- Hengiven

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Alltid digga historie. I tillegg var jeg en av de få utvalgte heldiggrisene som fikk lov til å ha det ubeskrivelig givende faget Livssyn fram til snikkristninga begynte med KRL i åttende. Skikkelig nedtur - fra gresk mytologi og filosofi, til pugging av trosbekjennelser og annet tull.
Samfunnskunnskap på VKII var også stilig. Alltid morro med diskusjonsfag.
Rettslære i VKI lige så.
Men det desidert beste faget noen sinne, må være politisk idéhistorie fra VKII. Verdens beste lærer, smarte elever i klassa, interessant kombinasjon av historie, politikk og filosofi - en klar 6'er, rett i lomma. I tillegg til at faget hjalp meg gjennom ex.phil. uten lesning, og ser ut til å hjelpe meg godt i Politisk Teori, som er et av fagene jeg tar i år.
Morsomste faget så langt på universitetet, har vært innføring i eldre historie, særlig de forelesningene vi hadde om korstogene. Skikkelig lærerikt.
Samfunnskunnskap på VKII var også stilig. Alltid morro med diskusjonsfag.
Rettslære i VKI lige så.
Men det desidert beste faget noen sinne, må være politisk idéhistorie fra VKII. Verdens beste lærer, smarte elever i klassa, interessant kombinasjon av historie, politikk og filosofi - en klar 6'er, rett i lomma. I tillegg til at faget hjalp meg gjennom ex.phil. uten lesning, og ser ut til å hjelpe meg godt i Politisk Teori, som er et av fagene jeg tar i år.
Morsomste faget så langt på universitetet, har vært innføring i eldre historie, særlig de forelesningene vi hadde om korstogene. Skikkelig lærerikt.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ah, gleder meg til hausten, skal ta det då. Såframt siviltjenestefolkene godkjenner søknaden om utsettelse, såklart, noko som visstnok er langt mindre sannsynleg i år enn det har vore før om årene.Terje wrote:Morsomste faget så langt på universitetet, har vært innføring i eldre historie, særlig de forelesningene vi hadde om korstogene. Skikkelig lærerikt.
Tviler eg egentleg på... det er jo i prinsippet vanleg arbeid, berre i offentleg sektor og til luselønn. Så får å sleppe må eg antakeleg vere arbeidsufør.Terje wrote:Ta deg en tur på legekontoret og ta en del blodprøver; kanskje du slipper. (Forutsatt at de har sånne regler i siviltjenesten...)
Noko eg forsåvidt er, mentalt i alle fall.
Urgh, at eg ikkje berre sa som sant var på sesjonen at eg ikkje ville takla å dra i militæret, så hadde eg vore kvitt heile dritten for evigheitar sidan. Men neeeeeeei, eg måtte vere snill og rederleg og be om siviltjeneste, eg.
Beste fagene har alltid vært realfag. Matte på barne- og ungdomsskolen, og på videregående ble jo fysikk artigere og artigere. Ellers jeg er veldig glad i å lære nye og interessante ting, og synes historie var et fint fag. Var også glad i å lære litt språk, men lærerne var jo noe dritt, så...
Må også si at på videregående ble jeg mindre objektiv angående hvilke fag som var best i og med at alle "fellesfagene" måtte vi ta sammen med idrettsfagsklassen, og maken til bråkebøtter og urokråker... Realfagene hadde vi for oss selv heldigvis.
Diskusjonsfag er ok. Jeg er dyktig til å diskutere. Jeg er bare ikke noe glad i andre folk som diskuterer.
Forstår ikke folk at jeg alltid har rett???
Realfag er best. Det er kun her folk virkelig kan bevise at de forstår. Forståelse er universell. Deilig enestående.
Må også si at på videregående ble jeg mindre objektiv angående hvilke fag som var best i og med at alle "fellesfagene" måtte vi ta sammen med idrettsfagsklassen, og maken til bråkebøtter og urokråker... Realfagene hadde vi for oss selv heldigvis.
Diskusjonsfag er ok. Jeg er dyktig til å diskutere. Jeg er bare ikke noe glad i andre folk som diskuterer.
Realfag er best. Det er kun her folk virkelig kan bevise at de forstår. Forståelse er universell. Deilig enestående.
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Pff. Hvor gøy er det når alle finner samme svar og alle mener det samme? 
Realfag er bare interessant i sin dimensjon som samfunnsendrende faktor, osv. Det kan sikkert være givende på individuelt nivå også, men det er en sekundær prioritet for min del. Samfunnet foran alt!
Realfag er bare interessant i sin dimensjon som samfunnsendrende faktor, osv. Det kan sikkert være givende på individuelt nivå også, men det er en sekundær prioritet for min del. Samfunnet foran alt!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.