Hva leser du for tiden?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Locked
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Da har jeg endelig fått rotet meg ned på biblioteket. Endte opp med Lois Sachar: "Holes", William Nicholson: "Vindsangeren", Raymond E. Feist: "Magician", "Silverthorn" og "A Darkness at Sethanon". Håper bare engelsken ikke er for vanskelig i bøkene av Feist... Alt er etter anbefaling fra dere :wink: Jeg ville egentlig a Erikson og Martins serier, men første bok er utlånt akkurat nå, så jeg satte meg på venteliste. Via internett. Kuuult.
. . .
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Tror ikke Feists engelsk er blant de aller verste. Han er antakelig bedre å begynne med enn Martin og Erikson. Lykke til! :D

Selv har jeg litt problemer med å motivere meg til å lese for tida. Skulle egentlig begynt på "Den Store Jakten", men har ikke orka ennå. På mandag prøvde jeg meg på "Wizard's First Rule" igjen, men gadd ikke lese mer enn de første fire sidene før jeg ga meg. Burde ha lest den ferdig da jeg klarte å stavre meg gjennom de første 280 sidene i fjor vinter...

I går leste jeg "Bibelen 2" av Are Kalvø. Tror jeg brukte litt over to timer på den, og den var både bedre og morsommere enn jeg syntes å huske. Virkelig en av Kalvøs beste.

Samme dag begynte jeg på "Farvel til våpnene" av Ernest Hemingway. Papa H. er en av favorittforfatterne til faren min, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på den, i og med at jeg har likt ting han har anbefalt før (f.eks. Erling T. Gjelsvik og Kjartan Fløgstad). Så langt har jeg ikke egentlig kommet inn i historia; jeg forventa meg og håpa på en slags entente-utgave av Erich Maria Remarques "Intet nytt fra Vestfronten", som er en av favorittbøkene mine, men så langt har det vært mer hjerte/smerte enn artilleriild/smerte. Men jeg skal ikke dømme ei bok jeg har 200 sider igjen av...

I tillegg til alt dette har jeg fortsatt igjen omtrent 150 sider av Montgomerys "Krigskunstens historie", og når jeg har gjort meg ferdig med tidshjulet.net om en liten halvtime, skal jeg sette meg ned og lese noen kapitler av "Den Store Jakten" (som jeg aldri har lest på norsk før), og skrive sammendrag av dem.

Gøygøygøygøy. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Moiraine Sedai wrote:Da har jeg endelig fått rotet meg ned på biblioteket. Endte opp med Lois Sachar: "Holes", William Nicholson: "Vindsangeren", Raymond E. Feist: "Magician", "Silverthorn" og "A Darkness at Sethanon". Håper bare engelsken ikke er for vanskelig i bøkene av Feist... Alt er etter anbefaling fra dere :wink: Jeg ville egentlig a Erikson og Martins serier, men første bok er utlånt akkurat nå, så jeg satte meg på venteliste. Via internett. Kuuult.
Sachars "Holes" tror jeg at jeg har lest på norsk (Heter den "Hull"?). Synes å huske at jeg likte den nokså bra.

Etter å dømme fra den ene boka jeg har lest av Feist så er jeg enig med Terje i at han er enklere å lese enn både Martin og Erikson. Martin var heller ikke særlig vanskelig, mens Erikson har et par gloser som er nokså uvanlige for en stakkars sekstenåring som aldri har bodd i et engelskspråklig land. Men etter et par bøker så satt de nye ordene også :)

Si gjerne ifra om hva du mener om Magician, Moiraine. (Tenker på å lese den snart)

Ble akkurat ferdig med "Good Omens" av Neil Gaiman og Terry Pratchard. Den var til tider hysterisk morsom og jeg storkoste meg hele veien gjennom, men når jeg var ferdig så satt jeg igjen med følelsen av at dette nok ikker er det beste noen av forfatterene har skrevet. Men absolutt lesverdig: Karakter 6 (svak) /10

Kaster meg over Robin Hobb. La oss håpe den er så god som Terje sier :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Lothair Mantelar wrote:Si gjerne ifra om hva du mener om Magician, Moiraine. (Tenker på å lese den snart)
Den er rett og slett knallbra, leste den på fire dager.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg har også lest en norsk bok ved navn "Hull". Begynner å bli en stund siden, men jeg elsket boka høyt da.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Princess
Sitter
Sitter

Post by Princess »

Wolfbrother wrote:Jeg har også lest en norsk bok ved navn "Hull". Begynner å bli en stund siden, men jeg elsket boka høyt da.
Ver det den om de guttene som var ute i ørkenen? Den var stilig.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Holes er på norsk Hull, ja.

Så langt storkoser jeg meg over Magician. Er redd det ble litt sent i går, det var vanskelig å legge fra seg boken :) Engelsken er ikke noe problem for meg (14 år, 5 sterk i engelsk skriftlig og 6 i muntlig), og jeg tror vel egentlig ikke at den er noe problem for andre heller.

Jeg har allerede fått sansen for Kulgan, ser på ham som litt bestefaraktig og snill, men det er jo mulig jeg tar feil. Og noe sier meg at Pug ender opp som den største magikeren i Crydee, om ikke hele verden, men det er jo mulig jeg tar feil der også... Ikke si noe!

Så jeg gleder meg til å plukke opp boken igjen :D

Lothair Mantelar: Du kan trygt lese den, i hvertfall de første sidene (har ikke kommt langt ennå :wink: )
. . .
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kor langt er du kommen? Kva skjer i boka der du er no?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har nylig fullført Jan Guillous Tyvenes Marked. God bok, for krim å være, men for mye oppgulp fra tidligere bøker. Føler han ønsker mer enn han får til. Blant annet møter vi Pierre igjen... Jaja... Sikkert ikke så interessant for dem som ikke har lest Guillou.

Har ellers lest mest reiselitteratur, har blant annet fullført tog-boka, endelig. Typisk amerikansk å være selvgod. Jaja. Lest. Check. :)
Urban tilværelse
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Moiraine Sedai wrote:Holes er på norsk Hull, ja.

Så langt storkoser jeg meg over Magician. Er redd det ble litt sent i går, det var vanskelig å legge fra seg boken :) Engelsken er ikke noe problem for meg (14 år, 5 sterk i engelsk skriftlig og 6 i muntlig), og jeg tror vel egentlig ikke at den er noe problem for andre heller.

Jeg har allerede fått sansen for Kulgan, ser på ham som litt bestefaraktig og snill, men det er jo mulig jeg tar feil. Og noe sier meg at Pug ender opp som den største magikeren i Crydee, om ikke hele verden, men det er jo mulig jeg tar feil der også... Ikke si noe!

Så jeg gleder meg til å plukke opp boken igjen :D

Lothair Mantelar: Du kan trygt lese den, i hvertfall de første sidene (har ikke kommt langt ennå :wink: )
He he... Den står øverst på listen over de fantasy-serier jeg ikke har noen eksemplarer av (ikke helt sant: søsteren min har (ikke Ceres) del to og tre i riftwar-sagaen, men på norsk, og jeg har bok 1 i en annen riftwar-serie). Jeg skal lese den så fort jeg kommer meg på skolen (en ting å se fram mot i hvert fall :) ), men inn til videre for jeg nøye meg med Hobb.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Er dere søsken? :o Jeg får alltid vite ting sist :x

Jeg har fått den lokale bok sjappa til å bestille American Gods, og Magician. Så det blir det neste for meg.
for there you have been,
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Hvorfor skal dere absolutt låne bøkene? Bare kjøp dem. Hvis det er en bok jeg vil lese så kjøper jeg den i 95 prosent av tilfellene. Det er MYE gjevere.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Akira wrote:Hvorfor skal dere absolutt låne bøkene? Bare kjøp dem. Hvis det er en bok jeg vil lese så kjøper jeg den i 95 prosent av tilfellene. Det er MYE gjevere.
Kjøper som oftast bøkene eg og. Dei siste eg lånte på biblioteket var De Tre Musketerer og Musketerene 20 år etter, men alt av fantasy har eg kjøpt (sett bort frå dei eg har fått til jul).

Til trådens emne: Har byrja opp att på A Song of Ice and Fire no. Går litt seint, so eg er ikkje ferdig med A Game of Thrones.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Akira wrote:Hvorfor skal dere absolutt låne bøkene? Bare kjøp dem. Hvis det er en bok jeg vil lese så kjøper jeg den i 95 prosent av tilfellene. Det er MYE gjevere.
Men jeg sa bok sjappa ikke biblioteket. Underholdningsmagneten hadde den ikke inne så de måtte bestille den. Selv har jeg ikke et sånt kort slik at jeg kan låne engang. Engelske bøker er så billige uansett.
for there you have been,
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Loki wrote:Kor langt er du kommen? Kva skjer i boka der du er no?
Det fremmede skipet har strandet, Kulgan er på beina igjen etter å ha lest brevet, alvedronningen er i Crydee.

Det er nå, ihvertfall. Da jeg skrev det forrige innlegget, var jeg ikke kommet lengre enn til den første gangen Pug red med prinsessen og Pug brukte magi for første gang på en bemerkelsesverdig måte. Hadde vel egentlig ikke lest langt nok til å anbefale boken, men jeg hadde en god følelse :lol:
. . .
Locked