Skumringens Korsvei
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
CoT var... som eg antok den kom til å vere. Langdratt og litt hendingslaust. Men det kjentest som om han fekk samla saman mange trådar og handlingslinjer slik at den, som mange har påpeika, kan bygge skikkeleg godt opp til Knife of Dreams.
I tillegg tok den seg opp mot slutten, om eg ikkje hugsar feil, så gir den 6/10. Kan vere det er vel snilt, men... får så vere.
I tillegg tok den seg opp mot slutten, om eg ikkje hugsar feil, så gir den 6/10. Kan vere det er vel snilt, men... får så vere.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

- Posts: 57
- Joined: Sat May 21, 2005 21:59
Aha, vel takk for tipset, skal prøve det!
Apropos Age of Legends, når Egwene dreamwalker i Tel'aran'rhiod i samlingen til Panarchen av Tarabon så la jeg merke til noe morsomt her når jeg leste The Dragon Reborn(mot slutten? eller var det begynnelsen av The shadow Rising?), hun går jo rundt i museet og ser skjelettet av mammuten og litt diverse cuendillar gjenstander.
Plutselig kommer hun over en gjenstand som ser ut til å være eldre enn The Age of Legends, urgammel rett og slett. Det er en gjenstand, sirkelformet med en trepiggete stjerne i midten som er laget av et ukjent materiale, blankt, men mykere enn stål og hun aner ikke hva det er.
En del av tingene fra AOL har slått meg som å være fra fremtiden for oss, diverse avanserte fly osv, det virker jo som et Utopia, Ishamael snakker vel til Rand eller Lews Therin en gang om at de tok fektesporten og lærte seg å bruke den til å drepe med osv. Så det som er eldre enn AOL kan jo være fra en tid lik vår egen, ala det Terry Brooks har i bøkene sine, der de finner en lommelykt som de ikke aner hva er.
Denne gjenstanden hun finner slår meg som en god beskrivelse av panserpynten til en Mercedes! Synes det var litt morsomt, hvis RJ har puttet inn en slik beskrivelse. Det er jo sånt man enten tenker over eller bare lar passere, så det er jo ikke SÅ lett å oppdage heller, men et lite "easter egg" hvis man oppdager det.
Har dere oppdaget noe lignende?
Har forresten tenkt over at Den mørkeste kanskje ikke er fysisk eller egentlig spirituell, men at han kanskje er menneskets ondskap eller noe lignende og at Rand må kjempe mot sin egen verste side og kanskje tar livet av seg og blør ut på steinene ved Shayol Ghul slik.
Ellers har jo helt tydelig den mørkeste muligheten til å rive i stykker tid og rom, slik som Moridin gjør når han har Moghedien hos seg etter at hun har vært hos Shaidar Haran.
Blir spennende uansett hvordan det foregår!
Apropos Age of Legends, når Egwene dreamwalker i Tel'aran'rhiod i samlingen til Panarchen av Tarabon så la jeg merke til noe morsomt her når jeg leste The Dragon Reborn(mot slutten? eller var det begynnelsen av The shadow Rising?), hun går jo rundt i museet og ser skjelettet av mammuten og litt diverse cuendillar gjenstander.
Plutselig kommer hun over en gjenstand som ser ut til å være eldre enn The Age of Legends, urgammel rett og slett. Det er en gjenstand, sirkelformet med en trepiggete stjerne i midten som er laget av et ukjent materiale, blankt, men mykere enn stål og hun aner ikke hva det er.
En del av tingene fra AOL har slått meg som å være fra fremtiden for oss, diverse avanserte fly osv, det virker jo som et Utopia, Ishamael snakker vel til Rand eller Lews Therin en gang om at de tok fektesporten og lærte seg å bruke den til å drepe med osv. Så det som er eldre enn AOL kan jo være fra en tid lik vår egen, ala det Terry Brooks har i bøkene sine, der de finner en lommelykt som de ikke aner hva er.
Denne gjenstanden hun finner slår meg som en god beskrivelse av panserpynten til en Mercedes! Synes det var litt morsomt, hvis RJ har puttet inn en slik beskrivelse. Det er jo sånt man enten tenker over eller bare lar passere, så det er jo ikke SÅ lett å oppdage heller, men et lite "easter egg" hvis man oppdager det.
Har dere oppdaget noe lignende?
Har forresten tenkt over at Den mørkeste kanskje ikke er fysisk eller egentlig spirituell, men at han kanskje er menneskets ondskap eller noe lignende og at Rand må kjempe mot sin egen verste side og kanskje tar livet av seg og blør ut på steinene ved Shayol Ghul slik.
Ellers har jo helt tydelig den mørkeste muligheten til å rive i stykker tid og rom, slik som Moridin gjør når han har Moghedien hos seg etter at hun har vært hos Shaidar Haran.
Blir spennende uansett hvordan det foregår!
- In the Light - LTT
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Vel, nå opererer jo RJ med et sirkulært historiesyn i WoT, så det er vel temmelig vanskelig å si noe om hva som er hvems fortid og framtid.
Men likevel, her er noen godbiter i denne sammenheng:
http://linuxmafia.com/jordan/3_sources/ ... earth.html

Men likevel, her er noen godbiter i denne sammenheng:
http://linuxmafia.com/jordan/3_sources/ ... earth.html
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Det er en del slike små morsomheter ute å går. Blandt annet er angrealen Rand bruker frem til slutten av LoC beskrevet som en tro kopi av RJ. At det ikke er noen tilfeldighet har RJ også bekreftet selv.Lews Therin Telamon wrote:Denne gjenstanden hun finner slår meg som en god beskrivelse av panserpynten til en Mercedes! Synes det var litt morsomt, hvis RJ har puttet inn en slik beskrivelse. Det er jo sånt man enten tenker over eller bare lar passere, så det er jo ikke SÅ lett å oppdage heller, men et lite "easter egg" hvis man oppdager det.
Har dere oppdaget noe lignende?
Når det gjelder CoT kan jeg ikke si annet enn at jeg ble svært skuffet. Hadde ventet i 2 år på å finne ut hvordan randland taklet/reagerte på at saidin var renset for så å oppdage at det omtrent ikke blir nevnt. Logan later som ingenting, samt at Cadsuane ikke helt tror på at den faktisk er renset. En annen ting vedrørende det er at det tilsynelatene ikke er rykter om "rensingen" en gang. I klassisk RJ stil så burde det ikke ta lengre enn en måned før ryktet var spredd rundt hele randland.
Synest rett og slett hele boken bar preg av hastverk. Plutselig hadde Egwane lært seg å lage hjertestein helt uten videre, en oppdagelse som vanligvis ville blitt gitt stor oppmerksomhet. Det eneste hintet du får om at noe er på gang er at hun tenker at hun må teste ut hvem som har egenskaper med metall av SAS`ene.
Har kommet over den største skuffelsen nå, men får for guds skyld håpe KoD er mye bedre!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Tja. Nå er det jo sånn at Saidin var tainta i 3000 år, og dersom alle hadde begynt å tro det med en gang, når den eneste kilden til kunnskapen er menn som kan kanalisere Kraften, hadde det vært rart for meg hvis alle bare hade godtatt det sånn uten videre...Når det gjelder CoT kan jeg ikke si annet enn at jeg ble svært skuffet. Hadde ventet i 2 år på å finne ut hvordan randland taklet/reagerte på at saidin var renset for så å oppdage at det omtrent ikke blir nevnt. Logan later som ingenting, samt at Cadsuane ikke helt tror på at den faktisk er renset.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Joda jeg snakker ikke om at alle skal godta eller tro på at den er renset. Problemet her er mangel på reaksjon. Ingen snakker om det, det er knapt nok nevnt. Selv ikke Logan later til å bry seg særlig om det når han møter Rand i CoT.terje wrote:Tja. Nå er det jo sånn at Saidin var tainta i 3000 år, og dersom alle hadde begynt å tro det med en gang, når den eneste kilden til kunnskapen er menn som kan kanalisere Kraften, hadde det vært rart for meg hvis alle bare hade godtatt det sånn uten videre...Når det gjelder CoT kan jeg ikke si annet enn at jeg ble svært skuffet. Hadde ventet i 2 år på å finne ut hvordan randland taklet/reagerte på at saidin var renset for så å oppdage at det omtrent ikke blir nevnt. Logan later som ingenting, samt at Cadsuane ikke helt tror på at den faktisk er renset.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Det kan jo også være vanskelig for dem å tro at det er Rand som har gjort det - han er jo tross alt ikke Skaperen.
Når det gjelder Logans mangel på reaksjon, kan det kanskje ha noe å gjøre med at Logan har drevet å kanalisert krafetn i ganske mange år, så hjernen hans kan være litt, eh, råtten?
Og det at ingen snakker om det stemmer vel ikke helt - alle Sitterne i the Tower-in-exile er vel temmelig på tuppa, det samme gjelder Elayne og folka i Caemly, og Aes Sedaiene til Borderlandshæren i The Black Hills.
Er det noen flere da?
Når det gjelder Logans mangel på reaksjon, kan det kanskje ha noe å gjøre med at Logan har drevet å kanalisert krafetn i ganske mange år, så hjernen hans kan være litt, eh, råtten?
Og det at ingen snakker om det stemmer vel ikke helt - alle Sitterne i the Tower-in-exile er vel temmelig på tuppa, det samme gjelder Elayne og folka i Caemly, og Aes Sedaiene til Borderlandshæren i The Black Hills.
Er det noen flere da?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Snakker og snakker fru blom.
De er helt på tuppa fordi hele SL tilsynelatende har forsvunnet og at det ble brukt ufattelig mye av den ene kraften. Ingen av dem aner hva som har blitt gjort eller av hvem.
Og når det gjelder Logan så er det ingen ting som tyder på at han holder på å tippe over. husk på at vi har PoV fra to aes sedai som er knyttet til han med kraften som ikke på noen måte gir uttykk for at han holder på å bukke under for "smitten".
De er helt på tuppa fordi hele SL tilsynelatende har forsvunnet og at det ble brukt ufattelig mye av den ene kraften. Ingen av dem aner hva som har blitt gjort eller av hvem.
Og når det gjelder Logan så er det ingen ting som tyder på at han holder på å tippe over. husk på at vi har PoV fra to aes sedai som er knyttet til han med kraften som ikke på noen måte gir uttykk for at han holder på å bukke under for "smitten".
Helt enig! De fleste ganger er det ikke handlingen som er mest spennende, men følgene denne handlingen får. WH var en fantastisk bra bok, proppfull av spenning, mens CoT ikke på noen måte følger opp spenningen.Treveler wrote:Når det gjelder CoT kan jeg ikke si annet enn at jeg ble svært skuffet. Hadde ventet i 2 år på å finne ut hvordan randland taklet/reagerte på at saidin var renset for så å oppdage at det omtrent ikke blir nevnt. Logan later som ingenting, samt at Cadsuane ikke helt tror på at den faktisk er renset. En annen ting vedrørende det er at det tilsynelatene ikke er rykter om "rensingen" en gang. I klassisk RJ stil så burde det ikke ta lengre enn en måned før ryktet var spredd rundt hele randland.
Ga CoT en 6'er, fordi den bygger opp til en massiv bok nr. 11. Likte den ikke så godt fordi det virket litt som en hastverksjobb, som andre har påpekt allerede.
Når det gjelder det med ryktespredningen etter at Rand har renset Saidin, synes jeg ikke det er så rart at få snakker om det. De enste som merker det er jo menn som kan lede kraften, og Aes Sedaiene som har blitt fortalt det. Og resten av befolkningen i verden (randland) merker det jo ikke, og vil sikkert ikke snakke om det, da menn som leder kraften har blitt husket kun for ødeleggelsen av verden, eller nesten bare det.
Noe også jeg synes var litt rart, var at Egwene plutselig kunne lage hjertesten (cuendillar). Måtte lese boken et par ganger for å være sikker på at jeg ikke hadde hoppet over noe viktig i hennes research på cuendillar. Men det samme synes jeg da Rand plutselig renset saidin, han fikk en idè han grublet på mye, men som vi ikke fikk vite så mye om.
Gleder meg til KoD!
Når det gjelder det med ryktespredningen etter at Rand har renset Saidin, synes jeg ikke det er så rart at få snakker om det. De enste som merker det er jo menn som kan lede kraften, og Aes Sedaiene som har blitt fortalt det. Og resten av befolkningen i verden (randland) merker det jo ikke, og vil sikkert ikke snakke om det, da menn som leder kraften har blitt husket kun for ødeleggelsen av verden, eller nesten bare det.
Noe også jeg synes var litt rart, var at Egwene plutselig kunne lage hjertesten (cuendillar). Måtte lese boken et par ganger for å være sikker på at jeg ikke hadde hoppet over noe viktig i hennes research på cuendillar. Men det samme synes jeg da Rand plutselig renset saidin, han fikk en idè han grublet på mye, men som vi ikke fikk vite så mye om.
Gleder meg til KoD!
"Frykten er en svikter, som mang en gang har forspilt en seier, av frykt for handling" - Fritt oversatt fra W. Shakespeare.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Prøvde å sjekke http://www.tiden.no , men ingen av lenkene funka... 
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.



