Harry Potter

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det der var latterlig...




:cry:




Synes synd på barn som ikke får lese HP, og voksne som ikke gidder. De går glipp av noe...
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1470
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Jeg syns ikke man bare kan avfeie det der altså, mye rart som står i bibelen, så vil ikke forundre meg om at mange kristne vil overse troen sin slik at de kan lese Harry Potter :p
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Selv likte jeg spesielt denne delen:
TV 2-pastor Egil Svartdahl har ikke lest bøkene, men har sett én av filmene:

- Jeg opplevde den som en ufarlig eventyrfortelling.

Men han hilser en debatt rundt «Harry Potter» velkommen.

- Det er viktig med debatt om ting som opptar mange. Hvilke verdier fremmer «Harry Potter», er de skadelige, bygger de opp eller river de ned?
Det interessante spårsmålet her er naturligvis hva bøkene bygger opp, eventuelt ned, og om dette er en bra eller en dårlig ting.

Selv tror jeg ikke jeg har reagert negativt på "moralen" i HP en eneste gang, muligens med et unntak, dersom det viser seg at Snape var god likevel...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Vel - man kan jo argumentere at det som ble gjort mot sirius var umoralsk - kaste han i fengsel for å rotne på livstid for en forbrytelse han ikke hadde gjort... Men av en eller annen grunn har jeg på følelsen at dette ikke er det pastoren/presten/mannen mente...

:lol:

(Og boka framstiller det jo på en slik måte at alle forstår at det er feil, så...)
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Uff... Dumme kristne folk altså! (No offence!) Men det er snakk om noen barnebøker(og for de litt eldre :D ) her! Tror ikke JK har en sjult agenda om å rekruttere flest mulig barn til å bli stansist gjennom denne serien altså! Dette blir for dumt! Hvis jeg noen gang treffer en person som sier dette til meg, tror jeg nok at jeg tenner på alle plugger! :evil:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Damien Frost wrote:Uff... Dumme kristne folk altså! (No offence!) Men det er snakk om noen barnebøker(og for de litt eldre :D ) her! Tror ikke JK har en sjult agenda om å rekruttere flest mulig barn til å bli stansist gjennom denne serien altså! Dette blir for dumt! Hvis jeg noen gang treffer en person som sier dette til meg, tror jeg nok at jeg tenner på alle plugger! :evil:
Helt enig med at kristne ofte tenker litt innenfor en firkant...
Hvis noen hadde sagt det til meg at jk rekruterer satanister, tror nokk at jeg hadde ledd :lol: Hvis det hadde vist seg at denne personen hadde virkelig todd på det, ville jeg ha spurt om personen i det hele tatt hadde lest bøkene...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

He he... d syns jeg var å overdrive litt....(Presten altså!) Tror neppe bøkene er laget for å hjernemanipulere folk eller noe sånt... :lol: Har selv lest til ildbegeret...(har ikke kommet lenger etter at jeg begynnte å lese WoT..

Men d er nok ikke alle kristene som ser d på d viset da... :wink:
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Har du ikke lest lengre enn til The goblet of fire :shock:
Synes at OotF er en av hennes beste bøker....
Du kan ikke lese den å så stoppe... HP er jo en av de aller bestebøkene i verden...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

uff.. det finnes veldig mange trangsynte folk her i verden. meeen de har rett til å ha sin egen mening, og om deres maning er at HP er sjelelig skadende, så får det være deres tap :roll:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

I dag er jeg utrolig lykkelig. Grunnen til dette er enkel - jeg stakk innom et bokmarked nede på John Colettsplass i dag, og der fant jeg HP bok 4 og 5 brukt til den jeve pris av kroner 25 pr bok. :D

(Samt mange andre flotte bøker!)
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Når jeg leste HP serien hadde hun ikke kommet lengre enn til Ildbegeret.... så jeg tenkte jeg måtte vente på den.... men så beggynte jeg jo å lese WoT og da kan jeg jo ikke lese HP....

Edit:svar til wolfbrother

(Enda en bok jeg skal lese.....har veeeeeeldig mange bøker jeg skal lese nå ja!...)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

går ann å lese flere ting på en gang du :wink: hehe. jeg holder på med fire bøker i skrivende øyeblikk. og det går helt fint!!!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

He he.... ja men du er jo jente.... :wink: Ja kan vell d... men har veeeeldig mye lekser og slike ting for tida så jeg holder meg til ei bok....

(nei forresten jeg leser en annen bok og..... har med skole prosjekt å gjøre...)

Den heter "Blod, snørr og tårer" .... er litt barnebok, men grei å ha med å gjøre når jeg har prosjekt.....

(oops dette burde nesten over i "Ikke-fantasy litteratur" delen men men)
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Faile wrote:går ann å lese flere ting på en gang du :wink: hehe. jeg holder på med fire bøker i skrivende øyeblikk. og det går helt fint!!!
4 bøker samtidig? Hvordan får du liksom til det? Har litt lsyt å prøve å lese flere jeg også, har så mange som skal leses, men tenker at det bare ender med at jeg leser en, og den/de andre bare støver ned imens..
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Post Reply