Fisk, torsk og annet med fæl konsistens

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg spiste et rått fiskehjerte en gang. Ikke en handling som frister til gjentagelse... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Stine wrote:det skal jævlig mye godt tilbehør til for at jeg skal putte noe som har vært levende i munnen uten grundig steking eller koking eller whatever.
Du må prøve det før du bestemmer deg for ikke å like det.

Bravo Terje. Jeg har selv spist rå kamskjell, og den hadde onkelen og tanten min fiska opp fra sjøen ti min før jeg åt den. Så den var nok ikke helt dau før jeg slukte den. :twisted:
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

æsj, dere er ekle. :P
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

nam, nam...

Post by Lanfear84 »

All slags fisk er godt, og fersk torsk, kokt i litt saltvann med moste poteter og smør til er bare himmelsk! Når jeg var mindre brukte jeg alltid å spise torskehodet :shock: , men det gjør jeg ikke lengre, selv om det i grunnen er godt, det også. Har vel litt med at jeg blir sett stygt på av venninnene mine som syntes "fisk er ekkelt", uten å ha spist det mer enn en gang eller to da de var små...
Potetball (som er den romsdalske spesialiteten - "alle" spiser potetball på torsdag her omkring) er også kjempe, kjempe, kjempegodt. Med kålrabi, saltkjøtt og stekt løk til. Noen raringer har sukker, sirup eller jordbærsylte på, men det forstår jeg ikke helt...

Sushi har jeg faktisk lyst til å prøve, men er, som Stine, litt skeptisk til mat som ikke er kokt, stekt, dampet, grillet, eller hva det nå skal være...

Tror jeg kan klassifiseres som en altetende person...
(Bortsett fra lungemos. Bare ordet gjør meg kvalm... har aldri smakt det, så jeg vet jeg er hyklersk, men sånn er det bare... Et sted må grensen gå :) )
Don't Panic!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

for ikke å snakke om makrell i tomat. :P det er godt det!

bare synd det lukter så vondt... ;)
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

makrell i tomat

Post by Lanfear84 »

er bare godt med en gang du har åpnet boksen. Står den en dag eller to, blir det sånn rar bismak... Men nyåpnet makrell i tomat med majones på, åh, det er godt det!
Don't Panic!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Stine »

jeg vet. derfor spiser jeg en hel haug med brødskiver med makrell i tomat når jeg først åpner en boks. spiser opp hele boksen på en gang. :p
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Potetball (som er den romsdalske spesialiteten - "alle" spiser potetball på torsdag her omkring) er også kjempe, kjempe, kjempegodt. Med kålrabi, saltkjøtt og stekt løk til. Noen raringer har sukker, sirup eller jordbærsylte på, men det forstår jeg ikke helt...
Potetball... Også kalt komler, komper og raspeballer?

Ellers synes vi stekt makrell er godt. Og helt nyrøkt brisling. Ellers er mitt syn på fisk "sånn passe minus".
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

SAU wrote:Potetball... Også kalt komler, komper og raspeballer?
Kjært barn har mange navn vettu :wink:
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Simen wrote:
SAU wrote:Potetball... Også kalt komler, komper og raspeballer?
Kjært barn har mange navn vettu :wink:
Ja, sjå berre på den høgt elska ulven, vargen, gråbeinen...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Så det var komle det var snakk om ja...Hehe før da jeg var mindre var jeg en av de få her omkring som ikke likte det, men det gjør jeg nå! og jeg er en av dem som ofte har sukker på faktisk :P (søstera mi sin feil d)

Fisk derimot er jeg svært lite fan av... Ja jeg har spist fisk og jeg liker hverken smaken eller konsisdensen! uff a meg...
En gang har jeg likt fisken jeg siste, eller jeg synes iallfall den var ok. Deet var den vi lagte på skolen merkelig nok...
Er nå blitt en av de bortskjempe som aldri spiser fisk... nyligt begynt å ta omega3-kapsler 8) :P

Og sushi kommer jeg nok sikker ikke til å prøve, ytterst lite sannsynlig hvertfall.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
SAU
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by SAU »

Jeg blir ganske grenseløst irritert over nordmenns komplette ignoranse. Og resten av den veslige verden. Sushi er ikke lik rå fisk. Det finnes én eller to typer som har rå fisk. Og dusinvis av typer som ikke har. Eneste fellesnevner for sushi er ris og eddik.
Taraisilwèn
Hengiven
Hengiven

Post by Taraisilwèn »

Er nok en av de ignorante jeg... Har ikke så mye greie på mat desverre, er ikke veldig interessert - ihvertfall ikke sjømat.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
ludde
Hengiven
Hengiven

mat

Post by ludde »

Fisk er helt greit det. Egentlig er all mat grei så lenge du får riktig tilbehør og tilbredninga er god. Da kan jeg spise biller så lenge jeg ikke vet hva jeg spiser.

Men når det kommer til konsistens. OOO hell yeah! Det er viktig det. Jeg er super sensitiv for konsistens. Brekker meg av potetstappe du kjøper i butikken. Spiste hjemmelagd her om dagen, gikk ned det. Godt var det og.

Og disse rullene du får kjøppt i frysedisken. Vårrul? ja det var det vel. Det klarer jeg heller ikke. Blææ...

Har ikke greie på å lage mat (flink til å steke grandis, kjønner?) men digger god mat. Sjampinjong stekt i panne med hvit pepper og salt er jummy. Jeg klarer å spise en rar konsistens hvis det er den eneste konsistensen. Men hvis det er en rar skjult konsistens i en annen rar konsistens klarer jeg ikke. Fysj

Er en raring der gitt :)
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Var på sørlandet nettopp, og der fikk familien fisket en god del makrell. Makrell er den beste fisken som fins. Men det er hvertfall to unntak:
Syltet makrell og makrell som er stekt to ganger. Syltet makrell gikk på en måte greit på grunn av tilbehøret (pepperrot), men for seg selv var det ikke noe godt. Og når den er stekt to ganger blir den tørr, det er ikke noe bra.
Locked