Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Begynt på Skumringens korsvei. Snart i mål!

....men fytti...hvor mye jeg har glemt fra første gjennomlesning.
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Leser for øyeblikket "Brisingr" av Christopher Paolini.
God bok, men rett etter å ha lest ferdig The Gathering Storm, blir det som en liten bris rett etter en storm.. :roll:

Serien om Eragon anbefales sterkt, men man burde lese en annen bok først hvis man nettop er ferdig med en WoT-bok. :wink:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Har hatt Brisingr liggende en stund, men har ikke fått lest den ennå. Leser for tiden igjennom WoT på nytt igjen slik at jeg kan lese bok 12 uten å sitte med for store hull i historien grunnet elendig hukommelse.

Elles er jeg enig med TamalThor. Eragon-serien er en ganske bra serie, og anbefales helt klart.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

TamalThor wrote:Leser for øyeblikket "Brisingr" av Christopher Paolini.
God bok, men rett etter å ha lest ferdig The Gathering Storm, blir det som en liten bris rett etter en storm.. :roll:

Serien om Eragon anbefales sterkt, men man burde lese en annen bok først hvis man nettop er ferdig med en WoT-bok. :wink:
Jeg syns Eragon var så utrolig forkastelig kjedelig at jeg har store problemer med å finne noe positivt å si om den... Noe av det som irriterte meg mest, var at de kunne bruke 4 uker på å løpe en distanse på kartet som de senere tilbakela på 2-3 dager i rolig tempo, og når de i tillegg ikke gjør noe annet enn å reise, da er det bortkasta lesning..
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvordan er Eragon-serien sammenlignet med filmen?

Fordi filmen er uten tvil et av de største makkverkene jeg noengang har sett.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Lothair Mantelar wrote:Hvordan er Eragon-serien sammenlignet med filmen?

Fordi filmen er uten tvil et av de største makkverkene jeg noengang har sett.
Jeg har ikke turt å se den, med tanke på at boka var så dårlig. Filmer blir jo ofte bare verre :P
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Har kun sett filmen jeg. Og ja, makan til makkverk skal man lete lenge etter.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Elgen
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Elgen »

Filmen er grusom. Hvorfor den er blitt laget er mysterium, med tanke på hvor dårlig den var. Var kun halvferdig med boken da jeg så den, men måtte lide meg gjennom hele kinobesøket.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

Det eneste som er bra med filmen er Jeremy Irons <3.. Og det er kanskje mest fordi jeg digger han så mye fra før av. hihi. Forresten har han den kulesteklesstilen på menn jeg vet om! Ta dere en titt!
lolzi
TamalThor
Asha’man
Asha’man

Post by TamalThor »

Enig i det med filmer.. De blir ofte dårligere enn boka. Og ja, Eragon-filmen er det største makkverket noensinne laget. Men boka er bedre..

I filmen kuttet de ut over halvparten av handlingen i boka, noe som i seg selv er uhørt! Noen av de viktigste handlingene, som de videre bøkene bygger på, er kuttet ut i filmen. Så det overrasker meg sterkt dersom "Den Eldste" blir filmatisert. I så fall er ikke jeg den første som kommer til å se den filmen, for å si det sånn... :roll:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Føyer meg til all nedsablingen av filmatiseringen av Eragon - en ikke så altfor god bok gjøres til en langt i fra severdig film. Jeg mener, boka (og bøkene) er ikke så altfor mye å skryte av, tidvis kjedelige og uoppfinnsomme og karakterer uten veldig dybde, og når man faktisk klarer å maltraktere boka i en filmatisering sier det mye om filmen. De hadde jo t.o.m. ganske kapable skuespillere, allerede nevnte Irons og John Malkovich(?). Så vidt jeg vet er ingen flere filmatiseringer planlagt, og godt er egentlig det - så mye annen litteratur som fortjenes å filmatiseres!

Undrer stadig over meg selv at jeg faktisk har lest alle tre bøkene.

For egen del ligger nå Anansi Boys av Neil Gaiman klar på bordet for lesning. Fortsetter Gaimangjennomgangen som jeg har utsatt alt for lenge. American Gods var et stk god litteratur
Manbearpig
Lily
Hengiven
Hengiven

Post by Lily »

Eragon er Star Wars i Midgard. Ikke originalt uansett hvordan du snur på det (det er til og med noe tatt rett ut av WoT), og personene er så flate at de blir usynlige dersom du ser dem fra siden. Det er ikke et snev av indre logikk heller. Jeg liker ikke Eragon, bare i tilfelle noen ikke skjønte det.

Var på Gardermoen i går, og snappet med meg Neverwhere av Neil Gaiman og Down Under av Bill Bryson. Gleder meg til å lese begge to.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Undrer meg storlig over hvordan Eragon ble populær i førstningen. Kan ikke komme på hvorfor. For meg var boka (som et smårips på den tida) en ok opplevelse, men når jeg tenker tilbake på det må jeg si at boka var rett ut kjedelig og ...lite dyp. Kan hende det har noe med at han skrev boka som...15-16 åring? Men ikke vet jeg. Har nok ikke planer om å lese nestfølgende bøker, den første var mer enn nok.

Filmen var for meg et; tjohoo, ut i fantasiland på flygende teppe (drage i dette tilfellet) og slå ned et par kaniner. Den var drøy, og nok mer for småtroll enn tenåringer.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Så det er ingen som vil tale Eragons sak? Godt å høre.

Kan mye av det samme sies om Twilight av S. Meyer? Jeg har verken lest bøkene eller sett filmene, men har fått med meg at begge to skal være av ganske shabby standard.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Lothair Mantelar wrote:Så det er ingen som vil tale Eragons sak? Godt å høre.

Kan mye av det samme sies om Twilight av S. Meyer? Jeg har verken lest bøkene eller sett filmene, men har fått med meg at begge to skal være av ganske shabby standard.
Jeg har bare sett filmene, og kan skrive under på at de mangler fylde, personligheter og det meste andre man forbinder med god film... Det de derimot har er mørke digge karer som løper rundt uten klær, og man skal ikke undervurdere bare det :P Ihvertfall ikke når det også innebærer transformasjon fra digg mann til stor stilig ulv :D
Post Reply