Page 3 of 6

Posted: Wed Apr 19, 2006 21:19
by Terje
Men du Terje, 60 sider er ikke så veldig lite. snakker du om et totalt tulle prosjekt (hvorfor skrive så mye da) eller noe mer. Noen som har lest det?
Har de første sidene av kanskje 4-6 bøker liggende, uten at noen av dem er lengre enn 10 sider. Er kanskje ikke så veldig tulleprosjekt at det gjør noe, men ingen er akkurat seriøse forsøk, heller. Er mer skrivetrening, egentlig.

Få, om noen har lest det. Har lagt ut noe på fantasyforumet.net, men ellers begrenser mitt publikum seg til en person. :P

Posted: Thu Apr 20, 2006 13:01
by Sauegjeteren
Terje wrote:
Men du Terje, 60 sider er ikke så veldig lite. snakker du om et totalt tulle prosjekt (hvorfor skrive så mye da) eller noe mer. Noen som har lest det?
Har de første sidene av kanskje 4-6 bøker liggende, uten at noen av dem er lengre enn 10 sider. Er kanskje ikke så veldig tulleprosjekt at det gjør noe, men ingen er akkurat seriøse forsøk, heller. Er mer skrivetrening, egentlig.

Få, om noen har lest det. Har lagt ut noe på fantasyforumet.net, men ellers begrenser mitt publikum seg til en person. :P
Jeg har skrevet 3 sider om andre eventyr med Akka :D. Men det er i en annen verden.

Posted: Thu Jun 22, 2006 20:13
by Sauegjeteren
Beklager admin, passer ikke inn noe steder såvidt jeg skjønner, og vil ikke lage nytt emne for dette, men det har en svak link her.


http://www.vg.no/vg/96/anm/bok/0922drager.html
Når det gjelder hvordan man kan skrive episk fantasy så har vi her ett glimrende eksempel på hvordan ting kan tolkes. Jeg søkte etter Tidshjulet på nettet og fant denne siden på 7. søket. Der skrives det ikke så mye om Tidshjulet, bare at det er ett av mange vellykkete plagiat etter Tolkien osv. Men det man kan lure på her er overskriften: Drager og daimoner. Det er helt tydelig at han blander med den Mørke Materien, og Drager har egentlig ikke stort i fortellingen å gjøre det heller. Og ikke gis det noen god forklaring på hvorfor han nevner drager og daimoner heller. Dette var skralt arbeid altså.

Posted: Fri Jun 23, 2006 9:09
by Lothair Mantelar
Sauegjeteren wrote:Beklager admin, passer ikke inn noe steder såvidt jeg skjønner, og vil ikke lage nytt emne for dette, men det har en svak link her.


http://www.vg.no/vg/96/anm/bok/0922drager.html
Når det gjelder hvordan man kan skrive episk fantasy så har vi her ett glimrende eksempel på hvordan ting kan tolkes. Jeg søkte etter Tidshjulet på nettet og fant denne siden på 7. søket. Der skrives det ikke så mye om Tidshjulet, bare at det er ett av mange vellykkete plagiat etter Tolkien osv. Men det man kan lure på her er overskriften: Drager og daimoner. Det er helt tydelig at han blander med den Mørke Materien, og Drager har egentlig ikke stort i fortellingen å gjøre det heller. Og ikke gis det noen god forklaring på hvorfor han nevner drager og daimoner heller. Dette var skralt arbeid altså.
Jeg sitter med en sterk følelse av at vgs anmelder leste litt om tidshjulet på nettet, leste selv et par sider, for så å skrive anmeldelsen. Slett arbeid og han burde skamme seg! :x Drager og daimoner... :roll:

Posted: Sun Jun 25, 2006 15:20
by Loki
Sauegjeteren wrote:Men det man kan lure på her er overskriften: Drager og daimoner. Det er helt tydelig at han blander med den Mørke Materien, og Drager har egentlig ikke stort i fortellingen å gjøre det heller. Og ikke gis det noen god forklaring på hvorfor han nevner drager og daimoner heller. Dette var skralt arbeid altså.
"Drager og daimoner" er det svenske namnet på "Dungeons and Dragons", som for særs mange er det erketypiske dømet på fantasy, så tittelen er relativt relevant - det einaste den egentleg forsøker seie er "FANTASY", dog skal eg vedgå at tittelen likevel kan vere misvisende, særleg for dei som ikkje forstår referansen.

Posted: Tue Jul 18, 2006 0:08
by Terje
Uansett, er det ikke en Trollokklan som heter Daimon, eller noe sånt? :?

Posted: Tue Jul 18, 2006 0:32
by Torbjørn
Er visst det, og det vart nemnt i tEotW:
Encyclopaedia WoT wrote:Dhai'mon (DEYE-mon) - iron fist (KoD,Ch19)
Kan ikkje hugse om den norske stavemåten er annleis, ikkje at den burde vere det...

Posted: Tue Jul 18, 2006 14:59
by Sauegjeteren
Terje wrote:Uansett, er det ikke en Trollokklan som heter Daimon, eller noe sånt? :?
Men så har vel heller ikke daih'mon noe stor plas i boka? Rand utpeker seg ikke til Drage, tør knapt nok tenke på det før ei bok eller to seinere, og en trollokklans navn betyr uansett ikke så mye. Nei, selv om jeg ser det dere sier er det likevel en skral artikkel.

Posted: Tue Jul 18, 2006 17:18
by Loki
Terje wrote:Uansett, er det ikke en Trollokklan som heter Daimon, eller noe sånt? :?
Det er trollokkklaner og fortapte oppkalla etter det meste av såkalla vonde ånder og guddommer, frå Baal via demoner til efreeter. Om det gjer Jordan til lite fantasifull eller flink til å legge ut begreper som skal ha blitt omfortolka og gitt nye innhald etter kvart som Alderene har rulla forbi, det får vere opp til den enkelte å bestemme. Eg trur det er litt begge deler.

Posted: Fri Aug 11, 2006 17:19
by Terje
w00t, enda mer Goodkind-dissing! Denne gangen fra messageboardet til westeros.org.
URGENT APPEAL FOR AID
BY THE PEOPLE'S REPRESENTATIVE COUNCIL OF D'HARA

We, the duly elected representatives of the people of D'Hara, are sending this message out to our neighbours in the hope that aid can be given to our oppressed brothers and sisters.

Ten years ago, our country was under the oppressive rule of Darken Rahl, a totalitarian lunatic dictator who was responsible for the murder of hundreds of thousands of innocent civilians and outlawed fire. We now look back on these days with a certain nostalgic fondness. Our lands were liberated by a man named Richard Cypher (he later turned out to be Darken Rahl's son, which should have set alarm bells ringing, especially when he said he was 'unaware' of this fact) and his wife, the Mother Confessor Kahlan.

We were expecting, under Richard's leadership, that D'Hara would be led to enlightened self-governance and the introduction of a movement towards possible democracy. Instead, the last ten years have seen our land constantly at war with the neighbouring and more powerful Old World which has sapped our country's resources, economy and population. We have lost track of the number of times our nation's safety has been foolhardly endangered by Richard running off to save his wife from her latest kidnapping, or indeed them setting up a love nest in the mountains whilst our brave soldiers are getting their arses handed to them on the front lines. When Richard is actually bothered to turn up and lead our country, he spends most of his time giving extremely lengthy speeches about nothing at all, really. We have learned to cheer these speeches since Richard had several dissenters kicked in the face when they tried protesting.

As Lord Richard's rule has progressed, we have noted a continuous deterioation in both his mental state and ability to rule the country effectively. The Seeker's decision to have all chickens in the country registered and checked regularly in case they have been 'replaced' has been a severe blow to our poultry industry. Lord Rahl's order that goats be elevated to exalted status throughout the country has been ruinous to the goat's milk business. Given that the economy of D'Hara revolves nearly exclusively around goat's milk and cheese, and chicken exports, this has not been a profitable move for the country.

During our most recent war with the Order, Richard ordered tens of thousands of our soldiers to carry out brutal murders and repression of unarmed, innocent citizens and the burning of their cities.There have been reports of our soldiers suffering severe trauma at butchering women and children to death when they try to defend their homes. Soldiers who refuse to carry out these instructions are condemned for treason and immediately executed. One of our battle commanders apparently allowed the populace of one enemy city to leave unolested as long as they didn't take up arms against our army. He then destroyed all the nearby farmlands, salted the earth and burned down the towns and cities, condemning these people to slow starvation and death on the plains of the south.

We beg the international community and the outside world to intervene and save our kingdom from any more ruin!
http://asoiaf.westeros.org/index.php?s= ... 1101&st=20

Posted: Fri Aug 11, 2006 17:47
by Akira
Du hater virkelig Goodkind du.

Posted: Fri Aug 11, 2006 18:56
by Terje
Jeg synes han er en tulling som skriver dårlige bøker, og jeg er uenig i hans "moralske" og politiske standpunkter, men jeg hater ham ikke. Hat er slikt et voldsomt uttrykk...

EDIT: http://www.inchoatus.com/Critical%20Ess ... 20Rant.htm

Eksempel på hvorfor jeg synes han er en tulling...
"The essential attributes of a novel are: Theme, Plot, Characterization. These are not the essential attributes of a fantasy book. The essential attribute that dominates a fantasy is its mystical or magical aspects."
- TG


EDIT 2: Fra samme sted:

"A novel can certainly contain elements of fantasy, just as it can contain romance, adventure, political intrigue, and mystery, but containing elements of romance or fantasy does not make a book a romance or a fantasy if those elements are not the essential elements of the book -if they are not its defining characteristic.

Fantasy usually takes conventional values as a given. For example, the evil being battled is commonly a dark force that wishes to do evil- without any reason beyond that it is evil.

My books are novels that deal in important human themes involving the faculty of reason. I tell these stories through heroic characters.

The men who flew airliners into the World Trade Center and the Pentagon had heroes. They did not believe that what they were doing was evil; they believed they were doing good. Why were they willing to die in order to kill indiscriminately? Why did they believe that what they were doing was good? What constituted evil in their minds? Who were their heroes?

Why are my heroes different than the heroes of people like that? To answer those sorts of questions requires that I convey intellectual information.

Those are the kinds of abstract concepts I write about which are absent from fantasy, as such. I have no desire to tell simplistic stories of good and evil driven by mysticism and magic. My novels instead, involve the nature of and projection of values."
- TG

EDIT 3: Fortsatt samme sted, denne gangen de EKTE definisjonene av romantikk og naturalisme:

"Naturalism is a movement in fiction begun in France in the latter half of the 19th century. Revolting against the subjectivism and imaginative escapism that seemed to characterize the romantic school, the naturalist writers were influenced by the biological theories of Darwin and the social and economic determinism of Taine and Marx. The new movement sought to depict human society and the lives of the men and women who compose it as objectively and truthfully as he subject matter of science is handled."

"Romanticism is commonly defined as a term applied to the movement in literature and the arts that began in Europe towards the end of the 18th century. In emphasizing the imagination and emotions over intellect and reason, the movement was a reaction against neoclassicism."

Posted: Fri Aug 11, 2006 19:23
by Akira
Goodkind var jo bare dum. Det der med helter og ondskap er det faen meg ikke bare han som skriver om på den måten han beskriver. Gjorde meg regelrett sint. For en påståelig slask.

Posted: Fri Aug 11, 2006 19:50
by Terje
Og her er litt mer, fra Q&A-delen av denne nettpraten med TG:

Question: Lately I've found myself in many arguments defending your books against 'fans' who say they used to like your books but no longer do to the extent that they used to. Would you mind settling some debates by answering the Question: What, if anything do you have to say to the people that voice the opinion that you're latest four books haven't been as good as the previous four and call them "too preachy"?

Answer: Don't be fooled. The assertion made by these detractors is a note wrapped around a brick thrown through the window. These people are not fans. There are hundreds if not thousands of fantasy books that fulfill their professed taste in books. Why would they continue to read books they claim are bad? Because they hate that my novels exists. Values arouse hatred in these people. Their goal is not to enjoy life, but to destroy that which is good -much like a school child who does not wish to study for a test and instead beats up a classmate who does well. These people hate what is good because it is good. Their lives are limited to loathing and indifference. It isn't that they want to read a good book, what they want is to make sure that you do not. Ignore them.

Legg merke til retorikken, og måten han ubekymra stempler flere tusen mennesker. "Objektivisme" meg i rassen...

Posted: Fri Aug 11, 2006 20:00
by Lothair Mantelar
Jeg må innrømme at du har omvendt meg, Terje. Jeg har lest WFR og en bok til i serien og syntes å huske at de var nokså spennende (jeg var rundt elleve og la ikke merke til noe av det denne debatten har tatt opp), men etter å ha lest dette svaret lover like dyrt og hellig som Karsa Orlong at jeg ALDRI skal lese noe mer av Goodkind. Slike sleske jævler bør oppsøkes av den nærmeste homsepatruljen og iføres rosa tvangsjakker, for så å slås hardt i skallen en ovenfornevnt "brick". :evil: