Ajah

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Jeg hadde forstått det slik at de blå drev med saker jeg. At de velger sin sak, og jobber med den. F.eks. Moiraine - Å finne den Gjenfødte Dragen.
Har ikkje noen flere eksempler til å back opp dette da, da jeg ikke kjenner til så mange andre blå som har noen spesielle saker. Eneste Sheriam som er Mistress of Novices, men det er jo mer en stilling da.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Jeg føler at den blå ajahen gjør det som alle Aes Sedaier gjør, bare i mye større grad. Involverer seg i politikk.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Forresten: Hvis man ser i glossariene baki bøkene under Ajah, finner man dette om de Blå:
Blue sisters involve themselves with causes and justice.
Er vel kanskje herfra jeg får min sak-"teori" fra.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Lotus
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lotus »

Damien Frost wrote:Jeg hadde forstått det slik at de blå drev med saker jeg. At de velger sin sak, og jobber med den. F.eks. Moiraine - Å finne den Gjenfødte Dragen.
Har ikkje noen flere eksempler til å back opp dette da, da jeg ikke kjenner til så mange andre blå som har noen spesielle saker. Eneste Sheriam som er Mistress of Novices, men det er jo mer en stilling da.
Jeg har hatt en helt bestemt oppfatning av at de blå faktisk forbereder dragens gjenkomst på en måte. Og også leter etter ham. Men nå ble jeg virkelig usikker... :shock:
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Alle har visst en litt egen oppfattning av hva de blå egentlig driver med, men samtidig er den rimelig lik.. :lol:

Selv tror jeg de blå - akkurat som det har blitt sagt så mange ganger - er de som ønsker å vie seg selv til saker helt og holdent, og at de er mer selvstendige enn aes sedaiene i de andre ajahene. Jobber gjerne alene med en sak.

Hadde inntrykk av det med dragens tilbakekomst (som du Lotus) jeg også i de første par bøkene, men etterhvert som serien progreserte så møtte vi jo en del AS som var blå uten noen spesiell tilknyttning til dragen.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Er det foresten noen som vet noe om hva noen av de andre Blå driver med? Og hva de må gjøre med det dersom de blir Amyrliner/Beholdere/Sittere?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Hmmm. Siden dette tross alt er tråden om ajah så kan jeg jo få lov til å stusse på mer også. Hvit Ajah driver med logikk og filosifi? Er ikke det selvmotsigelser? Logikk er jo gjerne jordnært og praktisk, men jeg kan ikke si filosofi er det første jeg tenker på med jordnært. Hva slags logisk betydning har det om treet som faller i skogen lager lyd eller ikke?

Nå er det mulig jeg blander logikk og praktisk sans sammen, men jeg tror jeg har et lite poeng.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har du lest noe som helst filosofi? Logikk er kanskje det viktigste arbeidsredskapet i filosofien.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Da blandet jeg logikk og praktisk sans. Hadde en mistanke om det.

*Gå i et skjul og skamme meg*

Men siden det er aktivitet her nå så kan jeg spørre om igjen om noen vet om noen av oppgavene til bestemte blå?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

De har vel ingen bestemte oppgaver, alle Aes Sedaier bestemmer selv hva de skal gjøre, men de blås interessefelt ligger vel i å blande seg i saker, store og små.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Joda, det har vi kommet fram til før her, men vet vi om oppgavene/livsmålene til andre enn Siuan og Moraine? Vet f.eks. noen hva målet til Sheriam var?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hun styrte jo novisene i mange år, senere keeper. Er vel ikke noe tvil om hva hun drev med. Du har også henne som interesserte seg for drømmene til Egwene. Husker ikke helt hva hun het :P
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Tror det var Anaiya som var interesert i Drømming. Men alle Blå lager seg jo egne oppgaver. Jeg tviler sterkt på at Aniya hadde som mål å finne en Drømmer. Men for alt jeg vet kan det være at Sheriam ville bli noviseforstanderinne.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Nei, det hadde hun nok ikke, men det tror jeg ikke så mange har. De fleste har nok ikke store mål med livet sitt som Moiraine og Suian. Husk at Aes Sedaier lever lenge, og har det ikke travelt. Dukker det opp noe, hiver dem seg på det, ellers så er jo ca halvparten av alle Aes Sedaier i tårnet til en hver tid, og ikke gjør så mye.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

ellers så er jo ca halvparten av alle Aes Sedaier i tårnet til en hver tid, og ikke gjør så mye.
Det må da være utrolig dumt av dem? Brune har sikkert nok å lese på, og Hvite tenker stort sett likevel, men resten??

Grå megler jo, så mange av dem er sannsynligvis ute.

Røde jakter på Kraften, men jeg har inntrykk av at mange er mye i tårnet. Det er ikke der de finner flest menn som kan lede Kraften.

Gule vil bruke Legedom, men det er vel best å gjøre der det trengs?

Blå svinser mye, men Tårnet var jo sure på Moraine for at hun ikke er inne i Tårnet nok.

Hvite bør forresten ut i verden for å høre andres meninger.

Brune bør også reise ut for å finne flere bøker.

Grønne er vel nesten de med minst grunn til å sitte inne i Tårnet. Skyggeyngel er det støtt i Pestlandet.

Og alle bør uansett ut for å finne kvinner som kan lede kraften.
Post Reply