Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Crack'd Pot Trail leder veldig opp til ei ny novellette som virker veldig lovende, så selv om du sikkert kan hoppe over CPT (du kan vel i grunn hoppe over alle K&B-novellettene), så bør du absolutt gi den en sjanse (det virker åpenbart at en del av trådene blir ført videre på en eller annen måte).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven

Post by Rodel Ituralde »

Gjenlesning av bok 4-6 i wot.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Begynt på Lord of Chaos. Går treigt om dagen.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Begynte akkurat på LoC jeg også, burde blitt ferdig før 20. februar, siden jeg vil ha den som emne på Engelsk eksamen... men tipper det ikke skjer, så blir vel heller tFoH. :roll:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Leser fjerde bok i aSoIaF, for andre gang, og gleder meg som en gærning til neste boka kommer ut, selv om det, etter alt jeg skjønner virker som en stund til.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Gjenlesing, ja. Det er ein fin ting. Eg har heile Tidshjulet-serien ståande på hybelen, men har endå ikkje starta på gjenlesinga. Det burde eg vel gjere noko med?

Og Martin fortener ôg ei gjenlesing.

Men no les eg altså Jon Fosse. For dei som ikkje er innvidd er han den største nolevande norske dramatikaren, kanskje ein av dei største i verda akkurat no.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Fosse? Wow. Norge har hatt to dramatikere i verdensklasse, Ibsen og Fosse. Og Fosse er vel ikke akkurat tapt bak ei vogn når det kommer til romaner, heller?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eg har ikkje lese meir enn fire av stykka hans så langt, men det skal ikkje forundre meg om han kan meir. Tatt i betrakting at han trass alt ser ned på teateret...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Han gjør det? Haha, så herlig! :D
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Han ville eigentleg berre dikte og kanskje skrive litt prosa, og syntes i utgangspunktet teater er noko keisamt tull, men han trengte pengar og skreiv "Nokon kjem til å kome" til ein konkurranse i 1993. Og jaggu vann han og greier. Mogleg han har forandra litt meining no, dog.

Det merkes veldig godt i teksta at det er ein ein poet som skriv, med eit veldig rytmisk språk og kjemisk fråvere av teikn, anna enn kanskje i sideteksta. Eg las "Mor og barn" i dag tidleg, og bruken av pauser og operom i teksta gjer seg vanvittig bra, altså.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hmm, kanskje en burde ta seg tid til å kikke litt på vår største dramatiker siden Ibsen i løpet av våren? Jeg er tross alt inne i en liten klassikerleseperiode, selv om jeg har en liten nedeperiode nå, og min litteraturvitersøster skryter alltid veldig mye av Fosse, samtidig som jeg muligens tror at jeg synes å huske at jeg likte de utdragene av ham vi leste på ex.fac...
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Eg er ikkje brått sikker på om han er ein klassisk klassiker, men om du skal vere oppdatert på dei store namna er han eit must.

Det eg meinte med at eg ikkje er sikker på kor klassisk han er, var forøvrig at han skriv relativt moderne. Eg ser heilt tydelege fellestrekk med Beckett og til ein viss grad Ionesco i han, altså absurdistar. Samstundes er det dette poetiske språket, om ikkje i form av enderim, så i form av rytme. Tja, jo, det er kanskje litt klassisk klassisk over det òg.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har en veldig åpen og tolerant definisjon av "klassiker", sauegjeter -- mer enn nok plass til Fosse der. ;)
- Verg., Aen., 3.315.
Yawron
Hengiven
Hengiven

Post by Yawron »

Har nå lest, skal vi se... de seks første the Black Company bøkene til Glen Cook. Likte dem, behagelig avveksling med fantasybøker som er litt kortere og mer rett på sak. Action :D

I mangel av noe annet i går, begynte jeg en gjenlesning av Terry Pratchetts Feet of Clay. Alltid gøy med en retur til the Discworld og Vimes og gjengen.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Discworld er alltid gøy. Jeg har faktisk et fag i vår som jeg mistenker kan bestås ganske enkelt ved lesning av The Science of Discworld en gang i mai. Skal bli morsomt med en gjenlesning.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply