Page 3 of 16

Posted: Mon Jun 12, 2006 23:39
by stefan_hoy
Thomdril wrote:Tja.. Ble litt usikker her.. Valget sto mellom blå og grønn, men jeg falt til slutt på blått.. Grønt er jo ideelt med tanke på det motsatte kjønn, som tidligere er blitt påpekt, pluss at det med å stå i første linje i krig er noe aes sedaiene generelt sett burde gjøre.. Havnet i midlertid på blå, mest pga. friheten du har.. Hvem vil vel ikke være mest mulig fri??
Jeg valgte grønn, men mener ikke at alle Aes Sedaier burde stå fremst i krig. Det Hvite Tårnets oppgaver er mange og forskjellige, og helt nødvendige for at kunnskap skal kunne erverves og bygges videre på. Det være seg alt fra krigskunst til legekunst, fra naturvitenskap til historie for å nevne noen eksempler.

Se for deg konsekvensene av at alle søstre deltok, eller til og med stod fremst i slag! Verdens mest kompetente bidragsytere innen en rekke forskjellige kunnskapsdomener ville blitt satt på spill! Hva med de Grå søstrenes meklingsferdigheter? Risikerer man at de skulle gått tapt, bare for å følge et prinsipp som sier at alle Aes Sedaier skal være en spydspiss i slag?

Nei, og det er heller ikke det Hvite Tårnets politikk. Kun i ytterste nødfall, som da Artur Haukevinges hær herjet Tar Valons murer, vil "alle" søstre delta direkte, men heller ikke her oftest i de fremste rekkene. De Grå vil for eksempel fortsatt forsøke å finne andre løsninger, de Gule vil primært helbrede.

Posted: Wed Jun 14, 2006 15:42
by the black wind
jeg valgte grønn jeg
Det er fordi jeg ikke hadde hatt noe imot mere en to voktere. :D
og fordi jeg er litt krigerisk av meg
Ellers så hadde vel blå kommt etter fordi jeg liker ikke regler og vil gjøre som jeg selv vil

Posted: Wed Jun 14, 2006 17:16
by Shallis
Vi er veldig like Blackie :) Ihvertfall Ajah-messig :P

Posted: Wed Jun 14, 2006 17:30
by aviendha
Valgte til slutt Grønn jeg og :) Kunne godt hatt mer enn en vokter. Dessuten er gønn en veldig fin farge :P
Etter det tror jeg jeg ville valgt Blå. Liker å ha mye frihet.

Posted: Wed Jun 14, 2006 19:29
by Sauegjeteren
Ser det er grønn som er definitivt mest populært her, deretter blå, så brun. Kan dette ha med at vi har hørt mest om disse i bøkene? At vi tar det trygge og velkjente?

Posted: Wed Jun 14, 2006 19:35
by stefan_hoy
Sauegjeteren wrote:Ser det er grønn som er definitivt mest populært her, deretter blå, så brun. Kan dette ha med at vi har hørt mest om disse i bøkene? At vi tar det trygge og velkjente?
Tja, har jo lest en del om de Gule også, men de er visst ikke så populære. Men du har et poeng.

Tror allikevel det har mest med måten ajahene og ajahenes representanter er fremstilt på. De røde er jo stort sett megger, og det vil jo ingen identifisere seg med, selv om det er den klart største ajahen i Randland.

Posted: Wed Jun 14, 2006 19:47
by Sauegjeteren
Joda, men nå har vi jo sett på de fleste fra Blått og Brunt perspektiv for det meste, og de Blå forakter jo Røde og syns ikke så mye om kald logikk heller. (Virker det som).

Hvor har det forresten stått at det er flest røde?

Posted: Wed Jun 14, 2006 19:57
by stefan_hoy
Det sto et eller annet sted i NS. Rød er størst, blå nest minst, hvit minst.

Posted: Wed Jun 14, 2006 20:14
by Shallis
Jeg er forsåvidt enig med Sauegjeteren, (selv om han ikke kan ta imot komplimenter :twisted: )

Men tenkte på en annen ting også. Det er jo de grønne og de blå som er videst. De gule MÅ like legedom, de hvite MÅ like å mekle, de rød MÅ hate menn som kan lede kraften, osv.

Det er det da er lettere å like de ajahne hvor du ikke trenger en så fast menign for å være med.

Posted: Sat Jun 17, 2006 23:35
by Ayreon
Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann

Posted: Mon Jun 19, 2006 21:28
by Shallis
Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...

Posted: Mon Jun 19, 2006 21:44
by Ashaman
Shallis wrote:
Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...
Slutt å tull då. Var eit stort fleirtal som valde raud Ajah på GoS(Game of Stones) då me fann ut at menn og kunne velje Ajah.

Posted: Mon Jun 19, 2006 21:47
by Shallis
Ashaman wrote:
Shallis wrote:
Ayreon wrote:Svart selvsagt!
Selv om det hadde blitt litt rart, siden jeg er mann
Hmm... Er litt rarere med de mennene som velger rød ajah! Hehe...
Slutt å tull då. Var eit stort fleirtal som valde raud Ajah på GoS(Game of Stones) då me fann ut at menn og kunne velje Ajah.
Jammen det er jo fortsatt litt rart at menn velger en ajah som hater menn :P Menmen...

Posted: Mon Jun 19, 2006 21:52
by Nynaeve
Grønn, her. Tenkte den kunne passe for meg. Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg valgte den, men jeg liker liksom de grønne.

Posted: Tue Jun 20, 2006 11:37
by the black wind
Shallis wrote:Vi er veldig like Blackie :) Ihvertfall Ajah-messig :P
Du vet ikke om vi er like andre steder også.. :twisted:
Hva med ondskap hehe
eller tankegangen...