Orson Scott Card

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Han som sa til Gandalv at nazgulane var laus, og at han burde dra til Jarnagard ja. Snakkar med fuglar o.l., og sendte Gwaihir til Orthanc, som vart redninga for Gandalv.

Han sa kanskje ikkje noko direkte, men Gandalv refererte vel noko av det han sa.

Og det var nok offtopic. Favoritt-karakterar ...? Kan kanskje nemne eit par, og so har eg sikkert gløymd fleire:
Zeddicus Z'ul Zorander frå Sword of Truth. Scener som den med Adie og trollmannssteinen hans er heilt fantastiske.
Tyrion Lannister frå ASoIaF. Size doesn't matter. Storebror Jamie har vorte ein god del betre utover i serien òg.
Gandalv. Kommentarar er vel overflødige...
Matrim Cauthon frå tWoT. Har eigentleg ikkje noko spesielt å seie om han, anna enn at han er ein av favorittane frå tWoT.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jon Snow, fra asoiaf, men han har falt mye etter en strålende start i bok en. Håper han kommer mer tilbake nå i a Storm of swords.

Selfølgelig Jamie, Tyrion, og Joffery Lannister fra samme serie. Tyrion muligens alltids favoritt.

Fra lotr, Vidvandre, og Faramir.

Fra Harry Potter :P Moony, og padfoot (og James potter)

Fra wot; Lan, og Moraine.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Joffrey?! Imponerende. Eg er heller stolt av min evne til å ikkje autohate usympatiske karakterar, men Joffrey må eg innrømme eg sleit med å svelge. (Skjønt ikkje på langt nær like mykje som til dømes Nynaeve.... *grøss*)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Han er en veldig bra karakter synes jeg. Han er ynkelig, feig og har en trang for å ydmyke andre. Hva er det å ikke like? Desuten er Cersei latterlig beskyttende, og trangsynt med han, og for ikke å snakke om hvor imponerende han er med, en crossbow.

Men hvordan kan du ha Eddard Stark som en av favorittene dine?
Spoiler
Spoiler
han dør jo med en gang...
Og The onion knight har heller ikke gjort store inntrykket på meg, men han kommer vel mer med. Samme går vel på Littlefinger.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wolfbrother wrote:Men hvordan kan du ha Eddard Stark som en av favorittene dine?
Liker karakteren. Han klarar å vere edel og modig utan å vere kjedeleg eller irriterande, det er ein prestasjon.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Når jeg først har sagt noen av mine ikke-WoT favoritter så må jeg nesten følge opp med hvem de er. Det sier mye om hvilken type person man er, synes i hvert fall jeg.

Mattrim Cauthon! Jeg likte ham ikke i de første bøkene, da han var under innflytelse av den ekle dolken, men han har vokst i de siste bøkene og er blitt den eneste til å virkelig stå imot de inpåslitne "supergirls". Nynaeve, Egwene og Elayne, spesielt i KoD, er boring! Egwene har spilt seg opp, men de to andre er forferdelig kjedelige.


Min favoritt ASoIaF karakter (har bare lest de to første bøkene) er vel Jon Snow, Tyrion Lannister og albinoulven Ghost.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Her er mine:

-Jorek Byrnison, DMM
-Damer Flinn, WoT
-Dain, Skammar-serien
-Lyra og Pan, DMM
-Epsilon, Tegnetsforsvarere

Den som er på toppen må bli Mat Cauthon da.
Last edited by Ashaman on Thu May 25, 2006 9:43, edited 1 time in total.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Jorek Byrnison (ham vil jeg aldri glemme)
Gandalv - en fantastisk autoritet
Matt Cauthon - bare kul, rett og slett :P
Rand al'Thor - kommer ikke utenom ham
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jorek Byrnison er dødskul... Han er innmari nydelig... Jeg ble helt forelska i han, og blir det vær gang jeg leser serien...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Skal vi se... tror jeg tar dette i seriemessing rekkefølge:

ASOIAF:
- Arya "Underfoot" Stark: Tøff, lita jente. Kanskje litt vel snarrådig til å være elleve, men...
- Brienne "The beauty" of Tarth: Ei visstnok stygg og stor dame som liker å leke ridder. Seriøst naiv, og en stor tilhenger av "the chivalrious values". Liker sårheta som ligger i karakteren, og den karakterstyrkahun gang på gang framviser. Har egentlig mange likhetstrekk med Sansa Stark, når jeg tenker meg om.
Storm of Swords
At hun skulle forelske seg i Jaime, en annen favoritt, er også bra.
- Tyrion "The Imp" Lannister: Tyrion er blandingen av alle de tøffe egenskapene til Martins karakterer. Han er edel, på sitt vis, men har på samme tid en nådeløs strek en mil bred. Måten han beskytter familien sin på, samtidig som han også i forhold til dem lever opp til det gamle jungelordet "A Lannister always pays his debts," er rå.

Dette er kanskje de best likte, men også Prinsen av Dorne, Jon, Bran, Jaime, Kevan, Tywin, Petyr, og flere mindre bikarakterer jeg ikke kommer på i farten, er blant favorittene mine.

Malazan:
- Quick Ben og Kalam: Et radarpar uten like. Imperiets sterkeste trollmann og dets beste snikmorder er utrolig underholdende å lese om, både fordi de sammen har en herlig morbid og galgenhumoristisk, eh, humor, og fordi de er bortimot uslåelige når de samarbeider i kamp.
- Bottle: Muligens Imperiets nest mektigste trollmann, selv om hverken han eller andre vet det. En utrolig sympatisk og jordnær soldat, som hele tida går og tenker på bestemora si."Compassion existed when and only when one could step outside oneself, to suddenly see the bars from outside the cage." Sier alt, egentlig.
- Trull Sengar: Tiste Edur, og bror til Rhulad. Den eneste Tiste Edur som stiller spørsmål ved politikken folkets hans fører. En imponerende personlighet, som jeg anser som en sikker kandidat til stillinga som Knight of High House Shadow.
- Karsa "Toblakai" Orlong: En barabarisk kriger som minner meg om Illyrias påstand om at "the true leader is as moral as a hurricane; empty, but for the horror of its gale." Minner også litt om Illyria, ettersom han ser på samfunnet gjennom litt andre briller enn de fleste andre han treffer.
- Tehol Beddict: Et sinnsykt finansgeni, som bor i ei rønne i Lether. Han utviser en barnlig entusiasme og uskyldighet som er utrolig. At han konspirerer for å forårsake en kollaps i Lethers økonomi er heller ingen turn-off, og samspillet mellom ham og tjeneren hans, "Bugg", er underholdende.

Mange flere her også, naturligvis, som Ganoes Paran, Cutter, Apsalar, Mappo, The Rope, Shadowthrone, Tavore Paran, Keneb, Coltaine, Fiddler/Strings, hele 14th Army, Iskarat Pust, Onrack The Broken, og mange flere.

Ellers:
- Samuel Vimes, Discworld: Jordnær på grensen til det suicidale.En virkelig patriot.
- Zedd, Sword of Truth: Hva kan man si? Zedd er Zedd, og den allerede nevnte scena med ham, Adie the Bone Woman og hans Wizard Rock, er verdt hele denne middelmådige seria alene. Slenger med Nathan Rahl her, jeg også.
- Rhodry Maelwaedd, Deverry og Westlands Cycle'ene: En lojal og edel berserker. Forholdet hans til Jill og til sine "foreldre" bidrar til å gi ham litt mer dybde.
- Isaac Dan Van Der Grimnebulin, Perdido Street Station: En passe usympatisk hovedperson, med en syk sans for humor og et voldsomt intellekt. Inntrykket mitt av ham ble imidlertid noe ødelagt av måten han behandler Yagharek på i den siste scena de har sammen i boka. Snakk om ikke å vise takknemmelighet...
- FitzChivalry Farseer, The Farseer Trilogy og The Tawny Man Trilogi: Dette er den karakteren jeg oftest omtaler som all-time-favoritten min. Det kan ha noe med at han er førstepersonsperspektiv-hovedperson i seks mursteiner, men det er også noe sårt og rørende ved den stoffmisbrukende bastardberserkeren med magiske talenter. En av få karakterer hvis sjebne har fått tårene til å renne hos meg, og det ikke bare i Farseer, men også i Tawny Man. Imponerende.
- Arthur Dent, Haiker-"trilogien": Arthur Dent har jeg et noe spesielt forhold til, for Arthur Dent er meg.
- Wednesday, American Gods: En slu, konspirerende og forrædersk mann med mange hemmeligheter, selv om de er noe enkle å gjennomskue for oss med kjennskap til betydninga av ukedagenes navn... ;)
- Sandman, The Sandman: Forandringa Morpheus gjennomgår fra Preludes & Nocturnes til The Wake, er mildt sagt imponerende å bevitne. En annen fantasykarakter hvis sjebne rørte meg til tårer. Neil Gaiman er min Gud.
- Lucifer, The Sandman og Lucifer: Hva kan man si? Lucifer er Lucifer; kanskje den beste framstillinga av en mytologisk figur jeg har sett.


Jeg har sikkert glemt en del, men...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote: - Wednesday, American Gods: En slu, konspirerende og forrædersk mann med mange hemmeligheter, selv om de er noe enkle å gjennomskue for oss med kjennskap til betydninga av ukedagenes navn... ;)
Woden, The Hanged God, I presume? :D *får endå meir lyst til å lese "American Gods". Odin er muligens min all-time favoritt blant mytologiske skikkelser, han er så herleg full av kontrastar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ta deg tida til American Gods. Den tar maks to uker.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote: Malazan:
- Quick Ben og Kalam: Et radarpar uten like. Imperiets sterkeste trollmann og dets beste snikmorder er utrolig underholdende å lese om, både fordi de sammen har en herlig morbid og galgenhumoristisk, eh, humor, og fordi de er bortimot uslåelige når de samarbeider i kamp.
- Bottle: Muligens Imperiets nest mektigste trollmann, selv om hverken han eller andre vet det. En utrolig sympatisk og jordnær soldat, som hele tida går og tenker på bestemora si."Compassion existed when and only when one could step outside oneself, to suddenly see the bars from outside the cage." Sier alt, egentlig.
- Trull Sengar: Tiste Edur, og bror til Rhulad. Den eneste Tiste Edur som stiller spørsmål ved politikken folkets hans fører. En imponerende personlighet, som jeg anser som en sikker kandidat til stillinga som Knight of High House Shadow.
- Karsa "Toblakai" Orlong: En barabarisk kriger som minner meg om Illyrias påstand om at "the true leader is as moral as a hurricane; empty, but for the horror of its gale." Minner også litt om Illyria, ettersom han ser på samfunnet gjennom litt andre briller enn de fleste andre han treffer.
- Tehol Beddict: Et sinnsykt finansgeni, som bor i ei rønne i Lether. Han utviser en barnlig entusiasme og uskyldighet som er utrolig. At han konspirerer for å forårsake en kollaps i Lethers økonomi er heller ingen turn-off, og samspillet mellom ham og tjeneren hans, "Bugg", er underholdende.
(Gnir seg i hendene). He he, her var det mange jeg ikke har kommet til enna. Gleder meg! :D

Kan du ikke opprette en egen tråd for American Gods? Jeg er som alltid meget interessert og lurer på om det er noe for meg
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Egen tråd? Hvorfor det?


OBS! SPOILERE!!!
http://www.wotmania.com/bookreviewsbook.asp?ID=271
Last edited by Terje on Tue May 30, 2006 21:42, edited 1 time in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3442
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

ARGH! CURSE YOU! PROPPA MED SPOILERE!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Post Reply