Filosofiske tanker om årsaken til handlinger

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

skal du faktorisere hver eneste handling til hver minste lille følelse og inntrykk, finner du nok noe selvisk i det meste, ja. men du finner nok også i mange handlinger mer uselvisk enn egoistisk, og da er det, i min mening, en uselvisk handling.
Noe sånt jeg skulle si, er helt enig med stine.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

skal du faktorisere hver eneste handling til hver minste lille følelse og inntrykk, finner du nok noe selvisk i det meste, ja.
Det er jo det jeg sier, jo.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

merk ja'en i slutten av setningen;) men den kan være veldig liten og etter min mening så liten at den ikke burde telle.
(hm...var det jeg sa nå veldig uforståelig?)

(er vel litt borte fra temaet nå...)
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

ja, nettopp. du kan ikke si at en handling i seg selv er egoistisk, bare fordi du kan finne en liten tynn tråd av noe selvisk der.

men jeg begynner å få en følelse av at denne diskusjonen er håpløst poengløs.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Det var nok egoene deres som drev diskusjonen videre.. :)
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

:roll:
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Av og til tviler jeg på om jeg noen gang har diskutert en diskusjon med poeng.

"Av og til"? o_Ô
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair wrote:
Loki wrote:Poenget er at handlinga er ansett som eigennyttig av personen som vel å gjere den - ellers ville han ikkje gjort den, så enkelt er det.
Utifra din tolkning av ordet "egennyttig" blir en handling egennyttig ved at den blir gjort. Konsekvensene av den kan elendige for personen som utførte det, men du hevder at da fikk han en forbedring på et mentalt plan?
Eg hevder at han meinar han/ho fekk ein forbedring på eit mentalt plan, og ettersom ingen kan påstå å/bevise at dei kjenne ein person betre enn han /ho kjenner seg sjølv, så kan ingen sei han/ho tek feil. Ergo er det ein sjølv som definerar kva som er nyttig for ein, og ein vil aldri handle på ein måte som ein ikkje meinar er den mest nyttige. Ein kan ta feil, men handlinga blir ikkje dømt utifrå resultatet, den blir dømt utifrå intensjonen. Dersom eg snublar i trappa og landar på katten og skadar den så er ikkje det ei valdeleg handling. Det er ei valdeleg hending, det. Og ein aksjon er alltid ansett som eigennyttig av aktør sjølv om den kanskje ser direkte skadeleg ut for ein observatør.
Ein finn alltid noko sjølvisk i ei handling, og alle handlingar er dermed i utgangspunktet eigennyttige. Dei treng ikkje ha ein eigennyttig effekt - effekten av handlingar klarar ein slett ikkje alltid forutsei - men dei er alltid meint å ha det.

Om nokon er ueinige med meg, så kom med eit døme på ei handling som dei anser som ikkje eigennyttig frå aktørens synspunkt, så skal eg forklare kvifor den er det.
Stine wrote:Du kan ikke si at en handling i seg selv er egoistisk, bare fordi du kan finne en liten tynn tråd av noe selvisk der.
Fyrst og fremst vil eg gjerne sjå eit argument for det der - dersom kjernemotivasjonen i ei handling er egoistisk, så er det då ingen grunn til å avskrive handlinga som egoistisk fordi det er ei rekkje større og meir tydelege følgjemotivasjoner frå denne kjernemotivasjonen?

Og dernest - korleis kan de sei at det sjølviske er så lite og tynt? Det er grunnlaget for handlinga, den absolutte fyrste og einaste motviasjonen som utløyste den, alltid.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair
Trollok
Trollok

Post by Lothair »

[quote="Loki]Ein kan ta feil, men handlinga blir ikkje dømt utifrå resultatet, den blir dømt utifrå intensjonen.[/quote]

Bullshit. Hvis jeg skal male et hus slik at det blir verdens fineste hus, betyr det da slettes ikke at jeg syntes at huset blir verdens fineste når det blir ferdigmalt. Du kan aldri dømme noe utifra intensjonen, for intensjonen har ingenting med resultat av handlingen å gjøre, den er det som utløser den, rett og slett. Du kan dømme handlingen delvis utifra intensjonen, men ikke helt, for hva du vil ha er slettes ikke alltid det du får.
Loki wrote:Dersom eg snublar i trappa og landar på katten og skadar den så er ikkje det ei valdeleg handling. Det er ei valdeleg hending, det.
... Og det har hva med egoisme og egennytte å gjøre?
Loki wrote:Ein finn alltid noko sjølvisk i ei handling, og alle handlingar er dermed i utgangspunktet eigennyttige.
Pah! Du sier selv at man skal se utifra aktørens synspunkt, og det er ikke alltid aktøren ser på en handling som egennyttig, se på Stines pengegiving. Kanskje hun hadde litt god samvittighet rett etterpå. At handlingen da er, hva, 5% egennyttig og 95% uselvisk gjør den til en egennyttig handling? Err?
Stanley Moon: I don't know what to believe.
George Spiggott: Not me, believe me!

- Bedazzled
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Phoebe i friends påstod at det å frivillig la en veps stikke seg var en fullstendig uselvisk handling. Så det så.

Så lenge vi er motivert/har følelser vil aldri en handlig bli 100% uselvisk, men det er stort sett et argument brukt af folk som bare gir fan og ikke gidd å bry seg.
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

stakkar veps.. da dør den jo..
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Vepsen dør da ikke. Bien, derimot, den dør.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Jo men det viste ikke Phoebe. Hun fant ut at hun hadde en del vepseliv på samvittigheten etter at Chandler poegterte at de døde! :)
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Gurthang wrote:Vepsen dør da ikke. Bien, derimot, den dør.
Ikke det at jeg vet mye om dette men en bie biter vel bare (med mandiblene?) Tror nok en veps dør etter å ha stuket da halve bakenden detter av.
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Phoebe i friends påstod at det å frivillig la en veps stikke seg var en fullstendig uselvisk handling. Så det så.
Men hun gjorde det for å vinne et veddemål, ergo var det en meget egoistisk handling.
Post Reply