Studentliv og skole
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Vel, det kalles Pre-IB og fungerer som forberedende til IB. Det er flere likheter enn det er ulikheter til studiespesialiserendeSauegjeteren wrote:Kan du ta IB på førsteåret? Her i fylket må man ta ett år med studiespesialiserende først, så ta to år med IB. Eller er du 91-modell likevel?
. . .
Denne posten vart mildt sagt artig naar sett i samanheng med Kjetil sin tittel. *humre*Kjetil wrote:Ja, du kaster bort tid, din egen heldigvis.Chriz wrote:Følte vi spamma opp "Hva leser du? - tråden" så svare her jeg
Ja, går på Kristen Videregående ja.. er det noe galt i det?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Kommer helt an på hvilken type skjønnlitteratur du er på utskikk etter, skal det ha stor litterturhistorisk relevans har du jo alle de obligatoriske med bl.a. Skram, Lie, Kielland, Hamsun etc. etc., men om det ikke trenger det så vil jeg anbefale "Jernvognen" av Stein Riverton eller en av bøkene om Jonas Fjeld av Øvre Richter Frisch. Førstnevnte er en av de, om ikke den, største kriminalromanen(e) en nordmann har skrevet. Richter Frischs bøker handler om legen Jonas Fjeld som er en eventyrer og oppdager osv. Det interessante med begge forfattere er at de stort sett er glemt den dag i dag, og blir ofte forbigått av litteraturhistorikere, selv om Rivertons bøker er noen av Norges bestselgere i utlandet, og Richter Frisch var umåtelig populær i mellomkrigstiden. Richter Frischs Jonas Fjeld ble glømt "med vilje" etter andre verdenskrig siden han var selve prakteksemplet på Hitlers ariske menneske. En av historiene om Jonas Fjeld er også omgjort til teater nå i det siste.
Det er helt klart kanskje lette kildemessig å ta utgangspunkt i mer litteraturhistoriskrelevante forfattere, og læreren din vil sikkert heller at du velger en slik forfatter, men jeg har alltid ment at man bør tenke litt utenom det vanlige for å ikke havne i mølja med alle de andre. Læreren får sikkert inn en haug oppgaver om bøker av Hamsun, Lie, Skram eller moderne krim/thrillerbøker (Lindell, Nesvø etc). En annen fin ting med mine anbefalinger er at bøkene ikke er så lange eller tunge
Det er helt klart kanskje lette kildemessig å ta utgangspunkt i mer litteraturhistoriskrelevante forfattere, og læreren din vil sikkert heller at du velger en slik forfatter, men jeg har alltid ment at man bør tenke litt utenom det vanlige for å ikke havne i mølja med alle de andre. Læreren får sikkert inn en haug oppgaver om bøker av Hamsun, Lie, Skram eller moderne krim/thrillerbøker (Lindell, Nesvø etc). En annen fin ting med mine anbefalinger er at bøkene ikke er så lange eller tunge
Manbearpig
Men bare for å føye til noe. Erling Loe er for spesielt intereserte. Men er til gjenngjeld en forfatter som det går ann å fordype seg i, med tanke på at bøkene hans er så spesielle. Ellers har du jo alltids Ambjørnsen da, som også har en interesang livshistorie.
Men nå får du så mye velge i at du er like langt snart
Men Erling Loe er et godt alternativ, men skal du lese en bok, les første kapitellet og se om du orker det.
Men nå får du så mye velge i at du er like langt snart
Som vann til tørst strupe