Bokhandelrunde!
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Tøv. Hans opprinnelege bok, "Magician" vil eg skildre som for 12 (kanskje 11) og oppover, oppfølgjaren og siste boka i trilogien kanskje 13. Men det meste av forfattarskapet hans er "for alle aldre", berre litt vel blodige for dei minste, så vil vel sei han stabiliserar seg som ein 13-14-år og oppover-forfattar.Moiraine Sedai wrote:Sa ikke du at Feist var basert på 9 - 11 åringer?
Til samanlikning føler eg Jordan byrjar på 13 og så sakte men sikkert går opp til ein 14-15-års minimumsalder når ein kjem til rundt bok 6-7. (Men eg er stokk konservativ og liker ikkje at små born les ting med eksplisitt vald i, så eg tek antakeleg for hardt i)
American Gods, derimot, er ei bok fyrst og fremst for i alle fall litt vaksnere lesarar, trur ikkje så altfor mange under 15-16 har fullt utbytte av den. Vil plassere til dømes Martin omtrent på same nivå.
Erikson, igjen, blir vel nokre små hakk over AG, særleg på grunn av den særs omstendelege verdsbygginga som kan bli vel krevende for yngre lesarar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Tja, eg føler den har ein del dystre tema og scenar som ikkje er egna for dei fleste under 13-14, og at den har eit ganske avansert plott og ganske avansert språk som kanskje kan vere tungt å følgje med heilt optimalt utbytte for dei heilt yngste i aldersgruppa som er gamle nok til å ellers kunne lese den.
Men det er jo berre mi meining. Er knapt nokon ekspert.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Hmm. Med ei ordbok på sida er det da ikke noe problem det? Jeg ser ikke helt problemet, men jeg er enda mindre ekspert enn deg igjen, så jeg vet ikke hva jeg prater om. Men det funker forøvrig fett.Loki wrote:Tja, eg føler den har ein del dystre tema og scenar som ikkje er egna for dei fleste under 13-14, og at den har eit ganske avansert plott og ganske avansert språk som kanskje kan vere tungt å følgje med heilt optimalt utbytte for dei heilt yngste i aldersgruppa som er gamle nok til å ellers kunne lese den.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Er ingenting gale om nokon er villig til å sitte og slå opp ord etter kvart, såklart, men eg kan i alle fall seie at for meg ville noko slikt stykka opp og forringa leseropplevinga.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Kanskje er den siste boka i serien skuffende, men i og med at The Darkness That Comes Before er den beste fantasyserieåpningsboka jeg noensinne har lest, vil jeg hevde at Bakker er fullt på høyden med både Erikson og Martin. Og sisteboka vil jeg ikke dømme før jeg har lest den -- selv om jeg også har hørt at den skal være litt dårligere enn de to første. Noe å tenke på for deg også, kanskje?Lothair Mantelar wrote:He he... R. Scott Bakker var det nye store, men det begynner å bli lenge siden. Du henger ikke med i tiden, Wolfbrother.Dessuten skal visst den avslutende boka i serien være ganske skuffende.
Ellers, når det gjelder bokhandlere, så bruker jeg Øksendal Libris i Dronningens Gate og Outland i Munkegata, samt av og til Avalon i Kongens Gate, her i Trondheim. Hvis de ikke har det jeg leter etter, bruker jeg amazon.co.uk -- og i framtida skal jeg begynne å gå inn på sida deres via tidshjulet.net.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg skal til Oslo i høstferien, og skal derfor til Outland - min faste fantasybutikk. Ikke at jeg har bare "et par" bøker igjen i mine lese stack, men jeg er jo på jakt etter flere. Er det noen her som kanskje vet om et par jeg kunne hatt godt av å plukke opp. Alle forslag mottas med, selv om kiosklitteratur også mottas med et aldri så lite lol... 
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg har hørt mye om Mieville, og vurderte sterkt på å kjøpe "Perdido Street Station" da jeg var i Bergen i sommer, men det ble heller noen andre bøker. Hva går plottet ut på?Terje wrote:Du kan kanskje prøve deg på China Miévilles "Perdido Street Station"? Mørk sci-fi/fantasy med en utsøkt setting og fantastiske karakterer. Plottet mislikte jeg deler av, men andre deler igjen var utrolig morsomme.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Det er ganske mye rart, egentlig, men primært går det ut på at fire-fem digre møll rømmer i byen New Corbuzon, og at vitenskapsmannen som dyrka dem fram må prøve å fange elelr drepe dem, ettersom de suger drømmene ut av folk og dermed tar "sjela" deres.
Skikkelig kjedelig plott, selv om det er spennende utført. Heldigvis har boka en utmerka setting og utsøkte karakterer, i tillegg til noen mer interessante sideplott, så det å lese boke er ikke helt bortkasta...
Skikkelig kjedelig plott, selv om det er spennende utført. Heldigvis har boka en utmerka setting og utsøkte karakterer, i tillegg til noen mer interessante sideplott, så det å lese boke er ikke helt bortkasta...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

Jeg befinner meg for tiden i Oslo, og har som lovet tatt den vanlige bokhandelrunden (dvs: jeg har vært innom begge Outland-butikkene
)
Resultatet ble som følger:
"The Blade Itself" book 1 of the first law, by Joe Abercrombie
Denne har jeg fått anbefalt på nesten lik linje med Scott Lynch. Jeg nekter å tro at den kan være like bra, men en kan alltids håpe.
Book 1, 2, 3 of Mbotf av Steven Erikson. Jeg hadde kun de tre siste, og fikk en overveldende trang til å eie hele serien.
Book 1 and 2 of the New Sun av Gene Wolfe.
Perdido Street Station av China Mieville. (Ære være Terje)
Old Man's War av John Scalzi. Den har fått gode anbefalinger, og bloggen er dødsmorsom.
Veniss Underground av Jeff Vandermeer. Samme grunner som Scalzi.
Hva synes dere om fangsten?
Resultatet ble som følger:
"The Blade Itself" book 1 of the first law, by Joe Abercrombie
Denne har jeg fått anbefalt på nesten lik linje med Scott Lynch. Jeg nekter å tro at den kan være like bra, men en kan alltids håpe.
Book 1, 2, 3 of Mbotf av Steven Erikson. Jeg hadde kun de tre siste, og fikk en overveldende trang til å eie hele serien.
Book 1 and 2 of the New Sun av Gene Wolfe.
Perdido Street Station av China Mieville. (Ære være Terje)
Old Man's War av John Scalzi. Den har fått gode anbefalinger, og bloggen er dødsmorsom.
Veniss Underground av Jeff Vandermeer. Samme grunner som Scalzi.
Hva synes dere om fangsten?
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Siri Sedai
- Den Eldste

Kom over et rotebord med 5 for 100kr tilbud. Fikk med meg:
Atremis Fowl 1 og 3 ( har lest dem men hadde dem ikke selv)
en enkeltstående med samme forfatter, husker ikke tittelen ( har posen i bilen ennå)
Så til saken: 3 og 5 av en serie av Auel eller noe som lignet. nr 1 heter Hulebjørnens klan. Har noen av dere lest dette?
Så litt greit ut, og 20kr stykket!
Atremis Fowl 1 og 3 ( har lest dem men hadde dem ikke selv)
en enkeltstående med samme forfatter, husker ikke tittelen ( har posen i bilen ennå)
Så til saken: 3 og 5 av en serie av Auel eller noe som lignet. nr 1 heter Hulebjørnens klan. Har noen av dere lest dette?
Så litt greit ut, og 20kr stykket!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Tipper Colfer-boka var Parasittjegeren eller Ønskelisten. Ønskelisten er ei bra bok, Parasittjegeren er enda ikke begynt på etter en runde i bokhandelen i dag. Vil nesten tro du kjøpte Ønskelisten, siden Parasittjegeren kom ut i september.
Auel-bøkene er en serie fra steinalderen (om, ikke skrevet i) om ei jente, Ayla, som mister sitt folk og blir oppdratt hos neandertalere. Bøkene du bør lese i Jordens Barn før du begynner på dine er: #1 Hulebjørnens klan #2 Hestenes dal #4 (om du skulle like det du leser i #3 Mammutjegerne og de forutgående)Steppevandringen og så til #5 Klippehulens Folk, som er den foreløpig siste av bøkene. Det er planlagt ei til.
Bøkene er gode, noe tunge her og der, veldig detaljrike, og veldig lærerike. Selv om det sikkert ikke er derfor du leser. Om du ikke vil lese de to foregående bøkene, kan jeg sette opp noen korte resýmeer i spoiler. Jeg anbefaler ikke dem om du er innstilt på å lese det. Og jeg anbefaler bøkene any time.
Så til min bokhandelrunde. Jeg kjøpte som nevnt Parasittjegeren i dag, den er jeg veldig nysgjerrig på, så kjøpte jeg "den Eldste". Den er jeg ikke så spent på, men den leses nok snart den også.
Auel-bøkene er en serie fra steinalderen (om, ikke skrevet i) om ei jente, Ayla, som mister sitt folk og blir oppdratt hos neandertalere. Bøkene du bør lese i Jordens Barn før du begynner på dine er: #1 Hulebjørnens klan #2 Hestenes dal #4 (om du skulle like det du leser i #3 Mammutjegerne og de forutgående)Steppevandringen og så til #5 Klippehulens Folk, som er den foreløpig siste av bøkene. Det er planlagt ei til.
Bøkene er gode, noe tunge her og der, veldig detaljrike, og veldig lærerike. Selv om det sikkert ikke er derfor du leser. Om du ikke vil lese de to foregående bøkene, kan jeg sette opp noen korte resýmeer i spoiler. Jeg anbefaler ikke dem om du er innstilt på å lese det. Og jeg anbefaler bøkene any time.
Hulebjørnens Klan
Ayla, ei lita blond jente på fem år, mister familien sin under ett jordskjelv. Hun går seg bort, og akkurat da hun skal til å bukke under, blir hun plukket opp av neandertalere. Neandertalerne tar henne til seg, litt tvilende, men slik blir det. Iza blir adoptivmoren hennes. Iza er medisinkvinne i Klanen, på rundt 25 stykker. Etter kort tid blir også Iza's egen datter født, Uba. Ayla blir tatt opp i Klanen, og må lære seg å leve med dem. Smiling, leing og sang blir ikke godtatt, da neandertalerne ikke kan noe av dette. Hun må også lære seg til å arbeide hardt, siden neandertalerne er ett mer hardført folkeslag. Ettersom hun vokser til, lærer hun litt om medisin, men sliter veldig, siden hun ikke har det samme instinktive "ane-minnet" som neandertalerne. Hun lærer videre og skjønner en del. Senere plukker hun opp ei slynge etter jegerne, lærer seg å bruke den i hemmelighet og kapplærer med en jevnaldrende gutt i klanen. Da det endelig oppdages at hun har brukt våpen, bannlyses hun fra klanen i en måned. Hun kommer igjen, og blir for første gang på meget lenge en kvinne som har lov til å jakte. Senere får hun sønnen Creb, etter flere voldtekter av en annen i klanen. Denne er da en misfostring, halvt neandertaler, halvt homo sapiens. Igjen sliter hun med tilliten i klanen, men redder seg inn igjen. Etter hvert dør Iza fra henne, og klanens mog-ur (trollmann, druide, hellige person), som også er arnemannen hennes, blir drept under ett jordskjelv i det hun blir bannlyst for andre gang. Hun reiser ut i verden igjen, med tårer i ansiktet og uten sønnen.
Hestenes dal
Etter å ha vandret langt og lenge slår Ayla seg til ro i en dal med villhester. Hun må lære seg å jakte med spyd, og når hun dreper ei hoppe for kjøttet, blir det igjen ett føll, som hun tar til seg. Hun slår seg til rette, lager store forråd av alt, lærer seg å bruke hesten og tar innimellom også til seg ei huleløve. Parallellt med dette reiser Thonolan og Jondalar -- to brødre -- over "halve" verden. De møter mange folkeslag, og etter ei stund blir Thonolan drept og Jondalar hardt såret av ei huleløve. Ayla kommer akkurat i tide til å få reddet Jondalar unna løva sin, og tar ham med seg hjem. Hun trenger tid på å lære homo sapiens å kjenne, men lærer etterhvert å snakke muntlig (før har hun brukt håndsignaler), og de blir også kjærester. Boka avsluttes med at de ser noen fremmede mennesker som vinker til dem.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.