Posted: Tue Apr 18, 2006 19:08
Terje sier så mangt.
Through Webs and Threads, The Pattern Evolves
https://www.tidshjulet.net/forum/
Viktig nok og viktig nok. Poenget mitt var snarere at dere unger burde lese litt dokumentariske bøker utenfor skolen også. Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu.Terje wrote:Leste ei bok om emnet for noen år siden. Husker ikke stort, men kan prøve å krote ned det som kommer.
Frimurerordrene var opprinnelig kristne mysteriekulter, hvor de dyrka menneskets opplysning og sånt noe. De hadde (og har) forskjellige nivåer av opplysning, og inntreden i hvert nye nivå markeres gjennom et ritual, som symboliserer både en fortelling fra Bibelen og forandring. Det ritualet jeg husker best, og som jeg tror ble utført når nye medlemmer ble innviet, symboliserte døden, og Jesu oppstandelse, eller noe sånt.
Imidlertid utviklet de ulike losjene seg i ulike retninger. Enkelte ble mer og mer som private klubber hvor medlemmene (fra sosieteten) kunne leve ut sine villeste fantasier, slik som The Hellfire Club i London.
De kontinentale, nordeuropeiske frimurerlosjene ("Det svenske/tyske system") utviklet seg mot protestantiske eliteforeninger, hvor samfunnets mektigste møttes for å delta i rutualer uten spesiell mening.
I de katolske landene, ble losjene utover 1700- og 1800-tallet sikta inn mot sosial forandring, De ville spre sin opplysthet til resten av samfunnet. Uttrykkene for dette har dog vært svært varierende. For eksempel, i Italia har enkelte losjer blitt rene mafiaene. Enkelte av de italienske losjene skal også ha spilt en rolle under samlingen av landet rundt 1860.
På grunn av at medlemmene ofte tilhørte samfunnets høyeste lag, samt at de utførte noe som kunne ligne på okkulte ritualer (noe ritualene også var, i alle fall i begynnelsen -- om enn i en litt annen betydning enn vi vanligvis bruker ordet i dag) og at enkelte av systemene ville endre samfunnet, ble frimurerne mislikt av svært mange forskjellige grupper.
Kommunister, nazister, katolikker -- alle disse gruppene har av forskjellige årsaker forfulgt frimurerne. For eksempel ble mange frimurere sendt i konsentrasjonsleire av nazistene.
Det var ikke så mye jeg kom på, men håper det i alle fall var litt til hjelp.
Samt at det ikke var alt for mange feil i det jeg skrev...
Akkurat slik har jeg det også! De vet så vitt mer enn meg!(ikke for å skryte men ofte bruker jeg ord lærerene ikke skjønner!)På visse områder snakker jeg ikke med lærere men velger heller å dra inn på biblioteket eller spør moren min..Sauegjeteren wrote:Når jeg tenker over det så tror jeg faktisk ikke jeg har hørt om frimurerne på skolen jeg heller. Vi driver med religion og politikk i KRL nå så da får jeg spørre vår udugelige lærer. Da får jeg bare til svar at: "Nei, dæ kan oss ikkje gjæra. Dæ står ikkje i pensum" Det hun mener er at hun ikke vil lære oss noe interresant og heller ikke har peiling. Da går jeg heller for samfunnsfaglæreren.
Leste ei enkel (ca. 200 sider) bok om det på GK eller noe. Veldig interessant. Anbefales, dersom du kommer over ei bok om frimureriet med blått cover, av en norsk forfatter, med noen store, gule symboler på forsida og med et forord som omhandler et møte med en gammel mann i en bokhandel.Sauegjeteren wrote:Joda, jeg vil egentlig vite alt, men å gå på rene dokumentarbøker virker så trøstesløst. Men det spørs om jeg ikke skal finne noe om emnet en gang jeg ikke har noe annet på lur.
Hvordan ser et fjernlår ut? Sorry, klarte ikke å dy meg. Men jeg må snart levere noen andre bøker, så da får vi se.Har sett den på to relativt små folkebiblioteker rundt om, så det skulle neppe være vanskelig å få tak i den via fjernlår eller noe sånt.
Dokumentariske bøker blir det lite av... Uansett, beklager, jeg så ikke at du hadde skrevet et innlegg tidligere. Neste gang jeg deltar i en tråd skal jeg lese litt etter det jeg spør etter *meget skyldsbevisst*Terje wrote:Viktig nok og viktig nok. Poenget mitt var snarere at dere unger burde lese litt dokumentariske bøker utenfor skolen også. Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu.Terje wrote:Leste ei bok om emnet for noen år siden. Husker ikke stort, men kan prøve å krote ned det som kommer.
Frimurerordrene var opprinnelig kristne mysteriekulter, hvor de dyrka menneskets opplysning og sånt noe. De hadde (og har) forskjellige nivåer av opplysning, og inntreden i hvert nye nivå markeres gjennom et ritual, som symboliserer både en fortelling fra Bibelen og forandring. Det ritualet jeg husker best, og som jeg tror ble utført når nye medlemmer ble innviet, symboliserte døden, og Jesu oppstandelse, eller noe sånt.
Imidlertid utviklet de ulike losjene seg i ulike retninger. Enkelte ble mer og mer som private klubber hvor medlemmene (fra sosieteten) kunne leve ut sine villeste fantasier, slik som The Hellfire Club i London.
De kontinentale, nordeuropeiske frimurerlosjene ("Det svenske/tyske system") utviklet seg mot protestantiske eliteforeninger, hvor samfunnets mektigste møttes for å delta i rutualer uten spesiell mening.
I de katolske landene, ble losjene utover 1700- og 1800-tallet sikta inn mot sosial forandring, De ville spre sin opplysthet til resten av samfunnet. Uttrykkene for dette har dog vært svært varierende. For eksempel, i Italia har enkelte losjer blitt rene mafiaene. Enkelte av de italienske losjene skal også ha spilt en rolle under samlingen av landet rundt 1860.
På grunn av at medlemmene ofte tilhørte samfunnets høyeste lag, samt at de utførte noe som kunne ligne på okkulte ritualer (noe ritualene også var, i alle fall i begynnelsen -- om enn i en litt annen betydning enn vi vanligvis bruker ordet i dag) og at enkelte av systemene ville endre samfunnet, ble frimurerne mislikt av svært mange forskjellige grupper.
Kommunister, nazister, katolikker -- alle disse gruppene har av forskjellige årsaker forfulgt frimurerne. For eksempel ble mange frimurere sendt i konsentrasjonsleire av nazistene.
Det var ikke så mye jeg kom på, men håper det i alle fall var litt til hjelp.
Samt at det ikke var alt for mange feil i det jeg skrev...
Var innom UBiT i dag, og fant det jeg er overbevist om at må være boka jeg tenkte på: "De skjulte brødre" av Karl Milton Hartveit.Sauegjeteren wrote:Det blir vel for langt for meg å låne den derfra, men du finner kanskje navn på bok og forfatter? Noen som vet om noen andre bøker om frimurerne?
"Nytter"?Terje wrote:Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu.
Man trenger annet også mener han. Jeg skjønner ikke hvordan han kan si noe slikt, men det er nå engang slik.Loki wrote:"Nytter"?Terje wrote:Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu.
*Legge meg på minnet og se etter åpningstider på biblioteket.*Var innom UBiT i dag, og fant det jeg er overbevist om at må være boka jeg tenkte på: "De skjulte brødre" av Karl Milton Hartveit.
Ja, eg veit kva "nytter" tyder, men det eg lurte på er kva fanden han meinar det skal nytte til å lese assorterte dokumentarbøker framfor berre fantasy.Sauegjeteren wrote:Man trenger annet også mener han. Jeg skjønner ikke hvordan han kan si noe slikt, men det er nå engang slik.Loki wrote:"Nytter"?Terje wrote:Nytter ikke å bare lese fantasy, vettu.