Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Skal prøve å vere hjelpsom med dei eg har lese:
Lothair Mantelar wrote: Neil Gaiman: "Anansi Boys", "Neverwhere",
Ikkje lese nokon av dei, men Anansi Boys... vel, likte du Anansi i "American Gods"? Om ikkje skulle ein jo tru Anansi Boys var uaktuell, og om du likte han, tilsvarende aktuell.
"Good Omens" eller "Sandman serien, "Preludes and Nocturnes".
Må innrømme at dei tidlege Sandman-albumene aldri fenga meg skikkeleg, men serien som sådan er verdt ein titt, og då må ein jo byrje ved byrjinga. "Good Omens" følest som 80% Pratchett og 20% Gaiman, så om det lyder interessant, les den, om du føler det blir for mykje Pratchett eller for lite Gaiman, la vere, og om du tenkjer "yes, mykje Pratchett!" så vil du sikkert ha vel så mykje igjen for å lese ei rein Pratchettbok i staden...
Martin: "A Storm of Swords, del 1"
Eg ville vel ha byrja med denne...
Douglas Adams: "The Dirk Gently Omnibus"
Ikkje vore borti, men eg er ikkje så überbegeistra for Hitchhiker, særleg ikkje dei seinare bøkene, så for meg ville han nok blitt nedprioritert for det meste andre du listar.
Raymond E. Feist: "Faerie Tale", "Shadow of a Dark Queen" (fant ikke "Magician: Apprentice")

Om du skal lese Serpentwar Saga (der Shadow of a Dark Queen er bok 1) vil eg anbefale deg å byrje med boka "King's Buccaneer", som er ein slags prolog til den. Den er ikkje naudsynt, men eg følte i alle fall at den var veldig nært knytta til serien som tek stad like etter den.

På den andre sida er det kanskje like lurt å vente med Feist i det heile tatt til du får tak i "Magician"...

"Faerie Tale" er omtrent einaste Feist-boka eg ikkje har lese, nedprioritert då den er urelatert til alle hans andre fantasybøker. Men den er sikkert god, den.
Greg Keyes: "The Briar King"

Harry Turtledove: "World War Trilogy" (tre bøker i en, "Striking the Balance"

Orson Scott Card: "Shadow of the Giant"

Stephen King: "The Gunslinger" bok 1 i Dark tower serien.

Robin Hobb: "Assassin's Apprentice"
Ikkje lese, men Hobb og King får ein jo stadig anbefalt...
Robert Jordan: "The World of Robert Jordan's the Wheel of Time"
Den er jo forhaldsvis lett lektyre, så den kan du forsåvidt byrje med, du burde vere ferdig med den på få dagar.

Så, mi liste, basert på det der:
1. Martin
2. Jordan
3. Gaiman - Sandman eller Anansi Boys, alt ettersom kva du føler mest entusiasme for
4. King eller Hobb

Med punkt 4 vil du vel antakeleg vere byrja på ein ny serie, så dermed er du booka ei stund framover etter den...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ahh, takker for hjelpen Loki. Det er vel slik at jeg også har noen priorteringer, men holder dem foreløpig for meg selv...
Loki wrote: Så, mi liste, basert på det der:
1. Martin
2. Jordan
3. Gaiman - Sandman eller Anansi Boys, alt ettersom kva du føler mest entusiasme for
4. King eller Hobb
1. Martin ble jeg ikke overbegeistret for når jeg leste de to første. Det kan være fordi jeg akkurat hadde lest RH oppigjen, og Wot før det, så mine forhåpninger var vel litt i overkant. Kanskje jeg skal gi serien en ny sjanse nå?..

2. Jordan MÅ jeg jo lese. Ellers ville jeg ha sviktet mine plikter som WoT-er. Men at den blir nummer 2 er jeg ikke sikker på. Jeg er tross alt på jakt etter en ny serie. Kanskje jeg plukker den opp når jeg føler at abstinensene melder seg.

3. Hmm. Jeg elsket American Gods, og fant derfor ut at jeg måtte prøve noen flere bøker. Det er veldig aktuelt med "Neverwhere", kanskje mest fordi jeg liker tittelen (er dessverre ikke dypere enn som så :) ).

4. King, Keyes eller Hobb... Jeg for øyeblikket lite peiling på hvem som er best. Men har hørt nok til at jeg måtte kjøpe 8)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote: 1. Martin ble jeg ikke overbegeistret for når jeg leste de to første. Det kan være fordi jeg akkurat hadde lest RH oppigjen, og Wot før det, så mine forhåpninger var vel litt i overkant. Kanskje jeg skal gi serien en ny sjanse nå?..
Vel, i så fall liker du sikkert ikkje Storm of Swords heller. I mine auge den beste boka i serien så langt, men den gjer jo berre betre det bok 1 og 2 alt hadde gjort veldig bra, så om du ikkje var begeistra for dei liker du sikkert ikkje den særleg heller.
3. Hmm. Jeg elsket American Gods, og fant derfor ut at jeg måtte prøve noen flere bøker. Det er veldig aktuelt med "Neverwhere", kanskje mest fordi jeg liker tittelen (er dessverre ikke dypere enn som så :) ).
Jepp, liker òg den tittelen veldig godt, men veit lite om boka.
4. King, Keyes eller Hobb... Jeg for øyeblikket lite peiling på hvem som er best. Men har hørt nok til at jeg måtte kjøpe 8)
Hobb er den av dei tre eg har fått anbefalt oftast, om det er ein indikasjon på kvalitet, men det er antakeleg meir av ein tilfeldigheit.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Det er sant nok det at Hobb er den forfatteren jeg har hørt mest om (King frekventerer vanligvis litt andre sjangre). I går kveld innså jeg at jeg aldri har lest en fullblods kvinnelig fantasyforfatter. Rowling er jo litt barnslig... Det er vel på tide at jeg utvider mine horisonter.

Men på den andre siden så er jeg meget nysgjerrig på Keyes. Jeg har lest mye om ham på internett og det meste har virket positivt og han virker også mest "min type" forfatter (ikke at jeg har lest noe av det han har skrevet enda :? )...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Nylig pløyde jeg meg igjennom Jonathan Strange og herr Norrell. Den er faktisk den første boken som har fått meg til å felle en tåre! Susanna Clarke skriver utrolig godt, har hun skrevet noen andre bøker som er gode? Jeg leste den da jeg var på Kreta, og den var den eneste boken jeg hadde med meg, visste ikke at den kom til å bli slutt så fort... :roll: Så den siste uken leste jeg noen elendige krimbøker mamma hadde tatt med :|

Akkurat nå har jeg faktisk ingen bøker, venter på De Fire og Han Som Gjør Galt Verre Slutten av Follestad, men jeg er nr. 5 på bibliotekets venteliste :cry: Tenkte jeg skulle lese Eragon i mellomtiden, den ser spennende ut.
. . .
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Jeg prøvde meg på Mr. Strange og Norrel i vinter. Jeg satt meg ned med en bok, som i utgangspunktet var tykkere enn jeg hadde forestilt meg, og leste til jeg ca. hadde halvparten igjen. Da var jeg så lei av INGENTING skjedde, at jeg leverte den tilbake til biblioteket. Det var rett og slett den kjedeligste boka jeg har lest, og den var så visst ikke god på noen som helst måte (det var noen statuer som snakket, og det var litt morsomt) Jeg skjønner ikke at noen kan like en slik bok.

Ok, så skal den visst bli bedre mot slutten, men når boka er så tykk og slutten er mange hundre sider fram, da gidder jeg ikke lese boka.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Hva er det du sier? La du fra deg boka? Nei, nå har jeg aldri hørt på maken :lol: Men, men, folk har forskjellig smak. JEg syns den var kjempegod, jeg smålo innimellom, og som sagt så felte jeg noen tårer også.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Man gjør sitt beste for å prøve å være behjelpelig:
Lothair Mantelar wrote:Neil Gaiman: "Anansi Boys", "Neverwhere", "Good Omens" eller "Sandman serien, "Preludes and Nocturnes".
Har lest alle disse, med unntak av "Anansi Boys", og kan egentlig anbefale alle. "Neverwhere" var en ganske mørk bok, i alle fall i forhold til setting, men den hadde et ganske ordinært plott. Imidlertid ligner den på "American Gods" ved at den tar leseren med til en slags alternativ virkelighet, samtidig som den presenterer like alternative forklaringer på diverse fenomener.

"Good Omens" er som Loki sier 80-20 Pratchett-Gaiman. Men jeg vil si meg uenig i hans påstand om at "om du tenkjer "yes, mykje Pratchett!" så vil du sikkert ha vel så mykje igjen for å lese ei rein Pratchettbok i staden", ettersom jeg egentlig syntes dan kunne måle seg med det aller meste jeg har lest av Discworld-bøkene.

"Sandman" er per dags dato favoritttegneseria mi, men hvis du ikke likte "Strange&Norrell", er jeg ike sikker på hva du vil synes om "Sandman", all den tid den springende og tilsynelatende lite målretta fortellerstilen til Clarke ligner på den som brukes i "Sandman". (Gaiman takkes også av Clarke i "Takk til"-delen av "Strange&Norrell".)
Martin: "A Storm of Swords, del 1"
Dette er antakeligvis den jeg ville lest selv. Martin er jo blandt de beste fantasyforfatterne for tida, og dette er ikke akkurat hans dårligste bok, så...
Douglas Adams: "The Dirk Gently Omnibus"
Har bare lest en Dirk Gently-bok ("The long dark tea time of the soul"), som jeg synes å huske som litt over middelmådig...
Raymond E. Feist: "Faerie Tale", "Shadow of a Dark Queen" (fant ikke "Magician: Apprentice")
Har ikke lest noen av dem, men jeg tror du vil gjøre klokt i å høre på Loki, og vente til du har lest "Magician"...
Greg Keyes: "The Briar King"
Dessverre ikke hørt om...
Harry Turtledove: "World War Trilogy" (tre bøker i en, "Striking the Balance"
Husker jeg leste en diskusjon om denne på Wotmania i fjor høst, men husker ikke noe av det...
Stephen King: "The Gunslinger" bok 1 i Dark tower serien.
Dette er vel anerkjent som noe av det beste han har skrevet? Selv er jeg skeptisk til King, så jeg har ikke lest den...
Robin Hobb: "Assassin's Apprentice"
Now we're talking! Hvis du liker førstepersonsstil, med en noe tafatt og sutrete junkie som helt, er denne perfekt. Ikke misforstå meg; Fitz er så mye mer enn bare dette -- berserk, "Witted", "Skilled", kongelig bastard, opprørsk ungdom, underdog, zombie (øh, på en måte, i alle fall), varulv (Igjen: på en måte...), ulykkelig forelska, og mye, mye annet. Når kanskje ikke helt opp til Hobbs "Liveship Traders"-trilogi, men det er det få bøker som gjør.
Du har ikke tenkt til å lese BWB fra perm til perm, har du? Mye bedre som oppslagsverk...
Orson Scott Card: "Shadow of the Giant"
Card skal da være bra, skal han ikke? Men husk å sjekke at den ikke er bok #3 i en serie, eller noe sånt. (Men det har du naturligvis gjort fra før.. ;))

Så, ei liste:
1. Hobb. Dog, helst bare hvis du har mulighet til å skaffe deg "Royal Assassin", "Assassin's Quest", "Ship of Magic", "Mad Ship", "Ship of Destiny", "Fool's Errand", "Golden Fool" og "Fool's Fate" ganske kjapt...
2. Martin. Dersom du ikke likte de to første er det ikke sikkert at du vil like denne heller, men denne inneholder hvis jeg husker rett en av fantasyhistoriens sterkeste scener, og kan anbefales av den grunn. Dog, det kan hende jeg blander den sammen med "A Clash of Kings", nå...
3. Gaiman: "Neverwhere". "American Gods" light... Eventuelt "Good Omens", hvis du heller har lyst på satire...

Resten har jeg ingen sterk formening om...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Terje wrote:
Du har ikke tenkt til å lese BWB fra perm til perm, har du? Mye bedre som oppslagsverk...
Det gjorde jeg. Funker ypperlig til det. :wink:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Husker jeg begynte på "The Illustrated Tolkien Encyclopedia" en gang, og leste vel 75% av det. Men det var liksom ikke det helt store, så jeg foretrekker som sagt slike bøker som oppslagsverk: Lurer jeg på noe, slår jeg opp i dem, men ellers lar jeg dem stå i fred...
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Terje wrote:"The Illustrated Tolkien Encyclopedia"
Den har jeg også lest fra perm til perm faktisk. :lol:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Og det funka bra?
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Jada, ikke noe problem.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Først og fremst: takk for all hjelp. Det mottas med takk, og spesielt ifra deg Terje, siden du er den som har fått meg til å lese Malazan (og Gaiman) og for det vil jeg være EVIG takknemlig.
Terje wrote:Så, ei liste:
1. Hobb. Dog, helst bare hvis du har mulighet til å skaffe deg "Royal Assassin", "Assassin's Quest", "Ship of Magic", "Mad Ship", "Ship of Destiny", "Fool's Errand", "Golden Fool" og "Fool's Fate" ganske kjapt...
2. Martin. Dersom du ikke likte de to første er det ikke sikkert at du vil like denne heller, men denne inneholder hvis jeg husker rett en av fantasyhistoriens sterkeste scener, og kan anbefales av den grunn. Dog, det kan hende jeg blander den sammen med "A Clash of Kings", nå...
3. Gaiman: "Neverwhere". "American Gods" light... Eventuelt "Good Omens", hvis du heller har lyst på satire...
Har du lest noen andre gode fantasy-bøker/serier som du kan anbefale, Terje? Det virker som om du har god smak...

1. Hobb. Den kjøpte jeg fordi du hadde den på 4.plass i en liste i dette forumet. Tror du jeg blir helt hekta hvis jeg leser denne boka, og det er derfor jeg må ha mulighet til å skaffe resten av bøkene hennes? Kanskje jeg begynner med henne.

2. Martin har jeg kommentert før ( se loki svar), men som sagt så føler jeg at jeg må lese en bok til i serien før jeg for alltid legger den fra meg. Den er jo så populær...

3. Sandman er også "ditt verk", Terje. Hvis jeg skal lese Gaiman så tror jeg ikke det blir før eventuelt jeg blir så lei av "high fantasy" at jeg må ha noe litt annerledes. Ikke fordi at Gaiman er dårlig, men fordi jeg som sagt er på jakt etter en serie.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sitat:

Leste den fra perm til perm, funket ypperlig. Nesten hele boka er spennende.
Locked