Page 2 of 3
Posted: Fri Feb 03, 2006 18:07
by truls
Simen wrote:La til religion og historie i pollen.
Tusen takk for det!

Posted: Sat Feb 04, 2006 0:47
by Loki
Einig, eg likte aldri tysk - verste faget eg har hatt - men engelsk likte eg veldig godt. (Fordi eg måtte jobbe i tysk og kunne skli gjennom utan særleg innsats i engelsk

)
Posted: Sat Feb 04, 2006 1:41
by Eivind
Jeg er av den oppfatning at læreren har det avgjørende ordet for hvilket fag man liker. Tysk er mitt favorittfag, ene og alene p.g.a. læreren. Hun er helt utrolig motiverende!
Posted: Sat Feb 04, 2006 2:51
by Ceres
Ach, ja! Deutch! Alt jeg forbrinder med tysk er gamle gramprixlånter og annet i den duren. Likte ikke læreren heller. Tørr som kneip. Jaja...
Posted: Sat Feb 04, 2006 3:03
by Loki
Eivind wrote:Jeg er av den oppfatning at læreren har det avgjørende ordet for hvilket fag man liker. Tysk er mitt favorittfag, ene og alene p.g.a. læreren. Hun er helt utrolig motiverende!
Jepp, læreren har mykje å bety - men eg har hatt flinke lærere i tysk, eg har hatt snille lærere, og eg har hatt strenge lærere. Eg har hatt ein snill og flink (fyrste året med tysk på ungdomsskulen), ei streng og elendig (resten av ungdomsskulen), ein snill men ikkje særleg flink (GK) og ein flink men streng (VKI). Og alle årene var det verste faget eg hadde, bortsett frå det heilt fyrste, men ærleg talt, pensum det året var å sei namnet sitt, alderen sin og adressa si samt telje til ti, det tells ikkje.
Karakteren endra seg betrakteleg frå lærer til lærer, ja, men ikkje interessen for faget.

Posted: Sun Feb 05, 2006 14:37
by Thomdril
Et par år siden jeg gikk på skolen nå, men setter en knapp på både historie og gym.. Norsk og matte var noe jeg absolutt ikke hadde sansen for.

Posted: Sun Feb 05, 2006 17:01
by the black wind
jeg liker matte best fordi det er jeg flink i men fransk kommer ikke langt unna og gym og engelsk ligger vel på en tredjeplass mens norsk derimot ligger ganske lavt
Posted: Sun Feb 05, 2006 17:26
by Lothar
Noorsk er det beste..
Misliker disse praktiske fagene som kantine, heimkunnskap, Kunst & Håndverk.. ender bare opp med mel på skjorta og blødene hender..
Posted: Tue Feb 07, 2006 0:14
by Terje
Alltid digga historie. I tillegg var jeg en av de få utvalgte heldiggrisene som fikk lov til å ha det ubeskrivelig givende faget Livssyn fram til snikkristninga begynte med KRL i åttende. Skikkelig nedtur - fra gresk mytologi og filosofi, til pugging av trosbekjennelser og annet tull.
Samfunnskunnskap på VKII var også stilig. Alltid morro med diskusjonsfag.
Rettslære i VKI lige så.
Men det desidert beste faget noen sinne, må være politisk idéhistorie fra VKII. Verdens beste lærer, smarte elever i klassa, interessant kombinasjon av historie, politikk og filosofi - en klar 6'er, rett i lomma. I tillegg til at faget hjalp meg gjennom ex.phil. uten lesning, og ser ut til å hjelpe meg godt i Politisk Teori, som er et av fagene jeg tar i år.
Morsomste faget så langt på universitetet, har vært innføring i eldre historie, særlig de forelesningene vi hadde om korstogene. Skikkelig lærerikt.
Posted: Tue Feb 07, 2006 0:40
by Loki
Terje wrote:Morsomste faget så langt på universitetet, har vært innføring i eldre historie, særlig de forelesningene vi hadde om korstogene. Skikkelig lærerikt.
Ah, gleder meg til hausten, skal ta det då. Såframt siviltjenestefolkene godkjenner søknaden om utsettelse, såklart, noko som visstnok er langt mindre sannsynleg i år enn det har vore før om årene.

Posted: Tue Feb 07, 2006 0:44
by Terje
Ta deg en tur på legekontoret og ta en del blodprøver; kanskje du slipper. (Forutsatt at de har sånne regler i siviltjenesten...)
Posted: Tue Feb 07, 2006 1:49
by Loki
Terje wrote:Ta deg en tur på legekontoret og ta en del blodprøver; kanskje du slipper. (Forutsatt at de har sånne regler i siviltjenesten...)
Tviler eg egentleg på... det er jo i prinsippet vanleg arbeid, berre i offentleg sektor og til luselønn. Så får å sleppe må eg antakeleg vere arbeidsufør.
Noko eg forsåvidt er, mentalt i alle fall.

Problemet var å overbevise byråkratene som bestemmer om det.
Urgh, at eg ikkje berre sa som sant var på sesjonen at eg ikkje ville takla å dra i militæret, så hadde eg vore kvitt heile dritten for evigheitar sidan. Men neeeeeeei, eg måtte vere snill og rederleg og be om siviltjeneste, eg.
Posted: Tue Feb 07, 2006 11:16
by Terje
Luselønn? De jeg har snakka med påstår at man kna tjene seg rik på siviltjeneste, med alle støtteordningene og sånt?

Posted: Tue Feb 07, 2006 11:26
by Ceres
Beste fagene har alltid vært realfag. Matte på barne- og ungdomsskolen, og på videregående ble jo fysikk artigere og artigere. Ellers jeg er veldig glad i å lære nye og interessante ting, og synes historie var et fint fag. Var også glad i å lære litt språk, men lærerne var jo noe dritt, så...
Må også si at på videregående ble jeg mindre objektiv angående hvilke fag som var best i og med at alle "fellesfagene" måtte vi ta sammen med idrettsfagsklassen, og maken til bråkebøtter og urokråker... Realfagene hadde vi for oss selv heldigvis.
Diskusjonsfag er ok. Jeg er dyktig til å diskutere. Jeg er bare ikke noe glad i andre folk som diskuterer.

Forstår ikke folk at jeg alltid har rett???
Realfag er best. Det er kun her folk virkelig kan bevise at de forstår. Forståelse er universell. Deilig enestående.
Posted: Tue Feb 07, 2006 11:32
by Terje
Pff. Hvor gøy er det når alle finner samme svar og alle mener det samme?
Realfag er bare interessant i sin dimensjon som samfunnsendrende faktor, osv. Det kan sikkert være givende på individuelt nivå også, men det er en sekundær prioritet for min del. Samfunnet foran alt!
