Orson Scott Card
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Han som sa til Gandalv at nazgulane var laus, og at han burde dra til Jarnagard ja. Snakkar med fuglar o.l., og sendte Gwaihir til Orthanc, som vart redninga for Gandalv.
Han sa kanskje ikkje noko direkte, men Gandalv refererte vel noko av det han sa.
Og det var nok offtopic. Favoritt-karakterar ...? Kan kanskje nemne eit par, og so har eg sikkert gløymd fleire:
Zeddicus Z'ul Zorander frå Sword of Truth. Scener som den med Adie og trollmannssteinen hans er heilt fantastiske.
Tyrion Lannister frå ASoIaF. Size doesn't matter. Storebror Jamie har vorte ein god del betre utover i serien òg.
Gandalv. Kommentarar er vel overflødige...
Matrim Cauthon frå tWoT. Har eigentleg ikkje noko spesielt å seie om han, anna enn at han er ein av favorittane frå tWoT.
Han sa kanskje ikkje noko direkte, men Gandalv refererte vel noko av det han sa.
Og det var nok offtopic. Favoritt-karakterar ...? Kan kanskje nemne eit par, og so har eg sikkert gløymd fleire:
Zeddicus Z'ul Zorander frå Sword of Truth. Scener som den med Adie og trollmannssteinen hans er heilt fantastiske.
Tyrion Lannister frå ASoIaF. Size doesn't matter. Storebror Jamie har vorte ein god del betre utover i serien òg.
Gandalv. Kommentarar er vel overflødige...
Matrim Cauthon frå tWoT. Har eigentleg ikkje noko spesielt å seie om han, anna enn at han er ein av favorittane frå tWoT.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

- Posts: 1659
- Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
- Location: Tellus
Jon Snow, fra asoiaf, men han har falt mye etter en strålende start i bok en. Håper han kommer mer tilbake nå i a Storm of swords.
Selfølgelig Jamie, Tyrion, og Joffery Lannister fra samme serie. Tyrion muligens alltids favoritt.
Fra lotr, Vidvandre, og Faramir.
Fra Harry Potter
Moony, og padfoot (og James potter)
Fra wot; Lan, og Moraine.
Selfølgelig Jamie, Tyrion, og Joffery Lannister fra samme serie. Tyrion muligens alltids favoritt.
Fra lotr, Vidvandre, og Faramir.
Fra Harry Potter
Fra wot; Lan, og Moraine.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Joffrey?! Imponerende. Eg er heller stolt av min evne til å ikkje autohate usympatiske karakterar, men Joffrey må eg innrømme eg sleit med å svelge. (Skjønt ikkje på langt nær like mykje som til dømes Nynaeve.... *grøss*)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

- Posts: 1659
- Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
- Location: Tellus
Han er en veldig bra karakter synes jeg. Han er ynkelig, feig og har en trang for å ydmyke andre. Hva er det å ikke like? Desuten er Cersei latterlig beskyttende, og trangsynt med han, og for ikke å snakke om hvor imponerende han er med, en crossbow.
Men hvordan kan du ha Eddard Stark som en av favorittene dine?
Spoiler
Og The onion knight har heller ikke gjort store inntrykket på meg, men han kommer vel mer med. Samme går vel på Littlefinger.
Men hvordan kan du ha Eddard Stark som en av favorittene dine?
Spoiler
Spoiler
han dør jo med en gang...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Liker karakteren. Han klarar å vere edel og modig utan å vere kjedeleg eller irriterande, det er ein prestasjon.Wolfbrother wrote:Men hvordan kan du ha Eddard Stark som en av favorittene dine?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Når jeg først har sagt noen av mine ikke-WoT favoritter så må jeg nesten følge opp med hvem de er. Det sier mye om hvilken type person man er, synes i hvert fall jeg.
Mattrim Cauthon! Jeg likte ham ikke i de første bøkene, da han var under innflytelse av den ekle dolken, men han har vokst i de siste bøkene og er blitt den eneste til å virkelig stå imot de inpåslitne "supergirls". Nynaeve, Egwene og Elayne, spesielt i KoD, er boring! Egwene har spilt seg opp, men de to andre er forferdelig kjedelige.
Min favoritt ASoIaF karakter (har bare lest de to første bøkene) er vel Jon Snow, Tyrion Lannister og albinoulven Ghost.
Mattrim Cauthon! Jeg likte ham ikke i de første bøkene, da han var under innflytelse av den ekle dolken, men han har vokst i de siste bøkene og er blitt den eneste til å virkelig stå imot de inpåslitne "supergirls". Nynaeve, Egwene og Elayne, spesielt i KoD, er boring! Egwene har spilt seg opp, men de to andre er forferdelig kjedelige.
Min favoritt ASoIaF karakter (har bare lest de to første bøkene) er vel Jon Snow, Tyrion Lannister og albinoulven Ghost.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Her er mine:
-Jorek Byrnison, DMM
-Damer Flinn, WoT
-Dain, Skammar-serien
-Lyra og Pan, DMM
-Epsilon, Tegnetsforsvarere
Den som er på toppen må bli Mat Cauthon da.
-Jorek Byrnison, DMM
-Damer Flinn, WoT
-Dain, Skammar-serien
-Lyra og Pan, DMM
-Epsilon, Tegnetsforsvarere
Den som er på toppen må bli Mat Cauthon da.
Last edited by Ashaman on Thu May 25, 2006 9:43, edited 1 time in total.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Skal vi se... tror jeg tar dette i seriemessing rekkefølge:
ASOIAF:
- Arya "Underfoot" Stark: Tøff, lita jente. Kanskje litt vel snarrådig til å være elleve, men...
- Brienne "The beauty" of Tarth: Ei visstnok stygg og stor dame som liker å leke ridder. Seriøst naiv, og en stor tilhenger av "the chivalrious values". Liker sårheta som ligger i karakteren, og den karakterstyrkahun gang på gang framviser. Har egentlig mange likhetstrekk med Sansa Stark, når jeg tenker meg om.
- Tyrion "The Imp" Lannister: Tyrion er blandingen av alle de tøffe egenskapene til Martins karakterer. Han er edel, på sitt vis, men har på samme tid en nådeløs strek en mil bred. Måten han beskytter familien sin på, samtidig som han også i forhold til dem lever opp til det gamle jungelordet "A Lannister always pays his debts," er rå.
Dette er kanskje de best likte, men også Prinsen av Dorne, Jon, Bran, Jaime, Kevan, Tywin, Petyr, og flere mindre bikarakterer jeg ikke kommer på i farten, er blant favorittene mine.
Malazan:
- Quick Ben og Kalam: Et radarpar uten like. Imperiets sterkeste trollmann og dets beste snikmorder er utrolig underholdende å lese om, både fordi de sammen har en herlig morbid og galgenhumoristisk, eh, humor, og fordi de er bortimot uslåelige når de samarbeider i kamp.
- Bottle: Muligens Imperiets nest mektigste trollmann, selv om hverken han eller andre vet det. En utrolig sympatisk og jordnær soldat, som hele tida går og tenker på bestemora si."Compassion existed when and only when one could step outside oneself, to suddenly see the bars from outside the cage." Sier alt, egentlig.
- Trull Sengar: Tiste Edur, og bror til Rhulad. Den eneste Tiste Edur som stiller spørsmål ved politikken folkets hans fører. En imponerende personlighet, som jeg anser som en sikker kandidat til stillinga som Knight of High House Shadow.
- Karsa "Toblakai" Orlong: En barabarisk kriger som minner meg om Illyrias påstand om at "the true leader is as moral as a hurricane; empty, but for the horror of its gale." Minner også litt om Illyria, ettersom han ser på samfunnet gjennom litt andre briller enn de fleste andre han treffer.
- Tehol Beddict: Et sinnsykt finansgeni, som bor i ei rønne i Lether. Han utviser en barnlig entusiasme og uskyldighet som er utrolig. At han konspirerer for å forårsake en kollaps i Lethers økonomi er heller ingen turn-off, og samspillet mellom ham og tjeneren hans, "Bugg", er underholdende.
Mange flere her også, naturligvis, som Ganoes Paran, Cutter, Apsalar, Mappo, The Rope, Shadowthrone, Tavore Paran, Keneb, Coltaine, Fiddler/Strings, hele 14th Army, Iskarat Pust, Onrack The Broken, og mange flere.
Ellers:
- Samuel Vimes, Discworld: Jordnær på grensen til det suicidale.En virkelig patriot.
- Zedd, Sword of Truth: Hva kan man si? Zedd er Zedd, og den allerede nevnte scena med ham, Adie the Bone Woman og hans Wizard Rock, er verdt hele denne middelmådige seria alene. Slenger med Nathan Rahl her, jeg også.
- Rhodry Maelwaedd, Deverry og Westlands Cycle'ene: En lojal og edel berserker. Forholdet hans til Jill og til sine "foreldre" bidrar til å gi ham litt mer dybde.
- Isaac Dan Van Der Grimnebulin, Perdido Street Station: En passe usympatisk hovedperson, med en syk sans for humor og et voldsomt intellekt. Inntrykket mitt av ham ble imidlertid noe ødelagt av måten han behandler Yagharek på i den siste scena de har sammen i boka. Snakk om ikke å vise takknemmelighet...
- FitzChivalry Farseer, The Farseer Trilogy og The Tawny Man Trilogi: Dette er den karakteren jeg oftest omtaler som all-time-favoritten min. Det kan ha noe med at han er førstepersonsperspektiv-hovedperson i seks mursteiner, men det er også noe sårt og rørende ved den stoffmisbrukende bastardberserkeren med magiske talenter. En av få karakterer hvis sjebne har fått tårene til å renne hos meg, og det ikke bare i Farseer, men også i Tawny Man. Imponerende.
- Arthur Dent, Haiker-"trilogien": Arthur Dent har jeg et noe spesielt forhold til, for Arthur Dent er meg.
- Wednesday, American Gods: En slu, konspirerende og forrædersk mann med mange hemmeligheter, selv om de er noe enkle å gjennomskue for oss med kjennskap til betydninga av ukedagenes navn...
- Sandman, The Sandman: Forandringa Morpheus gjennomgår fra Preludes & Nocturnes til The Wake, er mildt sagt imponerende å bevitne. En annen fantasykarakter hvis sjebne rørte meg til tårer. Neil Gaiman er min Gud.
- Lucifer, The Sandman og Lucifer: Hva kan man si? Lucifer er Lucifer; kanskje den beste framstillinga av en mytologisk figur jeg har sett.
Jeg har sikkert glemt en del, men...
ASOIAF:
- Arya "Underfoot" Stark: Tøff, lita jente. Kanskje litt vel snarrådig til å være elleve, men...
- Brienne "The beauty" of Tarth: Ei visstnok stygg og stor dame som liker å leke ridder. Seriøst naiv, og en stor tilhenger av "the chivalrious values". Liker sårheta som ligger i karakteren, og den karakterstyrkahun gang på gang framviser. Har egentlig mange likhetstrekk med Sansa Stark, når jeg tenker meg om.
Storm of Swords
At hun skulle forelske seg i Jaime, en annen favoritt, er også bra.
Dette er kanskje de best likte, men også Prinsen av Dorne, Jon, Bran, Jaime, Kevan, Tywin, Petyr, og flere mindre bikarakterer jeg ikke kommer på i farten, er blant favorittene mine.
Malazan:
- Quick Ben og Kalam: Et radarpar uten like. Imperiets sterkeste trollmann og dets beste snikmorder er utrolig underholdende å lese om, både fordi de sammen har en herlig morbid og galgenhumoristisk, eh, humor, og fordi de er bortimot uslåelige når de samarbeider i kamp.
- Bottle: Muligens Imperiets nest mektigste trollmann, selv om hverken han eller andre vet det. En utrolig sympatisk og jordnær soldat, som hele tida går og tenker på bestemora si."Compassion existed when and only when one could step outside oneself, to suddenly see the bars from outside the cage." Sier alt, egentlig.
- Trull Sengar: Tiste Edur, og bror til Rhulad. Den eneste Tiste Edur som stiller spørsmål ved politikken folkets hans fører. En imponerende personlighet, som jeg anser som en sikker kandidat til stillinga som Knight of High House Shadow.
- Karsa "Toblakai" Orlong: En barabarisk kriger som minner meg om Illyrias påstand om at "the true leader is as moral as a hurricane; empty, but for the horror of its gale." Minner også litt om Illyria, ettersom han ser på samfunnet gjennom litt andre briller enn de fleste andre han treffer.
- Tehol Beddict: Et sinnsykt finansgeni, som bor i ei rønne i Lether. Han utviser en barnlig entusiasme og uskyldighet som er utrolig. At han konspirerer for å forårsake en kollaps i Lethers økonomi er heller ingen turn-off, og samspillet mellom ham og tjeneren hans, "Bugg", er underholdende.
Mange flere her også, naturligvis, som Ganoes Paran, Cutter, Apsalar, Mappo, The Rope, Shadowthrone, Tavore Paran, Keneb, Coltaine, Fiddler/Strings, hele 14th Army, Iskarat Pust, Onrack The Broken, og mange flere.
Ellers:
- Samuel Vimes, Discworld: Jordnær på grensen til det suicidale.En virkelig patriot.
- Zedd, Sword of Truth: Hva kan man si? Zedd er Zedd, og den allerede nevnte scena med ham, Adie the Bone Woman og hans Wizard Rock, er verdt hele denne middelmådige seria alene. Slenger med Nathan Rahl her, jeg også.
- Rhodry Maelwaedd, Deverry og Westlands Cycle'ene: En lojal og edel berserker. Forholdet hans til Jill og til sine "foreldre" bidrar til å gi ham litt mer dybde.
- Isaac Dan Van Der Grimnebulin, Perdido Street Station: En passe usympatisk hovedperson, med en syk sans for humor og et voldsomt intellekt. Inntrykket mitt av ham ble imidlertid noe ødelagt av måten han behandler Yagharek på i den siste scena de har sammen i boka. Snakk om ikke å vise takknemmelighet...
- FitzChivalry Farseer, The Farseer Trilogy og The Tawny Man Trilogi: Dette er den karakteren jeg oftest omtaler som all-time-favoritten min. Det kan ha noe med at han er førstepersonsperspektiv-hovedperson i seks mursteiner, men det er også noe sårt og rørende ved den stoffmisbrukende bastardberserkeren med magiske talenter. En av få karakterer hvis sjebne har fått tårene til å renne hos meg, og det ikke bare i Farseer, men også i Tawny Man. Imponerende.
- Arthur Dent, Haiker-"trilogien": Arthur Dent har jeg et noe spesielt forhold til, for Arthur Dent er meg.
- Wednesday, American Gods: En slu, konspirerende og forrædersk mann med mange hemmeligheter, selv om de er noe enkle å gjennomskue for oss med kjennskap til betydninga av ukedagenes navn...
- Sandman, The Sandman: Forandringa Morpheus gjennomgår fra Preludes & Nocturnes til The Wake, er mildt sagt imponerende å bevitne. En annen fantasykarakter hvis sjebne rørte meg til tårer. Neil Gaiman er min Gud.
- Lucifer, The Sandman og Lucifer: Hva kan man si? Lucifer er Lucifer; kanskje den beste framstillinga av en mytologisk figur jeg har sett.
Jeg har sikkert glemt en del, men...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Woden, The Hanged God, I presume?Terje wrote: - Wednesday, American Gods: En slu, konspirerende og forrædersk mann med mange hemmeligheter, selv om de er noe enkle å gjennomskue for oss med kjennskap til betydninga av ukedagenes navn...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
(Gnir seg i hendene). He he, her var det mange jeg ikke har kommet til enna. Gleder meg!Terje wrote: Malazan:
- Quick Ben og Kalam: Et radarpar uten like. Imperiets sterkeste trollmann og dets beste snikmorder er utrolig underholdende å lese om, både fordi de sammen har en herlig morbid og galgenhumoristisk, eh, humor, og fordi de er bortimot uslåelige når de samarbeider i kamp.
- Bottle: Muligens Imperiets nest mektigste trollmann, selv om hverken han eller andre vet det. En utrolig sympatisk og jordnær soldat, som hele tida går og tenker på bestemora si."Compassion existed when and only when one could step outside oneself, to suddenly see the bars from outside the cage." Sier alt, egentlig.
- Trull Sengar: Tiste Edur, og bror til Rhulad. Den eneste Tiste Edur som stiller spørsmål ved politikken folkets hans fører. En imponerende personlighet, som jeg anser som en sikker kandidat til stillinga som Knight of High House Shadow.
- Karsa "Toblakai" Orlong: En barabarisk kriger som minner meg om Illyrias påstand om at "the true leader is as moral as a hurricane; empty, but for the horror of its gale." Minner også litt om Illyria, ettersom han ser på samfunnet gjennom litt andre briller enn de fleste andre han treffer.
- Tehol Beddict: Et sinnsykt finansgeni, som bor i ei rønne i Lether. Han utviser en barnlig entusiasme og uskyldighet som er utrolig. At han konspirerer for å forårsake en kollaps i Lethers økonomi er heller ingen turn-off, og samspillet mellom ham og tjeneren hans, "Bugg", er underholdende.
Kan du ikke opprette en egen tråd for American Gods? Jeg er som alltid meget interessert og lurer på om det er noe for meg
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
ARGH! CURSE YOU! PROPPA MED SPOILERE!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!

