Lotta har et godt poeng angående den finansielle siden. Fantasyfilmer er enormt dyre å lage, og den lille bølgen vi har hatt de siste ti årene eller så har på mange måter vært bieffekter av høykonjunkturen i samme periode. Økonomien generelt hat vært preget av optimisme, og dette har også manifestert seg i slike bransjer som filmbransjen.
Men som alle sikkert har fått med seg nå var denne høykonjunkturen i høy grad båret av bankenes triksing og fiksing for å kunne fortsette å tilby så billig kapital som de har gjort. Bankene har tilbudt individer og bedrifter mengder av finanskapital til nysatsinger og utvidelser innen forretningsdrift, og følgelig har økonomien ekspandert noe helt vanvittig.
Så også filmindustrien, og ergo prosjekter som LotR-filmene og Avatar.
Men nå har jo som kjent den bobla sprukket, og på grunn av bankenes problemer og de allerede innførte og forventede strengere reguleringene av finansindustrien, er det lite sannsynlig at vi vil se en like stor vilje til å ta risiko som den vi så før finanskrisa.
Lovene om tilbud og etterspørsel gjelder nok fortsatt, men jeg tviler sterkt på om WoT-filmen er sterkt nok etterspurt til å være en interessant investeringsprosjekt for folk med den nødvendige kapitalen.
Hvilket egentlig ikke plager meg så mye, kjenner jeg. Jeg elsker LotR-filmene, men samtidig føler jeg at de har... hmm, "cheapened" hele konseptet. Før, hvis du var Ringenes Herre-nerd, så krevde det litt innsats; du måtte faktisk lese alle disse (med unntak av Hobbiten) lange og/eller tunge bøkene. I dag kan du få en helt grei innføring i mythosen ved å sette deg på ræva foran TVen i et par timer.
Og jeg er snobbete (og ærlig) nok til å innrømme at jeg ikke vil at det samme skal skje med WoT. Det er kanskje ei tarvelig lita serie, men det er VÅR tarvelige serie.
Dessuten er alle grupper av natur ekskulderende, og jeg har sett hva som kan skje med LotR-forumer når det kommer flommende n00bs som bare har sett filmene...