Hvilken Ajah ville du tilhørt?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvis du var Aes Sedai, hvilken ajah ville du valgt?

Blå
22
24%
Grønn
31
34%
Gul
5
5%
Rød
1
1%
Hvit
4
4%
Grå
1
1%
Brun
21
23%
Svart
7
8%
 
Total votes: 92

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Thomdril wrote:Tja.. Ble litt usikker her.. Valget sto mellom blå og grønn, men jeg falt til slutt på blått.. Grønt er jo ideelt med tanke på det motsatte kjønn, som tidligere er blitt påpekt, pluss at det med å stå i første linje i krig er noe aes sedaiene generelt sett burde gjøre.. Havnet i midlertid på blå, mest pga. friheten du har.. Hvem vil vel ikke være mest mulig fri??
Jeg valgte grønn, men mener ikke at alle Aes Sedaier burde stå fremst i krig. Det Hvite Tårnets oppgaver er mange og forskjellige, og helt nødvendige for at kunnskap skal kunne erverves og bygges videre på. Det være seg alt fra krigskunst til legekunst, fra naturvitenskap til historie for å nevne noen eksempler.

Se for deg konsekvensene av at alle søstre deltok, eller til og med stod fremst i slag! Verdens mest kompetente bidragsytere innen en rekke forskjellige kunnskapsdomener ville blitt satt på spill! Hva med de Grå søstrenes meklingsferdigheter? Risikerer man at de skulle gått tapt, bare for å følge et prinsipp som sier at alle Aes Sedaier skal være en spydspiss i slag?

Nei, og det er heller ikke det Hvite Tårnets politikk. Kun i ytterste nødfall, som da Artur Haukevinges hær herjet Tar Valons murer, vil "alle" søstre delta direkte, men heller ikke her oftest i de fremste rekkene. De Grå vil for eksempel fortsatt forsøke å finne andre løsninger, de Gule vil primært helbrede.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
the black wind
Hengiven
Hengiven
Posts: 191
Joined: Tue Jan 03, 2006 18:34
Location: stavanger

Post by the black wind »

jeg valgte grønn jeg
Det er fordi jeg ikke hadde hatt noe imot mere en to voktere. :D
og fordi jeg er litt krigerisk av meg
Ellers så hadde vel blå kommt etter fordi jeg liker ikke regler og vil gjøre som jeg selv vil
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Vi er veldig like Blackie :) Ihvertfall Ajah-messig :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

Valgte til slutt Grønn jeg og :) Kunne godt hatt mer enn en vokter. Dessuten er gønn en veldig fin farge :P
Etter det tror jeg jeg ville valgt Blå. Liker å ha mye frihet.
nya~~
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ser det er grønn som er definitivt mest populært her, deretter blå, så brun. Kan dette ha med at vi har hørt mest om disse i bøkene? At vi tar det trygge og velkjente?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Sauegjeteren wrote:Ser det er grønn som er definitivt mest populært her, deretter blå, så brun. Kan dette ha med at vi har hørt mest om disse i bøkene? At vi tar det trygge og velkjente?
Tja, har jo lest en del om de Gule også, men de er visst ikke så populære. Men du har et poeng.

Tror allikevel det har mest med måten ajahene og ajahenes representanter er fremstilt på. De røde er jo stort sett megger, og det vil jo ingen identifisere seg med, selv om det er den klart største ajahen i Randland.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Joda, men nå har vi jo sett på de fleste fra Blått og Brunt perspektiv for det meste, og de Blå forakter jo Røde og syns ikke så mye om kald logikk heller. (Virker det som).

Hvor har det forresten stått at det er flest røde?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Det sto et eller annet sted i NS. Rød er størst, blå nest minst, hvit minst.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg er forsåvidt enig med Sauegjeteren, (selv om han ikke kan ta imot komplimenter :twisted: )

Men tenkte på en annen ting også. Det er jo de grønne og de blå som er videst. De gule MÅ like legedom, de hvite MÅ like å mekle, de rød MÅ hate menn som kan lede kraften, osv.

Det er det da er lettere å like de ajahne hvor du ikke trenger en så fast menign for å være med.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ayreon
Asha’man
Asha’man
Posts: 375
Joined: Fri Oct 07, 2005 18:06
Location: I en mørk,mørk skog, bak en mørk,mørk dør

Post by Ayreon »

Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Shallis wrote:
Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...
Slutt å tull då. Var eit stort fleirtal som valde raud Ajah på GoS(Game of Stones) då me fann ut at menn og kunne velje Ajah.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Ashaman wrote:
Shallis wrote:
Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...
Slutt å tull då. Var eit stort fleirtal som valde raud Ajah på GoS(Game of Stones) då me fann ut at menn og kunne velje Ajah.
Jammen det er jo fortsatt litt rart at menn velger en ajah som hater menn :P Menmen...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Grønn, her. Tenkte den kunne passe for meg. Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg valgte den, men jeg liker liksom de grønne.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
the black wind
Hengiven
Hengiven
Posts: 191
Joined: Tue Jan 03, 2006 18:34
Location: stavanger

Post by the black wind »

Shallis wrote:Vi er veldig like Blackie :) Ihvertfall Ajah-messig :P
Du vet ikke om vi er like andre steder også.. :twisted:
Hva med ondskap hehe
eller tankegangen...
like a butterfly i fly
like a rock i fall
Post Reply