Den Store Jakten – OOC-tråd
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Terje
-
Damien Frost
- Sitter

-
Wolfbrother
- Den Fortapte

-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Wolfbrither stilte et spørsmål i dette underforumets velkomsttråd/informasjonstråd, som jeg så meg nødt til å slette, siden det var postet feil sted. Men ettersom det var et greit spørsmål, skal jeg svare her.
Den så helt grei ut. Var litt tynt at han skulle ha lært seg aielkampsporten på så kort tid, men når Rand klarte det, skulle det vel gå for karakteren din også. (=Wolfbrother wrote:Kan du ta å se over min karakter??? Er litt usiker om jeg har gjort noe i det hele tatt rett
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Flott
Hvor langt kan man reise på et innleg
: Skal komme meg i gang nå, men vet ikke hvor mye jeg kan utrette.... Gidder ikke skrive så alt for langt, men vil like vel komme meg litt på veien.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg har tenkt litt på det der.
I andre rollespill av denne typen jeg har deltatt i har det stort sett vært ei gruppe som har reist rundt sammen, eller så har karakterene vært så langt fra hverandre at det ikke gjorde noe om kronologien av og til er litt feil.
Men her...
Driver og vurderer om vi skal innføre en ny regel, om at vi må skrive øverst i postene våre hvor mange dager det er siden edsavleggelsen i Illian, slik at vi kan tilpasse oss hverandre. Alle skriver jo ikke i samme tempo...
Hva synes dere?
I andre rollespill av denne typen jeg har deltatt i har det stort sett vært ei gruppe som har reist rundt sammen, eller så har karakterene vært så langt fra hverandre at det ikke gjorde noe om kronologien av og til er litt feil.
Men her...
Driver og vurderer om vi skal innføre en ny regel, om at vi må skrive øverst i postene våre hvor mange dager det er siden edsavleggelsen i Illian, slik at vi kan tilpasse oss hverandre. Alle skriver jo ikke i samme tempo...
Hva synes dere?
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Det likte jeg... På den måten kan jeg vite vor langt forran/bak jeg er fra en jeg oppsøker/flykter.terje wrote:Jeg har tenkt litt på det der.
Men her...
Hva synes dere?
Last edited by Wolfbrother on Mon Nov 14, 2005 23:45, edited 1 time in total.
for there you have been,
for there you have been,
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Foregår det noen kriger??? Min karakter kan tenke seg å joine en arme.
vist dette er Rand land vil hornet da befinne seg oss treebrother i the bligth utenfor rekevidde
:
vist dette er Rand land vil hornet da befinne seg oss treebrother i the bligth utenfor rekevidde
for there you have been,
for there you have been,
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Not as such, men det foregår jo alltid grensetrefninger langs Andor-Murandy-, Rift-Cairhien-, og Rift-Illian-grensene. Disse har vel egentlig mer karakter av saueraid og hevntokter enn regelrett krig, men hvem kan forutse hva framtida bringer?Wolfbrother wrote:Foregår det noen kriger??? Min karakter kan tenke seg å joine en arme.
Nja, på en måte er det vel der det befinner seg. MEN! Det vet ingen av karakterene våre.vist dette er Rand land vil hornet da befinne seg oss treebrother i the bligth utenfor rekevidde:
Vi får diskutere hvorvidt vi i det hele tatt vil finne det, og i såfall hvor, hvordan, und so weiter...
Forresten, Madyhho, leste jeg rett da jeg syntes det sto at din karakter er i følge med intet mindre enn fem "sverdmestre" fra et eller annet adelshus? Hvis du med "sverdmestre" mente krigere med hegremerkede sverd og tilhørende ferdigheter med sverdene, ber jeg deg omvurdere dette. Så vidt jeg har oppfatta ting, er Sverdmestre sjeldne saker, så det virker, for å si det *litt* mildt at fem slike skal komme fra samme fyrstehus.
Husk at karakterene våre strengt tatt er "overpowered" som det er - det er ingen grunn til å overdrive.
Men dersom du mener jeg tar feil, ville jeg satt pris på en forklaring... (=
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
madyhho
Rand al'Thor ble sverdmester i en alder av 20 år. Dette hadde ingenting med hverken Kraften, Den Gjenfødte Dragen eller noe slikt å gjøre, bare rett og slett trening og erfaring. Disse fem mennene det er snakk om, kjempet langs Pestlandsgrensen, i Aielkrigen, og de har vanligvis hatt hundrevis av andre soldater å trene med. At det finnes noen sverdmestere i en hær, er ikke usannsynligvis, ihvertfall ikke en slik hær som den Thario kommanderte\kommanderer. Og det skulle tatt seg ut av en hærfører fra Cairhiens rikeste fyrstehus ville valgt bondegutter som livvakter fremfor erfarne stridsmenn med hegremerkede sverd.
Til og med jeg - som bare er en passiv iaktager på dette forumet - synes det er for dumt! En sverdmester gidder ikke opptre som livvakt, langt mindre fem! Og dersom det nå var fem sverdmestre med typen din, så hadde de vel ikke orket å stå vakt på et skip samtidig?? Dersom man kommer over en sverdmester skal man være heldig!
(Voktere blir ikke alltid sverdmestre de heller, dersom jeg forstår det riktig, og i hvitekappene er det bare noen ytterst få. Og dette er stedene hvor den beste krigstreningen er å få!)
(Voktere blir ikke alltid sverdmestre de heller, dersom jeg forstår det riktig, og i hvitekappene er det bare noen ytterst få. Og dette er stedene hvor den beste krigstreningen er å få!)
Sjølv om eg og berre er tilskodar, må eg seie meg einig med Ceres og terje. Det er ganske usannsynleg.
Rand er kanskje like dyktig som ein sverdmester, men det er ikkje heilt "offisielt". Kriteria for å vere ein sverdmester får me vite i KoD:
Det at Rand er sverdmester, har ikkje berre med trening og erfaring å gjere. Han er og eit naturtalent, samstundes som alltid har hatt evna til å gå inn i ko'di (Enheten, den Store Flammen, det der). Begge deler vil eg tru er faktorar for at han har vorte so god, so raskt.
Og sannsynet for at det er fem sverdmestrar i det same huset, er faktisk veldig liten. Som Ceres seier, ikkje ein gong alle Voktarane er sverdmestrar.
Men eg kan vere einig i at det sikkert finst nokre sverdmestrar i hærar.
Rand er kanskje like dyktig som ein sverdmester, men det er ikkje heilt "offisielt". Kriteria for å vere ein sverdmester får me vite i KoD:
Spoiler
Anten stå blant fem (eller var det ti?) ekte sverdmestrar og vise kva ein kan: Dei må stemme einstemmig for at ein skal få tittelen. Eller so må ein slå ein annan sverdmester i ærleg kamp, mann mot mann. (Noko Rand for so vidt har gjort, med Turak, men ein kan lure på om det var litt flaks/ta'veren/Lews Therin, då han ikkje var so dyktig på det tidspunktet.)
Og sannsynet for at det er fem sverdmestrar i det same huset, er faktisk veldig liten. Som Ceres seier, ikkje ein gong alle Voktarane er sverdmestrar.
Men eg kan vere einig i at det sikkert finst nokre sverdmestrar i hærar.
-
madyhho
Bortsett fra vokteropplæringen, har disse stort sett samme erfaring som Thario, og han ble sverdmester i ganske ung alder. Disse fem er eldre og mer erfarne. De har som nevnt kjempet mot aieler, trolloker, myrdraaler og sikkert andre Undergangens Avgrunns skapninger langs Pestlandsgrensen. De har en hærfører som er sverdmester, og sikkert andre sverdmestre rundt seg når det er slike hærer det er snakk om.
Ikke alle voktere er sverdmestre, det er riktig. Men det er ikke alle voktere som har skikkelig krigserfaring gjennom mange år heller. Mange voktere er stort sett i Tar Valon, og det er slett ingen som tjener hærer i Grenselandene. De har riktignok den beste opplæringen de kan få, men det er ikke alt som trengs.
Når det gjelder om fem sverdmestere ville gidde å stå livvakt på en båt; hvorfor ikke? De er lojale menn fra Machoba-Huset. Menn som tjener fyrstehus sverger troskap, og som oftest sterke eder som alle andre enn mørkefrender ville bryte. Og ved å være med på båten, slipper de den lange reisen til hest til Rift o.l.
Ikke alle voktere er sverdmestre, det er riktig. Men det er ikke alle voktere som har skikkelig krigserfaring gjennom mange år heller. Mange voktere er stort sett i Tar Valon, og det er slett ingen som tjener hærer i Grenselandene. De har riktignok den beste opplæringen de kan få, men det er ikke alt som trengs.
Når det gjelder om fem sverdmestere ville gidde å stå livvakt på en båt; hvorfor ikke? De er lojale menn fra Machoba-Huset. Menn som tjener fyrstehus sverger troskap, og som oftest sterke eder som alle andre enn mørkefrender ville bryte. Og ved å være med på båten, slipper de den lange reisen til hest til Rift o.l.