Page 3 of 4
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:12
by Kjetil
Har ikke noe tro på at ulvene opprinnelig er fra norden. Har heller ikke noe tro på at det er ulven som holder elgebestanden nede, om ulven dør spiser ikke elgen opp busker og trær.
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:16
by Terje
Ulv spiser jo også mange forskjellige gnagere, som hare, lemen, mus av forskjellig slag, og sånt noe. Så hvis både ulv og de andre store rovdyra blir borte kan nok økosystemet gå i dass.
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:20
by Kjetil
Ulven er vel alt utryddet flere plasser i norge? Økosystemene har ikke gått i dass der så vidt jeg vet. Naturen har en evne til å tilpasse seg selv.
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:22
by Loki
Dei kan då umogeleg ha vore her før oss, skulle dei ikkje då logisk sett ha utvikla seg til overlegne livsformer fyrst?
Forøvrig er eg som kjent av den meining at me burde få ein ulv inn i flagget, på myntene eller på riksvåpenet. Det burde hjelpe på folkementaliteten. (Og så kan me tvinge kongen til å bytte ut "Rex" med "Lupus", og kalle statsministeren for "Sjefsvarg" i staden for "statsminister", for det er så kjedeleg!

)
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:28
by Eivind
Terje wrote:Exit ulv --> YAY! for elg og lignende --> elg og lignende liker godt å tygge på bark og sånt --> trær og andre planter dør. Vanlig prosedyre.
Derfor vi har jegere, elgkjøtt er godt

Posted: Thu Mar 09, 2006 21:31
by Kjetil
Elgkjøtt er konge, og jakt er noe jeg har lyst til å begynne med, må bare ta jegerprøven først. Hvorfor gjorde jeg ikke det i militæret?
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:39
by Terje
Fysj, elgkjøtt er ikke godt. Men det er tross alt bedre enn rein. Og ikke like godt som hjort...
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:41
by Eivind
Hm.. kom til å tenke på at jeg ikke helt vet hvordan elg smaker, for kjøtt smaker generelt godt

Posted: Thu Mar 09, 2006 21:44
by Terje
Ikke svin. Det skal mye til for at svinekjøtt skal smake godt...
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:44
by Kjetil
Det smaker litt spesielt, men er veldig godt om du blir vant med smaken. Likte det ikke selv når jeg var litt yngre.
Reinkjøtt er jo godt da, nam nam, finnbiff.
Posted: Thu Mar 09, 2006 21:45
by Terje
Fra dyrevern til diskusjon om smaken på viltkjøtt på kun to-tre poster. Genialt.

Posted: Thu Mar 09, 2006 21:47
by Kjetil
hehe, det er fordi dyreverne er gale mennesker. Sånn helt subjetktivt:)
Posted: Fri Mar 10, 2006 18:21
by Sauegjeteren
Nå Rammbomms skal du få gjennomgå, sorry Terje, men jeg må få lov til å skjelle ut ulven og dyrevernerne litt til.
Ulven var her først.
Neppe, det har du lest flere steder her. Og stille ble det. Tror ikke du tåler å ta feil. Og Uansett om den var det så har den ingen markedsverdi. Det har sau. Og hele verden krasjer ikke bare fordi 40 dyr stryker med. Tror neppe vi kan skylde på rovdyrjakt for Katrina f.eks. Og samene var her før vi dumme barbariske hvite.
Dyr er til for å spises, og hele befolkningen tjener mer på at sauen lever enn at den blir spist av en stygg grå tass. Såvidt jeg skjønner har du ingen gode grunner for at ulven skal være her. Det at ulven var her først har blitt plukket godt fra hverandre. At naturen detter fra hverandre er heller ingen god unnskyldning. Hva står igjen da? Jo, at du må *passe* på samfunnet og da ble ulven løsningen. Det er forsåvidt sant at ulven dreper lite dyr i forhold til jerv og bjørn. Men siden du skal passe på samfunnet så kan du vel stoppe bilene og CO2 utslipp. Så får vi færre Katrinaer i framtida. Samfunnet er jo skakkjørt fra før, men likevel.
Posted: Fri Mar 10, 2006 18:40
by Eivind
Jeg syns vi kan både ha ulv og sau jeg, uten å ha slått opp noe sted, vil jeg tro det er naturlig at ulven kom før sauen. Sauen ble ihvertfall først brukt som husdyr etter at ulven kom.
Sauegjeteren wrote:Men siden du skal passe på samfunnet så kan du vel stoppe bilene og CO2 utslipp. Så får vi færre Katrinaer i framtida. Samfunnet er jo skakkjørt fra før, men likevel.
Hehe, jeg bør kanskje ikke nevne at jeg ikke er helt overbevist om den menneskeskapte klimautviklingen er tilfelle?

Posted: Fri Mar 10, 2006 19:03
by Kjetil
Sauen hører ikke naturlig hjemme i norge. Ikke at jeg synes det har noe å si.