Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Kan du ta IB på førsteåret? Her i fylket må man ta ett år med studiespesialiserende først, så ta to år med IB. Eller er du 91-modell likevel?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Følte vi spamma opp "Hva leser du? - tråden" så svare her jeg ;)
Ja, går på Kristen Videregående ja.. er det noe galt i det? :O
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Ikke vis du er kristen.

Nå har eksamensnervene nok en gang kommet over meg, for på onsdag morgen har jeg muntlig. Har ikke hatt muntlig siden 3. klasse på vgs, og i et ganske så anderledes fag, og med et adskillig mindre pensum.
Manbearpig
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Sauegjeteren wrote:Kan du ta IB på førsteåret? Her i fylket må man ta ett år med studiespesialiserende først, så ta to år med IB. Eller er du 91-modell likevel?
Vel, det kalles Pre-IB og fungerer som forberedende til IB. Det er flere likheter enn det er ulikheter til studiespesialiserende :wink: Jeg kan godt fordype, men er redd for å kjede folk.
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Chriz wrote:Følte vi spamma opp "Hva leser du? - tråden" så svare her jeg ;)
Ja, du kaster bort tid, din egen heldigvis.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kjetil wrote:
Chriz wrote:Følte vi spamma opp "Hva leser du? - tråden" så svare her jeg ;)
Ja, du kaster bort tid, din egen heldigvis.
Denne posten vart mildt sagt artig naar sett i samanheng med Kjetil sin tittel. *humre*
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Skal skrive fordypende stil om en roman av en NORSK forfatter..noen som vet om noen gode??!! Vil liksom ikke skrive noe som er lignende villanden da selv om det ikke er roman..
Må leveres inn om to-tre uker var det vel. Blir glad hvis dere gir meg noen gode forslag :D
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Kommer helt an på hvilken type skjønnlitteratur du er på utskikk etter, skal det ha stor litterturhistorisk relevans har du jo alle de obligatoriske med bl.a. Skram, Lie, Kielland, Hamsun etc. etc., men om det ikke trenger det så vil jeg anbefale "Jernvognen" av Stein Riverton eller en av bøkene om Jonas Fjeld av Øvre Richter Frisch. Førstnevnte er en av de, om ikke den, største kriminalromanen(e) en nordmann har skrevet. Richter Frischs bøker handler om legen Jonas Fjeld som er en eventyrer og oppdager osv. Det interessante med begge forfattere er at de stort sett er glemt den dag i dag, og blir ofte forbigått av litteraturhistorikere, selv om Rivertons bøker er noen av Norges bestselgere i utlandet, og Richter Frisch var umåtelig populær i mellomkrigstiden. Richter Frischs Jonas Fjeld ble glømt "med vilje" etter andre verdenskrig siden han var selve prakteksemplet på Hitlers ariske menneske. En av historiene om Jonas Fjeld er også omgjort til teater nå i det siste.
Det er helt klart kanskje lette kildemessig å ta utgangspunkt i mer litteraturhistoriskrelevante forfattere, og læreren din vil sikkert heller at du velger en slik forfatter, men jeg har alltid ment at man bør tenke litt utenom det vanlige for å ikke havne i mølja med alle de andre. Læreren får sikkert inn en haug oppgaver om bøker av Hamsun, Lie, Skram eller moderne krim/thrillerbøker (Lindell, Nesvø etc). En annen fin ting med mine anbefalinger er at bøkene ikke er så lange eller tunge
Manbearpig
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Hvis du må lese boka, så leser du " de fire og han som gjør galt verre." Usedvanlig morsom, deilig avkobling i alt skolestresset.
Som vann til tørst strupe
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Generelt vil jeg anbefale Erlend Loe, vil du lese fantasy kan du prøve Andreas Bull Hansen.

EDIT:
Om Erlend Loe kunne være interessant anbefaler jeg spesielt "Doppler".
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Men bare for å føye til noe. Erling Loe er for spesielt intereserte. Men er til gjenngjeld en forfatter som det går ann å fordype seg i, med tanke på at bøkene hans er så spesielle. Ellers har du jo alltids Ambjørnsen da, som også har en interesang livshistorie.

Men nå får du så mye velge i at du er like langt snart ;) Men Erling Loe er et godt alternativ, men skal du lese en bok, les første kapitellet og se om du orker det.
Som vann til tørst strupe
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Ingvar Ambjørnsen, uten tvil. Har hatt særemne om han.. TRO MEG, verdens enkleste å lage noe bra av ;)
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Utrolig digg å være ferdig med eksamen for i år :D
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Kjekt da. Selv har jeg igjen kjemi imorgen. Kan jo bli spennende å se hva Ystenes velger å gi oss av obskure oppgaver.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg har hatt siste tentamen i dag :D (Biologi :? ) og er suuuuperhappy over å være ferdig..!

<3 Juleferie <3
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply