Knife of Dreams
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Vist dere husker fra CoT (tror jeg) så sa Rand noe slik som "Jeg vil aldri la noen skade deg, jeg vil heller miste en hånd enn å la noen skade deg" til Min. Da hun hørte det fikk hun et rart, trist utrykk i ansiktet.
Mest sansynlig har hun hatt et syn om dette. Rand hadde jo mest sansynlig kommet seg unna vist det ikke var for at Min stod rett bak han og ville ha blitt truffet av ildballen hadde Rand slenkt seg til siden. Han holdt ord med andre ord
Mest sansynlig har hun hatt et syn om dette. Rand hadde jo mest sansynlig kommet seg unna vist det ikke var for at Min stod rett bak han og ville ha blitt truffet av ildballen hadde Rand slenkt seg til siden. Han holdt ord med andre ord
Når det gjelder boken så sitter jeg igjen med litt blandede følelser. Elayne, Egwene og Mat delene var svært bra, spesielt de om Mat og Egwene. Når det gjelder delen med Perrin og Faile så sitter jeg bare igjen som et stort spørsmålstegn. Hva var egentlig vitsen? Rand delen var som mange har nevnt rushet igjennom så alt for fort. Hvor mange kapitler har Rand vært involvert i nå de siste to bøkene? Tre? Mucho skuffende. Men men, det er nå helt klart den beste boken siden CoT. 
mhm
Jeg syns boka var knall jeg. Og ja, delen med Matt var drit bra. Egwene også. Spesielt når en tenker på hvor kjedelig det har vært med Egwene i de tidligere bøkene. Men Elayne var kjedlig i denne som de tidligere.
Det er jo mulig RJ bare lurer oss. At Taim selv vil ha makta uten Rand til stede, så han vil drepe Rand. Han ar jo gitt ordre om å få Rand drept før, i WH. Og det med let the lord of chaos rule. Har alltid borbinni det med DO, men vet noen tror det er Rand. Så jeg er sikker på at Taim er DF.
Det er jo mulig RJ bare lurer oss. At Taim selv vil ha makta uten Rand til stede, så han vil drepe Rand. Han ar jo gitt ordre om å få Rand drept før, i WH. Og det med let the lord of chaos rule. Har alltid borbinni det med DO, men vet noen tror det er Rand. Så jeg er sikker på at Taim er DF.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg forstår deg godt. Hele Failekidnappinga framstår egentig som ganske uviktig, i forhold til hvor mye tid som har vært brukt til det. Greit nok, det har satt Perrin i kontakt med Seanchanerne, desimert Masema og Shaidoene, og gitt Rand, gjennom Perrin, kontroll over Ghealdan. I tillegg kommer noen flere småting.Treveler wrote:Når det gjelder delen med Perrin og Faile så sitter jeg bare igjen som et stort spørsmålstegn. Hva var egentlig vitsen?
Men var dette verdt det? Kan det forsvares at han brukte så lang tid på denne plotarcen, når den tilsynelatende ikke var særlig viktig?
Jaja, kanskje betydninga av den vil komme klarere fram i neste bok...
Hehe, og så mange som det har vært er det jo litt av en prestasjon...Men men, det er nå helt klart den beste boken siden CoT.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
vel.. hva det var verdt?
1. som du sier, Rand har kontroll over mere land.
2. vi er kvitt Galina(tviler sterkt på at hun kommer seg fri)
3. shaidoene har bestemt seg for å dra tilbake og resten er sånn ca under kontroll(i alle fall står de uten en leder)
4. vi har vennskapet mellom Faile og Morgase, kan bli viktig.
5. Aram er død
men det er egentlig ikke så veldig viktig, såpass ser jeg også. mulig det bare var med fordi han trengte et plott om perrin også. hadde egntlig heller ønsket at han da tok et med ulvene, mye mer spennede å lese om...
1. som du sier, Rand har kontroll over mere land.
2. vi er kvitt Galina(tviler sterkt på at hun kommer seg fri)
3. shaidoene har bestemt seg for å dra tilbake og resten er sånn ca under kontroll(i alle fall står de uten en leder)
4. vi har vennskapet mellom Faile og Morgase, kan bli viktig.
5. Aram er død
men det er egentlig ikke så veldig viktig, såpass ser jeg også. mulig det bare var med fordi han trengte et plott om perrin også. hadde egntlig heller ønsket at han da tok et med ulvene, mye mer spennede å lese om...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
mange leser jo serien på norsk, og har ikke kommet så langt. skjønner det godt jeg! skulle liksom lese serien omigjen på norsk, men på fem uker nå har jeg ikke kommet lenger enn til midten av bok tre! har nok noe å gjøre med alle tentamnene og eksamnene...
-
Daughter of the Nine Moon
- Mørkefrende

Ettersom man måtte lese boken midt oppe i særemnestresset, bar lesingen av KoD preg en noe overflateaktig skumlesning. Så man får vel lese den igjen.
Var meget fornøyd med at vi fikk helt klare svar på mange spørsmål. I tillegg ble mange løse tråder nøstet opp.
Det skulle vel bare mangle at ting som den store redningsaksjonen, giftemålet og gåten (for dem i boken) om hvem som dreper søstre i blandt eksil Aes Sedaiene ble løst nå.
Mitt yndlingsøyeblikk må være da Tuon og Mat blir gift.
Var meget fornøyd med at vi fikk helt klare svar på mange spørsmål. I tillegg ble mange løse tråder nøstet opp.
Det skulle vel bare mangle at ting som den store redningsaksjonen, giftemålet og gåten (for dem i boken) om hvem som dreper søstre i blandt eksil Aes Sedaiene ble løst nå.
Mitt yndlingsøyeblikk må være da Tuon og Mat blir gift.
Hvor genialt er det ukke at de begge giftet seg med hverandre på grunnlag av profetier de har hørt."Bloody Matrim Cauthon is my husband."
Du finner idioter over alt. På hele kloden.
Jeg sier ofte til meg selv: Malin, du er ikke alene.
Hva med ekornverdet?
Jeg sier ofte til meg selv: Malin, du er ikke alene.
Hva med ekornverdet?
hehe.. jeg trodde jeg skulle dette av senga i latter da jeg plutselig forstod at Mat hadde sagt sitt i forlovelses prossesen uten å vite det en gang! da kunne han plutselig ikke løpe vekk fra henne slik hans egentlig tanke sikkert hadde vært...
Er det bare jeg eller er det flere som setter spørsmålstegn ved RJs bruk av profetier? Dersom Mat aldri hadde fått høre sin profeti, ville han antakelig ikke vært gift med Tuon, og da hadde jo ikke profetien gått i oppfyllelse? For en profeti er jo noe som går i oppfyllelse uansett - og da skulle den jo i prinsippet ha gått i oppfyllelse til tross for at Mat ikke hadde visst det - noe jeg ser på som høyt usansynlig... Det er flere eksempler ...
Urban tilværelse
Kanskje dette er tegn på at RJ ikke tror på spådommer og profetierCeres wrote:Er det bare jeg eller er det flere som setter spørsmålstegn ved RJs bruk av profetier? Dersom Mat aldri hadde fått høre sin profeti, ville han antakelig ikke vært gift med Tuon, og da hadde jo ikke profetien gått i oppfyllelse? For en profeti er jo noe som går i oppfyllelse uansett - og da skulle den jo i prinsippet ha gått i oppfyllelse til tross for at Mat ikke hadde visst det - noe jeg ser på som høyt usansynlig... Det er flere eksempler ...