Spennende tanke; men har Asmodean og Bashere møtt hverandre før?Gurthang wrote:Artig liten detalj er jo at Asmodean var på leting etter vin når han valgte det rommet morderen var i. Når Bashere møter Rand har han med seg en vinflaske. Tror ikke Bashere er morderen, men jeg tror han var den første jeg tenkte på.
Asmodean
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Helt enig. Hvorfor Bashere? 
Er Bashere "obvious"?RJ has repeatedly said that we should be able to figure out who the killer is. In fact, at a post-TPOD signing in NYC, he talked to Aaron Bergman about this:
I asked about Asmodean again. He said that yes, we should be able to figure it out the instant he died. He said that he thinks it's obvious now and we should definitely be able to figure it out by the end of [TPOD].
[Aaron Bergman, report from NYC book signing, 20 October 1998]
Well, RJ is obviously using the same definition of "obvious" that physics professors are wont to use. That is, it's obvious if you know the answer, and know which information is useful and which is irrelevant. It isn't "obvious" in the usual meaning of the word. Note that RJ "also claims that very, very few of the fan letters he gets are correct about [who killed Asmo]." [Post-TPOD signing, Northern Virginia, 21 November, 1998, report by John Novak.] This clearly shows that RJ's idea of "obvious" and his readers' idea of "obvious" don't really mix, do they?
However, this statement by RJ is useful in eliminating possibilities. Not even RJ could stretch "being able to figure it out the instant he died" to encompass people or things we didn't know a thing about before the killing, such as Shaidar Haran, Mesaana, or gholam.
Note that RJ's comment implies that something in TPOD should clarify the issue. One thing applicable to the suspects was the appearance of Cyndane, which did nothing but throw more fuel on the fire in the Lanfear vs. Graendal debate (see below); the other possibility is the attack on Rand in Cairhien, which Taim ordered (this is stretching it though, since the significance of the attack was not clarified for us until WH). The comment can also be used as an argument against the likelihood of suspects like Slayer and Fain, who were largely irrelevant to events in TPOD.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Det virkelig interessante, er at RJ har uttalt at han ikke liker bøker hvor alle løse tråder samles opp til slutt. Dette kan jo tyde på at han ikke bryr seg om å avsløre hvem som drepte Asmo.
For det er jo egentlig ikke en så forferdelig viktig sak å få greie på, sånn rent plottmessig...
Og, som jeg har sitert RJ på minst en gang før i tråden: "I like to see you squirm."
For det er jo egentlig ikke en så forferdelig viktig sak å få greie på, sånn rent plottmessig...
Og, som jeg har sitert RJ på minst en gang før i tråden: "I like to see you squirm."
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ingenting gjer den meir irriterande, heller.Stefan wrote:Ingenting gjør vel en serie mer udødelig enn slike mysterier!Ceres wrote:Dersom RJ ikke gir noe svar på gåta vil dette mysteriet gå ned i historien!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lews Therin Telamon
- Mørkefrende

Enig med Stefan her, håper RJ samler det meste, men til syvende og sist er det jo nettopp slike mysterier som gjør serien "din" og virkelig er en solid dose "fantasy", der man kan skape seg sin egen tolkning.
Heller mot Graendal selv.
Men noen nevnte Mazrim Taim. Er det ikke veldig mange som mener at Demandred opptrer som Taim for å være nære Rand? På samme måte som med Osan'gar (Aginor)? Det kan jo også være, siden han i det tilfellet opererer i det skjulte og et slikt snikdrap kan ha vært en måte å svekke Rand på. Husker ikke hva Demandred gjorde på den tiden. Noen andre?
Heller mot Graendal selv.
Men noen nevnte Mazrim Taim. Er det ikke veldig mange som mener at Demandred opptrer som Taim for å være nære Rand? På samme måte som med Osan'gar (Aginor)? Det kan jo også være, siden han i det tilfellet opererer i det skjulte og et slikt snikdrap kan ha vært en måte å svekke Rand på. Husker ikke hva Demandred gjorde på den tiden. Noen andre?
- In the Light - LTT
heisann. nytt medlem her
begynner egentlig å bli lei av denne diskusjonen her men...
Lanfear er den personen som har mest bevis mot seg. feks at hun er den eneste som vet om skjoldet på asmo.
og argumentet om at hun var død er bortkastet med mindre du tror Moiraine er død og(noe det etter min mening er altfor mye bevis imot)
Lanfear er den personen som har mest bevis mot seg. feks at hun er den eneste som vet om skjoldet på asmo.
og argumentet om at hun var død er bortkastet med mindre du tror Moiraine er død og(noe det etter min mening er altfor mye bevis imot)
trøtt...
*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*
*hardt arbeid lønner seg i lengden, latskap lønner seg nå*
*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*
Velkommen til oss!DahLliA wrote:heisann. nytt medlem her
Slik jeg ser det, så var Lanfear "opptatt på andre kanter"
takker og bukker.Stefan wrote:
Velkommen til oss!
Slik jeg ser det, så var Lanfear "opptatt på andre kanter"
men opptatt på andre kanter? for å finne ut hvem som drepte Asmo må man se på hvorfor de var der i det hele tatt. for det var jo bare en tilfeldighet at morderen var i det rommet Asmo gikk inn i.
og en god grunn kun Lanfear har er at hun er den eneste bortsett ifra Asmo som vet at Rand har Choeden khal'ene. så det jeg tror skjedde er at Lanfear kom seg ut av Finnland, fikk ordre av den Mørkeste om å finne CK uten å drepe Rand. så dro hun dit Rand var og lette etter CK. Asmo leter etter vin og går rett på Lanfear som dreper han fordi hun er forbanna på Rand og det er den beste måten hun kan ramme han på uten å drepe han.
forklarer også hvorfor Asmo sier: nei. du.
hadde det vært en av de andre fortapte kunne han ha prøvd å fake at han fortsatt har sin fulle styrke. men når han ser Lanfear vet han at han er så godt som død siden hun vet om skjoldet.
trøtt...
Moiraine trenger ikke å være død fordi Lanfear døde. Det er vel mer eller mindre offentlig godtatt at Cyndane (aner ikke om det er det riktige navnet) er Lanfear reinkarnert, og da er det vel naturlig å tro at hun var død på et tidspunkt vil jeg troDahLliA wrote:heisann. nytt medlem her
Tidsaspekteret passer vel ikke helt her heller. Nå er jeg ikke helt sikker på hvor lang tid det tar fra hun forsvinner inn terangrealen til Asmo dør, men det er vel ikke mye mer enn 24 timer? Vi vet også at hun ble holdt fanget en tid av "finnene" gjennom Cyndanes PoV samt at det tar litt tid å finne en passende kropp etc.
Det er noen som mener at hun brukte et av ønskene til å drepe Asmo, men det argumentet er ganske svakt da hun på det tidspunktet helt klart ville tatt livet av Rand før Asmo.
Tviler litt på at det er Lanfear men andre ord.