Page 5 of 6

Posted: Thu Mar 13, 2008 21:39
by Mierin Eronaile
ja.. kanskje jeg skulle gjøre det! Tror det.
Jeg synes fantasy er kjempegøy! :D

Posted: Thu Mar 13, 2008 21:58
by Chriz
Fantasy er best!
Jeg leser ikke annet jeg :P

Posted: Fri Mar 14, 2008 14:35
by Mizu
Jeg leser mest fantasy og historical fiction! :D

Posted: Fri Mar 14, 2008 23:34
by Chriz
Hva er historical fiction?
Er det sånn hvis-historie? Sånn at hvis historien hadde skjedd annerledes så hadde andre ting skjedd og sånn?

Posted: Sat Mar 15, 2008 12:00
by Mizu
Nei, ikke helt. For eksempel så har jeg lest Emperor-serien om Julius Caesar. Da er det en historical fiction fordi den er skrevet så historisk riktig som mulig med de faktaene man har om mannen, men noen steder må det fantasi til. Enten fordi man ikke vet hva som skjedde i en periode, eller fordi man vil at historien skal bli bedre. Bak i Emperor bøkene så er det en Historical Note hvor forfatteren forteller hva han har forandret og hva som faktisk var slik han hadde fortalt.

Det blir på en måte lærerikt og spennende på en gang :D

Posted: Sun Mar 16, 2008 22:19
by davram bashere
Det du beskriver Mizu er bare en av flere måter å skrive slik fiksjon på. Hvis noen her har lest 1632 og påfølgende bøker av Eric Flint så vet dere hva det også kan gå i. Og for dere som ikke har lest:

En liten by i USA i år 2000 blir plutselig dratt ned til Tyskland, år 1632. Her havner de midt i trettiårskrigen og skaper en real generell brudulje i historiens fine nett.

Det som vel er poenget med slik fiksjon er vel å lære bort noe, samtidig som det skal være godt lesestoff.

Og bare sånn for moroskyld: I understående link kan dere gratis, og fullt lovlig, laste ned de to første bøkene i serien.

http://www.baen.com/library/

--> The Books (venstre sidemeny) --> 1632 (øverst) og 1633 (nest øverst)

Når du har fått opp de sidene er det bare å trykke på "download" knappen.

Posted: Mon Mar 17, 2008 0:11
by Mizu
Ja du har vel rett davram... Har ikke lest den boka der før da, men jeg har skrevet den opp på boklisten min. :D By the way er den boklista på to sider med skriftstørrelse 11. :? Jeg blir snart fattig...

Posted: Mon Mar 17, 2008 1:06
by Chriz
Det finnes noe som heter bibliotek og da :wink:

Posted: Mon Mar 17, 2008 9:32
by Mizu
Joa, men man må jo ha en kul bokhylle også! :D

Posted: Mon Mar 17, 2008 13:28
by Chriz
Ja det er jeg enig i, men det er jo ikke sikkert at alle bøkene er like gode ;)

Posted: Tue Mar 18, 2008 12:19
by davram bashere
Mizu wrote:Ja du har vel rett davram... Har ikke lest den boka der før da, men jeg har skrevet den opp på boklisten min. :D By the way er den boklista på to sider med skriftstørrelse 11. :? Jeg blir snart fattig...
Gratulerer! Fortsetter du sånn tar du snart igjen mine 11 sider. Jeg får alt for mange anbefalinger... :?

Det som er så fint med disse bøkene er at man kan laste dem ned helt lovlig og gratis (på samme side kan man finne over hundre fantasy og sic-fi bøker.) Hvis man også skaffer seg MS Reader (link under) er dette bare barnemat å lese.


http://www.microsoft.com/reader/downloads/pc.mspx

Hvis du bruker MS Reader må du laste ned bøkene i MS Reader format.

Posted: Mon Apr 28, 2008 18:41
by hooi
De fire og han som gjør galt verre.

Morsomt fantesy, tror forfatteren er fra norge om jeg ikke hukser helt feil:) annbefaler å lese dem.

Posted: Mon Apr 28, 2008 21:08
by Chriz
Jepp, kunne ikke vært mer enig :D

Posted: Tue Aug 12, 2008 20:19
by rand al'thore
noen som har noen bøker å anbefalle som er noe i nærheten av
sagaen om belgarion
sagaen om paksenarrion
(sagaen om) risftkrigen
tidshjulet
eragon
phenomena
(legg gjerne ved en link til en infoside)

de bøkene skullevel gi en indikator på hvilken type bøker jeg liker, men historier lagt tilbvake til "middelalderen" og med et innslag av magi av et eller ennet slag

ellers vil jeg anbefale alle seriene over +
bartolomeus triologien
artimus fowl
harry potter
og en hel haug av bøker jeg ikke husker navnet på så i farta

(sikkert mange feilstavelser)

Posted: Tue Aug 12, 2008 20:43
by Shallis
Vil anbefale deg De fire og han som gjør galt verre, selv om den ikke har noe med middelalderen å gjøre, ganske enkelt fordi den serien er BEST<3

Og kanskje Tegnets forsvarere hvis du likte Eragon... Jeg likte ingen av dem, men de ligna jo litt på hverandre... ;)

Husker ikke hvem som har skrevet dem... Kan se på det hvis du er interessert?