Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Shallis wrote:
davram bashere wrote:
Sisnera wrote:skole dagen min ser sånn ut
Mandag: 08.10-15.30
Tirsdag: 08.10 - 13.50 + ekstra matte for de som vill annenvær tirsdag
Onsdag: starter enten 08.10 eller 09.00. spørs. også slutter vi vanneligvis 13.50 men noen dager har vi to timer andre dager har vi 7-8. så veldig forskjellig der.
Torsdag: 09.00 - 15.00 men da har vi kortere langfri.

Også kan vi jo plusse på de to timene med lekser vær kveld. og de timene vi sitter med lekser på skolen etter skole tid. så er ofte ikke hjemme før seks syv. Men det er nå litt gøy da :lol:

Og du DB, skal du ta X-matte?

Vi har ikke x-matte, bare p- og t-matte. T-matte er litt vanskeligere enn x-matte.

Men for å svare på spørsmålet: Jeg tar t-matte.
X-matte blir vel ikke aktuelt før neste år, da det er et tre-timers ekstra mattekurs, for de som tar Realfagsmatte i andre klasse og trenger å fylle på tre ekstra timer.

Blir ikke x-matte til neste år heller. Da kan jeg gå videre til 2t- eller 2p- som er ettårige tretimerskurs, eller r- eller s- som er 2årige femtimerskurs.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Pokker så komplisert dette her har blitt da! Når jeg gikk på vgs (som er litt over et halvt år siden jeg avsluttet) var det to varianter, alle kunne du ta i tre år. Men starta du med en variant i 2 klasse kunne du ikke hoppe over til den andre i tredje klasse, du kunne dog bytte mellom 1 og 2 klasse.
Manbearpig
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Hmm... Synes ikke at det har blitt vanskeligere. Det at man på andreåret kan velge mellom fire forskjellige vanskelighetsgrader gjør det letter å velge rett matte.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Tenkte på andre året ja, synes du har sakt at du liker matte. Og hos oss er X-matte vannskeligere enn t-matte.

P S T R X
er vel rekkefølgen til neste år i matten. for man kan vel ta T-matte som et tre timers kurs til neste år.

Selv har jeg planer om å ta R-matte til neste år. Men (kanskje feil sted å utale seg om det.) en idiot av en rådgiver vi har sier at siden jeg er dyslektiker er jeg svak i matte og burde ikke ta R-matte, uten å ha sett matte karakterene mine!! Sånne gjør meg sure. beklager utbrudde.
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Hos oss er vanskelighetsgradene på andreåret: P T S R
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Da er vel S vannskeligere enn T hos oss også. Bare jeg som roter. Men dere har ikke X?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Loki wrote:Jepp. Å skape historie er altså eit realfag. (Å lese om det, not so much.)
Og du faller sjelden for fristelsen til å skape historie? Jeg har hatt en tese om at historikere er som tegneserielesere. Tegneserielesere tror ofte de kan fly om dem tar på seg supermannkappa.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

X-matte er totalt ubrukelig hvis man da ikke er lidenskapelig opptatt av matte og planlegger å bli noe innenfor det feltet. Det er dessuten et fag du må velge i tillegg til enten R- eller S-matte (iditotisk å ta S-matte og X-matte men hver til sitt). Får du til T-matte sånn noenlunde er egentlig det eneste valget å ta R-matte, da det er et utall med studier som krever det (og så langt i år har vi hatt bedre tid enn vi hadde med T-matten i fjor).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hva er forskjellen i pensum i alle disse forskjellige bokstavene?
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

P: Praktisk matte. For folk som går yrkesfag eller for allmennelever som har problemer med å behandle en kalkulator. Det er et to-års program med fem timer det første året (tror jeg) og tre-timer i det andre. Jeg kjenner folk som slet med å få en firer i 10. klassen som med letthet klarer seksere eller femmere i P-matte.

T: Teoretisk matte. Alle som tar dette går enten videre til R-matte eller hopper av til P-matte 2. år fordi stoffet ble for vanskelig. Det anbefales ikke å ta 2T, da det er 3-timersfag med mye vanskelig stoff (og man får samme mulighetet med den simple P-matten).

R: Realfagsmatte. Sier seg selv, egentlig.

S: Ekvivalenten til MZ. Det er et to-års studium som starter i andreåret.

X: Et tre-timers fag som er laget for å fylle opp timekravet. Her lærer man visstnok mye om ting man ikke får bruk for.

For selve pensumet så anbefaler jeg at du sjekker ut matteboka, Sinus, sine hjemmesider.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Synes fortsatt at dette virker med komplisert enn den gamle MZ-MX (evt MY) versjonen av matte. Men jeg ser fordelen med å ha flere valg slik at man velger den mattelinja som passer deg selv best. Men som ordtaket sier: Jo flere kokker, jo mer søl
Manbearpig
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Sisnera wrote:Da er vel S vannskeligere enn T hos oss også. Bare jeg som roter. Men dere har ikke X?
S er vanskeligere en 2T bare fordi det er et femtimersfag og man da dekker en støre del av pensumet.

Lothair Mantelar wrote:
S står for samfunnsfagsmatte. To år med det tilsvarer et år med R.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

egentlig litt forvirrendes.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

davram bashere wrote:
Lothair Mantelar wrote:
S står for samfunnsfagsmatte. To år med det tilsvarer et år med R.
Nope, don't think so. Hvis du ser på pensumet til S så ser du at de har andre, mer praktiske temaer enn R-matte.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Kjetil wrote:
neste semester blir enda verre, med fysikk og matte2, 2 fag som begge hadde over 50% strykprosent i fjor.
Er det Matte 212 ?
Mela har dette nå og klager verre!
Post Reply