Page 2 of 3
Posted: Thu May 18, 2006 20:06
by Kjetil
Foruten at det var Terje som vant, ikke Loki

Posted: Thu May 18, 2006 20:43
by Nynaeve
Jeg gidder ikke å Late som jeg har hatt en flott 17. mai, engang!
Her snødde det. Snødde! Og haglet. Pluss en iskald vind! Jippi!
Der røk den sjansen til å bruke opp alle pengene fra mamma på is!
Hele moroa med 17. mai ødelagt av været.
Jaja, var på fest natt til 17. mai, så har kanskje fått litt moro.
Posted: Sat May 20, 2006 13:55
by Sauegjeteren
Kjetil wrote:Foruten at det var Terje som vant, ikke Loki

Men kanskje Terje ga bort premien sin? Altså til Loki... Og det sto da virkelig ikke at Loki vant, gjorde det?

Re: GRATULERER MED DAGEN NORGE!
Posted: Mon May 29, 2006 0:15
by Terje
Sauegjeteren wrote:
Skal jeg gå inn på detaljene eller skjønner du det likevel?
detaljer, takk, i og med at den Norske Grundlov af 1814 i sin tid var blant de mest banebrytende grunnlover i verden.
Terje wrote:MSN med Loki til sola sto opp
Aha, det var altså han som fikk premie fra oversettelseskonkuransen. Ei natt med Terje.

Natt og natt, fru Blom. Sola står opp rundt klokka 2-4 i Trondheim for tida, så...
Posted: Mon May 29, 2006 18:58
by Sauegjeteren
Terje wrote:detaljer, takk, i og med at den Norske Grundlov af 1814 i sin tid var blant de mest banebrytende grunnlover i verden.
Tull på deg i mente. Altså. Norge var inspirert av amerikansk og fransk grunnlov. Og de revolusjonene er mer kjent på verdensbasis vil jeg tro. Akkurat hva som sto i grunnloven av
mai 1814 vet jeg ikke, men jeg finner fort mesteparten av det som sto i grunnloven av
november. Svenskene godtok nemlig ikke vår grunnlov og gjorde den om. De ble ferdige i november. Hadde det vært opp til dem hadde vi feiret grunnlovsdag i november. BRRR. Kaldt.
Og hvorfor er våres grunnlov så banebrytende?
Jeg regner med at du tar poenget min kjære Terje?
Posted: Mon May 29, 2006 22:07
by Terje
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du kan kalle den en "tullegrunnlov". Greit nok, den har noen mangler, som at parlamentarismen ikke har blitt inkorporert i den ennå, men den er likevel en helt funksjonell grunnlov; den gjør det en grunnlov skal, nemlig å slå fast de politiske spillereglene.
Du må nok argumentere bedre enn det der.
Og når det gjelder november:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... grunnloven&&
Posted: Tue May 30, 2006 14:39
by Sauegjeteren
Pokker, hadde jeg ikke likt ham skulle jeg dengt samfunnsfaglæreren. Han lyver!
Posted: Tue May 30, 2006 17:23
by Kjetil
Jeg tror det er norges stormannsgallskapkomplekser, samt "Det er typisk norsk å være god!" som har skrytt norges ubetydelige grunnlov opp i skyene.
Posted: Tue May 30, 2006 22:04
by Terje
Tja. Det er jo en av de eldste grunnlovene som framdeles er i bruk; mange av de liberale og progressive grunnlovene som ble laget rundt om i Europa i tida rundt Napoleonskrigene ble annullert og knust av forskjellige reaksjonære regimer etter 1800-tallets mange revolusjoner (eller kanskje mer presist: revolusjonsforsøk). En sjebne som altså ikke ble Norges Grundlov til del, i og med at vi klarte å overbevise svenskekongen om (eventuelt narret s.k. til å tro) at det ville være mer å tjene på å la den være i fred enn å prøve å fjerne den.
I og med at unionen mellom Norge og Sverige dessuten var en personalunion, i motsetning til "unionen" mellom Norge og Danmark", var ble dessuten grunnloven vår faktisk tatt i bruk...
Med andre ord, om den er så enestående som mange vil ha det til, er diskutabelt, men den er utvilsomt ganske spesiell...
Posted: Wed May 31, 2006 10:43
by Kjetil
Hehe, egentlig så vet jeg ikke så mye om Norges Grundlov, følte bare for å provosere
Håper du kan tilgi meg.
Posted: Wed May 31, 2006 14:46
by Ceres
Vet nok også alt for lite, men jeg vet dette - den tillot ikke jøder og sigøynere å komme inn i landet, den inneholdt ikke parlamentarisme, og den tillot ikke kvinner å stemme. Ikke alle menn heller.
Men for all del, nydelige greier at vi klarte å få den skrevet ned. Og så er det jo skrevet så mange flotte sanger rundt anledningen - Norge i Rødt, Hvitt og Blått, Ja - vi elsker, Kom Mai du skjønne milde....
Musikken er god nok grunn for meg til fortsatt å feire 17. Ikke fordi jeg digger sliker sanger, men fordi jeg synes de er nydelige på sin måte, og de fortjener en dag i året.
Posted: Wed May 31, 2006 16:32
by Kjetil
Den tillot alle menn over 25år med en hvis formue/landjord å stemme om jeg ikke husker riv ruskende galt.
Det var visst veldig inkluderende på den tida.
Posted: Wed May 31, 2006 18:01
by Sauegjeteren
Kjetil wrote:Den tillot alle menn over 25år med en hvis formue/landjord å stemme om jeg ikke husker riv ruskende galt.
Det var visst veldig inkluderende på den tida.
Joda, husker jeg ikke feil ble folk veldig glade for det ja.
Posted: Wed May 31, 2006 18:49
by Faile
Kom Mai, du skjønne milde er vel egentlig en tysk sang..?
måtte oversette den fra tysk til norsk her siste tysktimen før sommeren. det er slikt tysklæreren min synes er gøy.
Posted: Wed May 31, 2006 19:24
by Ceres
Den er i hvert fall sunget i Mai, gjerne den syttende. Cognito ergo sum... Eller ikke... Uansett er den fin.

God stemning.