Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Hmm.. Den novellen som læreren min sa seg mest fornøyd med i 10. var en som het "Hvorfor?" Den hadde få svingninger i spenningskurven, Alt for mange personer (tror jeg introduserte litt over 10 stykker) den strakte seg over et år i hovedpersonens liv og jeg brukte noe inn i h****** med retrospeksjon og moralen var "lærere er idioter" (sagt på en litt pener måte) og det hele strakte seg over bare 2000 ord.
Reglene er ganske slappe, ihvertfall er de det på de stedene jeg vet om.
Reglene er ganske slappe, ihvertfall er de det på de stedene jeg vet om.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Novelle + sjanger på googleAsphyxiate wrote:De krevde i hvertfall "regler" som handlingskurve, få personer, kort tid, få steder også skal den ha en moral i seg, på min skole, det var de svært nøye på, derfor gadd jeg ikke å satse på å få til alt sammen i en historie...
Last edited by Eivind on Mon Nov 26, 2007 19:16, edited 3 times in total.
Det er forskjeller blant annetdavram bashere wrote:Og de sikkert åpenbare forskjellene på disse to er? Noveller skal vel fortelle en historie de også?
Novelle skal ha med få personer, handlingen skal skje over en kort periode og det skal ofte være underbygende temaer som ikke kommer dirkete frem i historien og åpen slutt er å foretrekke.
Som vann til tørst strupe
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

I tilleg til google, så er også wikipedia din venn: http://no.wikipedia.org/wiki/Novelle
Det er åpenbare forskjeller på en historie og en novelle, sånn er det bare. Ellers så hadde en novelle ikke blitt kalt for en novelle, men en historie..
Det er åpenbare forskjeller på en historie og en novelle, sånn er det bare. Ellers så hadde en novelle ikke blitt kalt for en novelle, men en historie..
Manbearpig
-
davram bashere
- Sitter

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

jippii.... Juleferie! Nå skal det dorskes. Etter tre uker med eksamener er det vel fortjent (hvor vel vil eksamensresultatene vise).
Uansett, sliter litt med valg av særemner til våren, står mellom Holocaust og Den russiske revolusjon (i nyere europeisk historie) for øyeblikket, det er de to som er mest interessante og som ukeplanen tillater... Noen som han noen innvendinger av valg? Tenk, her har dere muligheten til å avgjøre noe av det jeg skal lese til våren...
Uansett, sliter litt med valg av særemner til våren, står mellom Holocaust og Den russiske revolusjon (i nyere europeisk historie) for øyeblikket, det er de to som er mest interessante og som ukeplanen tillater... Noen som han noen innvendinger av valg? Tenk, her har dere muligheten til å avgjøre noe av det jeg skal lese til våren...
Manbearpig
Vel, personleg er eg veldig lei av Holocaust, så eg ville tatt den russiske revolusjon, men det blir jo reint subjektivt.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
davram bashere
- Sitter

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Hmmm, jo Holocaust er veldig kjent fra før, men det er den russiske revolusjon også. Holocausts fortrinn akkurat nå er at pensum ser greiere ut. Vanskelig, egentlig, og jeg må være klar til fredag.
Har forsåvidt lest "Animal Farm"....
Edit: Damn! Både holocaust og den russiske revolusjon gruppene var fulle. Endte opp med nasjonalisme... blæh. Jaja, der fikk jeg igjen for å ha drøyd til siste sekund
Har forsåvidt lest "Animal Farm"....
Edit: Damn! Både holocaust og den russiske revolusjon gruppene var fulle. Endte opp med nasjonalisme... blæh. Jaja, der fikk jeg igjen for å ha drøyd til siste sekund
Manbearpig