Ajah
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Damien Frost
- Sitter

Jeg hadde forstått det slik at de blå drev med saker jeg. At de velger sin sak, og jobber med den. F.eks. Moiraine - Å finne den Gjenfødte Dragen.
Har ikkje noen flere eksempler til å back opp dette da, da jeg ikke kjenner til så mange andre blå som har noen spesielle saker. Eneste Sheriam som er Mistress of Novices, men det er jo mer en stilling da.
Har ikkje noen flere eksempler til å back opp dette da, da jeg ikke kjenner til så mange andre blå som har noen spesielle saker. Eneste Sheriam som er Mistress of Novices, men det er jo mer en stilling da.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
-
Damien Frost
- Sitter

Forresten: Hvis man ser i glossariene baki bøkene under Ajah, finner man dette om de Blå:
Er vel kanskje herfra jeg får min sak-"teori" fra.Blue sisters involve themselves with causes and justice.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
Jeg har hatt en helt bestemt oppfatning av at de blå faktisk forbereder dragens gjenkomst på en måte. Og også leter etter ham. Men nå ble jeg virkelig usikker...Damien Frost wrote:Jeg hadde forstått det slik at de blå drev med saker jeg. At de velger sin sak, og jobber med den. F.eks. Moiraine - Å finne den Gjenfødte Dragen.
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Alle har visst en litt egen oppfattning av hva de blå egentlig driver med, men samtidig er den rimelig lik..
Selv tror jeg de blå - akkurat som det har blitt sagt så mange ganger - er de som ønsker å vie seg selv til saker helt og holdent, og at de er mer selvstendige enn aes sedaiene i de andre ajahene. Jobber gjerne alene med en sak.
Hadde inntrykk av det med dragens tilbakekomst (som du Lotus) jeg også i de første par bøkene, men etterhvert som serien progreserte så møtte vi jo en del AS som var blå uten noen spesiell tilknyttning til dragen.
Selv tror jeg de blå - akkurat som det har blitt sagt så mange ganger - er de som ønsker å vie seg selv til saker helt og holdent, og at de er mer selvstendige enn aes sedaiene i de andre ajahene. Jobber gjerne alene med en sak.
Hadde inntrykk av det med dragens tilbakekomst (som du Lotus) jeg også i de første par bøkene, men etterhvert som serien progreserte så møtte vi jo en del AS som var blå uten noen spesiell tilknyttning til dragen.
Urban tilværelse
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hmmm. Siden dette tross alt er tråden om ajah så kan jeg jo få lov til å stusse på mer også. Hvit Ajah driver med logikk og filosifi? Er ikke det selvmotsigelser? Logikk er jo gjerne jordnært og praktisk, men jeg kan ikke si filosofi er det første jeg tenker på med jordnært. Hva slags logisk betydning har det om treet som faller i skogen lager lyd eller ikke?
Nå er det mulig jeg blander logikk og praktisk sans sammen, men jeg tror jeg har et lite poeng.
Nå er det mulig jeg blander logikk og praktisk sans sammen, men jeg tror jeg har et lite poeng.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Nei, det hadde hun nok ikke, men det tror jeg ikke så mange har. De fleste har nok ikke store mål med livet sitt som Moiraine og Suian. Husk at Aes Sedaier lever lenge, og har det ikke travelt. Dukker det opp noe, hiver dem seg på det, ellers så er jo ca halvparten av alle Aes Sedaier i tårnet til en hver tid, og ikke gjør så mye.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det må da være utrolig dumt av dem? Brune har sikkert nok å lese på, og Hvite tenker stort sett likevel, men resten??ellers så er jo ca halvparten av alle Aes Sedaier i tårnet til en hver tid, og ikke gjør så mye.
Grå megler jo, så mange av dem er sannsynligvis ute.
Røde jakter på Kraften, men jeg har inntrykk av at mange er mye i tårnet. Det er ikke der de finner flest menn som kan lede Kraften.
Gule vil bruke Legedom, men det er vel best å gjøre der det trengs?
Blå svinser mye, men Tårnet var jo sure på Moraine for at hun ikke er inne i Tårnet nok.
Hvite bør forresten ut i verden for å høre andres meninger.
Brune bør også reise ut for å finne flere bøker.
Grønne er vel nesten de med minst grunn til å sitte inne i Tårnet. Skyggeyngel er det støtt i Pestlandet.
Og alle bør uansett ut for å finne kvinner som kan lede kraften.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.